معرفی کشورهای ناقض حقوق کارگران/ کدام دولت‌ها پیشتاز هستند؟


معرفی کشورهای ناقض حقوق کارگران/ کدام دولت‌ها پیشتاز هستند؟

کنفدراسیون بین‌المللی کار فرانسه، فهرست کشورهایی که بدترین شرایط شغلی را برای کارگران خود ایجاد کرده‌اند، اعلام کرد.

کنفدراسیون بین‌المللی کار فرانسه، فهرست کشورهایی که بدترین شرایط شغلی را برای کارگران خود ایجاد کرده‌اند، اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از یاهو نیوز، «کنفدراسیون بین‌المللی کار فرانسه» ۳۱ دسامبر، اسامی ۱۰ کشور با بدترین شرایط شغلی برای کارگران را منتشر کرد.

هندوستان کشوری است که در میانه‌ی این لیست یعنی رتبه پنجم قرار دارد. در سال ۲۰۱۹، هند در رده‌های آخر این جدول قرار داشت اما در حال حاضر جایگاه این کشور تنزل یافته است.

به گفته اتحادیه‌های کارگری کشور هند، سال گذشته، اعتراضات و اعتصاب‌های کارگری از سوی دولت به صورت «وحشیانه» سرکوب می‌شدند و کارگران این کشور آسیایی، تعدیل و اخراج نیرو بدون اعلام قبلی و به صورت ناگهانی را نیز تجربه می‌کردند.

کنفدراسیون بین‌المللی کار فرانسه در گزارش خود همچنین نوشت: کارگران «افزایش دستمزد»، «ارتقاء امنیت شغلی» و «محیط کار ایمن» را مطالبه می‌کنند. آن‌ها از دولت‌های خود، انتظار رسیدگی به وضعیت و رفع مشکلات خود را دارند اما تاکنون پلیس با چراغ سبز دولت از ابزارهای سرکوب علیه کارگران معترض استفاده و هزاران نفر از آنها را دستگیر کرده است.

سال ۲۰۲۰، نقطه عطفی برای کارگرانِ هندوستانی به حساب می‌آید. ۲۳ سپتامبر سال گذشته میلادی، «راجیا سابا» (رئیس شورای ایالت‌های یکی از مجالس هندوستان) قانون کار این کشور را تغییر داد. پس از تصویب تغییر قانون کار، مولفه‌هایی مثل «امنیت شغلی»، «ایمنی و بهداشت محیط کار»، «قوانین صنعتی» و «قوانین تامین اجتماعی» دستخوش تغییرات فراوان شدند. تغییر قانون کار، سبب بروز اعتراضات سراسری در این کشور آسیایی شد و موجی از اعتراضات گسترده را به همراه داشت. بازنشستگان هندوستانی خواهان افزایش مستمری و ارتقای قانون بازنشستگی کشور خود هستند. همچنین کارگرانی که قرارداد موقت دارند، نسبت به وضعیت خود معترض هستند.

به گفته کارگران شاغل در کشور هندوستان، تصویب اصلاح قانون کار، به هیچ وجه به نفع کارگران نیست. آن‌ها همچنین باور دارند که دولت با سیاست‌های خود تلاش می‌کند شرایط بازار کار را منعطف کند اما سیاست‌های اعمال شده از سوی دولت سبب کاهش حمایت از کارگران در اقتصاد غیررسمی شده است. تغییر قانون کار هندوستان، نه تنها قدرت اتحادیه‌های کارگری را کم کرده بلکه سبب کاهش نقش نهادهای نظارتی بر وضعیت کارگران نیز شده است.

بر اساس گزارش کنفدراسیون بین‌المللی کار فرانسه، در سال گذشته، کارگران آسیایی بدترین شرایط کاری را تجربه کرده‌اند. بنگلادش، درصدر کشورهایی قرار دارد که بدترین شرایط کاری را برای کارگران ایجاد کرده‌اند. هندوراس و فیلیپین دو کشور آسیایی دیگر هستند که به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

وضعیت شغلی و زندگی کارگران برزیلی نیز مناسب نیست. این کشور آمریکای لاتین، در جایگاه چهارم جدول «بدترین کشورهای جهان برای کار» قرار گرفته است. هندوستان رتبه پنجم را به نام خود ثبت کرده است.

ترکیه نیز در میان کشورهایی قرار دارد که کارگران بدترین شرایط شغلی را در آنها تجربه‌ کرده‌اند. این کشور اروپایی در جایگاه ششم جدول «بدترین کشورهای جهان برای کار» قرار دارد. کشورهای کلمبیا و قزاقستان نیز به ترتیب در جایگاه‌‍‌های هفتم و هشتم قرار دارند. برخی از کشورهای آفریقایی نیز در جدول بدترین کشورهای جهان برای کار حضور دارند. دو کشور زیمباوه و مصر به ترتیب در رده‌های نهم و دهم جدول حضور دارند.

گفتنی است که کنفدراسیون بین‌المللی کار فرانسه، وضعیت کارگران در ۱۴۴ کشور جهان را بررسی و در پایان هر سال، بدترین کشورهای جهان برای کار را معرفی می‌کند. این گزارش بر اساس احترام به حقوق کار و کارگران تنظیم می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان