مقایسه کتاب های دستور زبان فارسی نشر الگو، دریافت یا هفت خان خیلی سبز


مقایسه کتاب های دستور زبان فارسی نشر الگو، دریافت یا هفت خان خیلی سبز

دستور زبان فارسی از موضوعاتی است که مشابه خیلی مباحث دیگر جایگاه خاصی در کتاب های درسی ادبیات فارسی ندارند و به صورت پراکنده در آنها پخش شده اند.

دستور زبان فارسی از موضوعاتی است که مشابه خیلی مباحث دیگر جایگاه خاصی در کتاب های درسی ادبیات فارسی ندارند و به صورت پراکنده در آنها پخش شده اند. به خصوص در کتاب های نظام جدید این موضوع کمی آشفته از قبل در کتاب های درسی آمده است و این موضوع باعث شده کار دبیران و به تبع آن دانش آموزان در مواجهه با این موضوع دشوار باشد. انتشارات های خیلی سبز، الگو و دریافت از مهم ترین انتشارات هایی هستند که اقدام به چاپ کتاب های موضوعی در بحث دستور زبان نموده اند. در این مقاله ویژگی های کمی و کیفی هر یک از آنها را بررسی می کنیم تا انتخاب راحت تر باشد. متن کامل نقد، تحلیل و بررسی کامل تر این کتاب ها را می توانید در سایت چی بخونم بخوانید.

کتاب دستور زبان فارسی نشر الگو (h2)

درسنامه های آموزشی پررنگ ترین بخش آمده در کتاب دستور زبان نشر الگو است که نویسنده در ده فصل به آنها پرداخته است. در فصل اول گروه های اسمی دیده می شوند، مبحثی که قطع به یقین یکی از سوالات کنکور خواهد بود. در این فصل ابتدا پس از مشخص کردن هسته گروه اسمی و بررسی وابسته های پیشین و پسین، هر پنج نوع وابسته ی وابسته به همراه نحوه رسم نمودار پیکانی مورد بحث قرار گرفته است. در فصل دوم کتاب دستور زبان فارسی الگو یکی دیگر از مهم ترین مبحث های دستور یعنی مبحث نقش کلمات آمده است و در فصل سوم نیز به طور تخصصی فعل ها، بن های آن ها و زمان های افعال توضیح داده شده اند. در فصل چهارم کتاب انواع واو، انواع را، انواع ی، انواع گر، انواع به، پسوند ــَـ ک، انواع آن و انواع تا توضیح داده شده اند. که البته انواع واو، را، آن و ـَـ ک اهمیت بیشتری نسبت به سایرین دارند. فصل پنجم کتاب یعنی ضمایر، شاید اهمیت چندانی در کنکور نداشته باشد، اما نویسنده به طور خلاصه به آنها نیز پرداخته است. در فصل ششم به یکی از سوالات احتمالی دیگر یعنی انواع جمله پرداخته شده است. نوع جملات و چند جزئی بودن آن ها را در این فصل به خوبی یاد می گیرید. در فصل هفتم، شیوه بلاغی که نسبتا مبحثی ساده و کم نکته است و در فصل هشتم به انواع حذف لفظی و معنوی اشاره شده است. تحول واژه ها نیز مبحثی است که در فصل نهم این کتاب جای گرفته است و نهایتا در فصل دهم روابط معنایی واژه ها، کلمات ممال، کلمات دو تلفظی و واژگان هم آوا مورد بحث قرار گرفته اند.

بیشتر سوالات و تست های آمده، سوالاتی تالیفی هستند و الباقی سوالات را سوالات کنکور های سراسری 92 تا 98 باید به حساب آورد. طبیعی است هر مبحثی که تعداد سوالات کنکور در آن درصد قابل توجهی دارد، آن مبحث از اهمیت بیشتری برخوردار است. سوالات تالیفی کتاب دستور زبان فارسی الگو کمی آسان تر از سوالات کنکوری کتاب است، اما در طراحی آن ها تلاش شده تیپ های مختلف سوالات کنکور شبیه سازی شود. سوالات تالیفی هیچگاه از جاده کنکور خارج نشده اند و نکات آمده در آنها فراتر از نکات مطرح شده در کتاب درسی نیست. (براساس چاپ 99)

مقایسه کتاب های دستور زبان فارسی نشر الگو، دریافت یا هفت خان خیلی سبز

کتاب دستور زبان فارسی هفت خان خیلی سبز (h2)

درسنامه ی کتاب دستور زبان فارسی هفت خان خیلی سبز، بسیار شبیه یک جزوه ی تدریس کلاسی است. ابتدا توضیحات کلی آورده شده و هر کجا که نیاز است، مثال ها و تمارین مختلف حضور دارند و البته در میان درسنامه نکات پرشماری وجود دارد. لازم به ذکر است که همانند جزوه قرار نیست با تفصیل و داستان گویی های بسیاری مواجه باشیم که از همین جهت حجم درسنامه پایین، مختصر و مفید است؛ ولی ممکن است برای دانش آموزان ضعیف و بسیار ضعیف درسنامه کافی نباشد که البته برای همه ی افراد این گروه اینطور نخواهد بود.

موردی که در کلیت درسنامه ی کتاب دستور زبان فارسی هفت خان خیلی سبز به چشم می خورد تا حدودی عدم توازن است که به عنوان مثال برای مبحث جمله ی مرکب درسنامه ی سنگین و پرمثالی می بینیم ولی این اتفاق در مبحث وابسته ی وابسته رخ نداده است. کیفیت کلی متن درسنامه و شیوه ی آموزش مناسب است و در مجموع بیشتر بر آموزش کلی مبحث و کمتر روی نکات تست زنی مانور داده شده است که البته یادگیری همین نکات برای پاسخگویی به سوالات کنکور و کتاب کافی است.

عمده ی تست های کتاب دستور زبان فارسی هفت خان خیلی سبز بلافاصله بعد جزوه ی همان بحث قرار گرفته اند و باقیمانده ی تست ها به شکل آزمونی مطرح شده اند. تعداد تست های کتاب در هر بحث امتیاز کامل می گیرد و کم نظیر است. دقیقا به همان اندازه که لازم است به هر بحث تست اختصاص داده شده باشد. تیپ بندی تست ها نیز کاملا استاندارد است و تقریبا تمام تیپ های مهم پوشش داده شده اند که در این میان تیپ های ایده دار و فانتزی هم به چشم می خورد. به تعداد کافی از تست های کنکور سراسری نیز استفاده شده است. اگرچه تست های دشوار به خوبی پوشش داده شده اند، ولی حضور تست های بسیار ساده برای شروع چندان جدی گرفته نشده است. (براساس چاپ 98)

مقایسه کتاب های دستور زبان فارسی نشر الگو، دریافت یا هفت خان خیلی سبز

کتاب دستور زبان فارسی نشر دریافت (h2)

آموزش کتاب دستور زبان نشر دریافت بسیار مفصل و بخش اصلی آن است. یکی از ویژگی های خاص کتاب روند آن است که مانند سایر کتب کنکوری یک ضرب و با عجله به سراغ اصل مطلب نمی رود و با آرامش سعی در آموزش یک مطلب دارد که مانند یک معلم عمل می کند. به عنوان مثال برای یادگیری نقش های مختلف در جمله بلافاصله با یک نقش رو به رو نمی شویم. مقدمات کاملی آورده شده و ابزارهایی زیادی برای شناخت معرفی می شوند. در هر بخش درسنامه کاملا مفهومی است و برای یادگیری مطلب زحمت کشیده شده و مثال ها و تمارین کاملا درست و به جا استفاده شده اند.

مخاطب درسنامه کتاب دستور زبان فارسی کنکور نشر دریافت می توانند حتی افراد وسواسی ای باشند که به صددرصد مفاهیم مسلط هستند. یعنی حتی اگر مطلبی را بلدید و دوست دارید که آن را با بیان یک معلم بخوانید این کتاب می تواند کمک بزرگی به شما بکند. ولی از سوی دیگر اگر فقط نکات تستی می خواهید و خلاصه گویی نیازتان را برآورده می کند، شاید نتوانید با این کتاب ارتباط برقرار کنید. آموزش مفصل کتاب دستور زبان فارسی کنکور نشر دریافت می تواند شما را به سطح ایده آل یک دانش آموز برساند؛ سطحی که هم از پس سوالات تشریحی بر بیایید و هم تست های کنکوری را بی جواب نگذارید. اگرچه با آموزش مفصلی مواجه هستیم اما خبری از مطالب زائد و دور از اهداف کتاب درسی نیست.

اگرچه تست زنی و تکنیک های تست زنی هدف اصلی تالیف کتاب دستور زبان فارسی کنکور نشر دریافت نبوده است، اما در این بخش هم با موارد و ایده های خاصی مواجه هستیم. اولین نکته ی قابل ذکر تقسیم بندی تست هاست که کمی متفاوت عمل شده. اولین بخش تست ها، تست های آموزشی هستند که هدف اصلی تست زنی نیست، بلکه باید با مرور تعدادی تست مطالب گفته شده را دوره کنیم؛ به همین جهت بلافاصله بعد از هر تست پاسخ تحلیلی آن را می بینیم که واقعا تحلیلی است. به بیان ساده می توان گفت که مولف خود را در جای دانش آموز قرار داده و تمام مشکلات و اتفاقاتی که می تواند برایش رخ دهد بررسی شده، لذا تست های آموزشی را می توان یک درسنامه ی مفصل دیگر دانست.

قسمت بعدی تست های دوره ای است که مانند تست های عادی با آن ها رفتار می شود و البته چند گروه هستند. مثلا در ابتدا به تست های دوره ای 1 پاسخ می دهید و اگر شرایط وخیمی داشتید درسنامه رو مرور می کنید و در غیر این صورت می توانید سراغ تست های دوره ای 2 بروید. همچنین تست های سنجش برای بعدها قرار داده شده که می توانید با آن ها مرور کنید. (براساس چاپ 98)

مقایسه کتاب های دستور زبان فارسی نشر الگو، دریافت یا هفت خان خیلی سبز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان