نمونه‌های زیستی بیماران کرونایی در زیست بانک مشهد ذخیره شد


نمونه‌های زیستی بیماران کرونایی در زیست بانک مشهد ذخیره شد

مشهد- ایرنا- معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ذخیره نمونه های زیستی بیماران مبتلا به کرونا در زیست بانک این دانشگاه خبر داد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز چهارشنبه به نقل از دکتر محسن تفقدی گزارش داد: زیست بانک فضای پیشرفته‌ای است که نمونه‌های آزمایشگاهی مختلف در آن نگهداری می‌شوند که دسترسی به نمونه‌های بیولوژیک را تسهیل کرده و می‌توان تعداد بسیاری از نمونه‌ها را در یک جا جمع و آزمایش‌های متعدد بر روی آن انجام داد یا یک آزمایش را چندین بار تکرار نمود.

وی با بیان اینکه این موضوع اهمیت ویژه‌ای در تحقیقات پزشکی دارد و در پیشگیری از بیماری‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کند افزود: زیست بانک دانشگاه علوم پزشکی مشهد زیرساخت‌های لازم برای ذخیره‌سازی و حفظ کیفیت نمونه‌های ذخیره شده را دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: زیست بانک این دانشگاه با بیش از سه سال تجربه در نگهداری انواع نمونه‌های زیستی بسیار موفق عمل نموده و با داشتن ظرفیت و امکانات لازم برای ذخیره‌سازی نمونه‌ها با اشکال و در دماهای مختلف، این امکان را برای محققان فراهم کرده است که با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت و پشتیبانی، نمونه‌های حاصل از پژوهش‌های خود را با اطمینان ذخیره نمایند.

وی گفت: در نیمه دوم سال جاری بیوبانک با خرید و ارتقای تجهیزات خود به ۱۲ فریزر، حدود ۳۰۰ هزار نمونه از مشتقات خونی، DNA، RNA و ده‌ها هزار نمونه مو، ناخن و ادرار را در خود نگهداری و ذخیره کرده و تلاش نموده است با در دستور کار قرار دادن بررسی محتوای RNA نمونه‌ها، نمونه‌ها را با بالاترین کیفیت در اختیار محققان و پژوهشگران قرار دهد.

تفقدی با اشاره به نقش بیوبانک در زمینه ویروس کرونا افزود: از ابتدای شروع کرونا بیوبانک این دانشگاه به صورت پیوسته فعال بوده و با جمع آوری نمونه‌های زیستی از بیماران عفونی مبتلا به کرونا و با در ارائه این نمونه‌ها به محققان و پژوهشگران توانسته است نقش موثری در پیشرفت و شناخت راه‌های درمانی و مکانیسم‌های ناشناخته ناشی از این بیماری داشته باشد.

وی چشم‌انداز بیوبانک را جمع‌آوری نمونه‌های بافتی، حفظ نمونه‌ها و ارائه نمونه‌ها برای محققان داخل و خارج دانشگاه جهت انجام پژوهش در حوزه پایه و بالین عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به جایگاه ویژه بیوبانک در کاهش بیماری، درمان و تحقیق امیدواریم در آینده نزدیک، زیست بانک دانشگاه علوم پزشکی مشهد به قطب ارزشمند و قابل افتخار در زمینه تحقیقات تبدیل گردد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات صبح بخیر عاشقانه؛ اس ام اس صبح بخیر عاشقانه، متن صبح بخیر عاشقانه و صمیمانه