آیا اسرائیل در تدارک حمله نظامی به ایران است؟!


آیا اسرائیل در تدارک حمله نظامی به ایران است؟!

آیا رژیم صهیونیستی در حالی که دولت بایدن سعی دارد تهران را دوباره به تعهدات برجامی‌اش پایبند کند، آماده حمله نظامی علیه ایران می‌شود، این پرسشی است که سی ان ان در ادامه به آن پرداخته و در عین حال احتمال چنین عملی را به کلی رد کرده است. پس از گوش دادن به هشدارهای هفته گذشته آویو کوخاوی، رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل و اظهارات گذشته بنیامین...

نواندیش: آیا رژیم صهیونیستی در حالی که دولت بایدن سعی دارد تهران را دوباره به تعهدات برجامی‌اش پایبند کند، آماده حمله نظامی علیه ایران می‌شود، این پرسشی است که سی ان ان در ادامه به آن پرداخته و در عین حال احتمال چنین عملی را به کلی رد کرده است.


به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، پس از گوش دادن به هشدارهای هفته گذشته آویو کوخاوی، رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل و اظهارات گذشته بنیامین نتانیاهو، چنین به نظر می‌رسد که اسرائیل مصرانه به دنبالی نابودی برنامه هسته‌ای ایران است.


اینطور به نظر می‌رسد که این هشدارها بیشتر متوجه واشنگتن بوده باشد تا تهران: پیام اسرائیل هم خطاب به آمریکا این بود که هیچ گونه توافقی با ایران را تا زمانی که با تأیید اسرائیل روبرو نشده قبول نکنید. در حال حاضر، نتانیاهو با مشکلات داخلی دست به گریبان است و همزمان به شدت اشتیاق دارد تا از بازگشت بایدن به برجام جلوگیری کند، با این اوصاف او احتمالاً در آینده نزدیک به ایران حمله نخواهد کرد.


هفته گذشته، کوخاوی به صراحت موضع اسرائیل را اعلام و گفت که ارتش این کشور آماده حمله به ایران است. رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که به ارتش دستور داده تا برنامه‌های عملیاتی برای اقدام احتمالی علیه ایران در سال آینده را آماده کنند. وی البته اضافه کرد که تصمیم نهایی برای صدور فرمان حمله بر عهده رهبران سیاسی است، اما به هر حال این برنامه‌ها باید روی میز باشد.


این اظهارات پس از هشدار سفت و سخت نتانیاهو به بایدن در ماه نوامبر مبنی بر عدم ورود مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای صورت گرفت. ارتش اسرائیل همچنین درخواست افزایش قابل توجه بودجه برای سلاح های مورد نیاز جهت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را داده است.

بین سالهای 2009 و 2013 نتانیاهو به طور دائمی در مورد اقدامات نظامی علیه تهران هشدار می‌داد تا بلکه با این سر و صداها مانع مذاکره دولت اوباما در مورد توافق هسته‌ای با ایران شود.


در حقیقت، نتانیاهو علی رغم تصویر سختگیرانه‌ای که دوست دارد از خودش به نمایش بگذارد، در طول حیات سیاسی طولانی خود ثابت کرده که هنگام جنگ و صلح محتاط است. نخست وزیر فعلی اسرائیل برخلاف پیشینیان خودش از جمله آریل شارون و ایهود اولمرت، که جنگ های آنها در لبنان هزینه‌های سنگینی برای اسرائیل و میراث سیاسی خودشان به همراه داشت، کم‌تر دست به چنین ریسک‌هایی زده است. نتانیاهو تاکنون از گرفتار شدن در جنگ‌هایی احمقانه در لبنان و غزه، اجتناب کرده است.


همچنین چند واقعیت تلخ در مورد حمله به ایران وجود دارد، یکی از آنها این است که ارتش اسرائیل شاید بتواند برنامه هسته‌ای ایران را تا چند سال عقب بیندازد، اما نمی‌تواند آن را نابود کند. در واقع، حمله‌ای که فاقد دلیل منطقی باشد، ممکن است اسرائیل را منزوی و در عوض فقط تلاش تهران برای توسعه برنامه هسته‌ای اش را تسریع کند. یک حمله همچنین ممکن است باعث شود حزب الله هزاران موشک و راکت نقطه زن را به سمت خاک اسرائیل شلیک کند، حمله‌ای که می‌تواند صدها تلفات غیرنظامی ایجاد کند. ایران همچنین می‌تواند از متحدان شیعه خود در سوریه و عراق برای حمله به اهدافی در اسرائیل بهره ببرد.


آمریکایی‌ها شاید بزرگترین نگرانی نتانیاهو باشند. بدون شک پیامدهای حمله اسرائیل چنان بی ثبات کننده خواهد بود که اسرائیل هرگز بدون تأیید آمریکا یا حداقل رضایت خاطر آن چنین اقدامی نمی‌کند. از سویی احتیاط ذاتی نتانیاهو ثابت کرده که وی هرگز واشنگتن را غافلگیر نخواهد کرد. با این شرایط به احتمال زیاد این اتفاق یعنی حمله اسرائیل به ایران به وقوع نخواهد پیوست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)