ثبت میراث معنوی گیلان در فهرست ملی افزایش یافت


ثبت میراث معنوی گیلان در فهرست ملی افزایش یافت

رشت - ایرنا - معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: با ثبت روش تولید و فرآوری سیاه شکر، عروسک آئینی گیشا، روش تولید نان خشک سنتی لشت‌نشاء و چوب‌بازی دیلمان در فهرست آثار ناملموس، بر ثبت میراث معنوی کشور افزوده شد.

ولی جهانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این تصمیم در جلسه اخیر شورای ثبت میراث کشور اتخاذ شده است، افزود: تیرماه امسال نیز سه اثر ناملموس(معنوی) شهرستان شفت از گیلان شامل آئین صبح عزا(صبح اذان)، مراسم گلاب‌گیری روستای گیلده و مهارت شال‌بافی ویسرود در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی اظهار داشت: روش سنتی تولید و فرآوری سیاه شکر توسط شکرکاران روستاهای شهرستان صومعه‌سرا و همچنین در شلمان واقع در شهرستان لنگرود قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد؛ نان خشک شیرین لشت‌نشاء نیز که در میان اهالی به نان تخ‌تخی معروف است از دیگر پرونده‌های بررسی شده است که شورای ثبت کشور با ثبت این اثر با نام لشت نشاء موافقت کرده است.
وی ادامه داد: گیشه یا گیشای در زبان گیلکی به معنی عروسک ست؛ در گذشته مادران گیلانی با استفاده از پارچه‌های اضافه در منزل برای کودکان خود عروسک می‌ساختند و برای آنها لباسی متناسب با پوشش محلی می‌دوختند؛ همچنین بازی های محلی نیز از جمله میراث‌ معنوی است که باید برای ماندگاری آنها تلاش کرد و در این راستا چوب بازی منطقه دیلمان که به نوعی تمرین رزمی نیز هست در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.
جهانی با اشاره به اینکه تا کنون ۷۴ اثر ناملموس استان در فهرست میراث و آثار ملی جای گرفته است، بر اهمیت حفظ ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم، روش‌ها و جنبه‌های کارکردهای انسانی تاکید کرد.
یک هزار و ۲۰۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی