عملیات اجرایی ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود گرمی آغاز شد


عملیات اجرایی ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود گرمی آغاز شد

اردبیل-ایرنا- عملیات اجرایی ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود با حضور مسئولان استانی و شهرستانی روز چهارشنبه در شهرستان گرمی آغاز شد.

به گزارش ایرنا،عباس جنگی مرنی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در این آیین با اشاره به آغاز عملیات ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود عنوان کرد: در نتیجه این عملیات ۶ هکتار از اراضی که در اثر وقوع سیلاب از خاک منطقه جدا شده بود، به کشورمان ملحق خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۶ کیلومتر از رودخانه مرزی بالهارود در بازه مهدیخانلو با اجرای این عملیات ساماندهی خواهد شد، اظهارکرد: ۷۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران برای اجرای این طرح هزینه خواهد شد.

وی افزود: لایروبی بیش از ۲هزار متر و احداث دایک خاکی به طول ۱ هزار و ۸۰۰ متر در این طرح قابل اجرا است

جنگی مرنی ضمن اشاره به اجرای پروژه های بخش آب در شهرستانهای گرمی و انگوت تکمیل سد عمارت و تازه کند، ساماندهی رودخانه های مرزی و مطالعه سدهای توسانلو، کلاسر و سینه سر در شهرستان گرمی و برنامه‌ریزی برای شروع عملیات تصفیه خانه آب شرب تازه کند در انگوت را از جمله این پروژه‌ها عنوان کرد.

ولی اسماعیلی نماینده شهرستانهای گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه اقدام وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای اردبیل در راستای ساماندهی رودخانه های مرزی قابل تحسین است،: این برنامه باهدف حفظ مردم در کنار مرزهای کشور و جلوگیری از مهاجرت آنها از منطقه حرکت ماندگاری است.

وی اجرای سدهای کوتاه در برخی نقاط شهرستانهای گرمی و انگوت را خواستار شد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید با احداث سدهای معیشتی تمامی همت خود را برای کنترل آبهای سطحی منطقه بکار گیرد.

بالهارود، بالهاری یا بلغارچای رود مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان است. این رود با نام‌های آدینه بازارچای، شیرین سو، شنبه چای و بیلرچای نیز نامیده شده‌است اما نام رایج آن بلغارچای است. این رودخانه که طول آن ۱۶۳ کیلومتر است، از کوه‌های اوجارود سرچشمه می گیرد و وارد دریاچه محمودچالا می شود.

بالهارود در شرق شهرستان گرمی جاری است و این شهرستان را از شهرستان یاردیملی و جلیل‌آباد جمهوری آذربایجان جدا می‌کند.

استان اردبیل در حدود ۳۸۲ کیلومتر با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد که در ۱۵۹ کیلومتر آن رودهای ارس و بالهارود جریان دارند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها