جای نخبگان کُرد در پست‌های مدیریتی ملی خالی است


جای نخبگان کُرد در پست‌های مدیریتی ملی خالی است

سنندج - ایرنا - جمعی از نخبگان کردستان طی نشستی که با حضور معاون اول رییس جمهور در سنندج برگزار شد خواستار بکارگیری نیروهای توانمند کُرد در پست‌های مدیریتی در سطح ملی شدند.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور روز شنبه وارد کردستان شد تا علاوه بر افتتاح چند پروژه عمرانی و اقتصادی و امضای تفاهم‌نامه‌های اجرای طرح‌های پیشران با نماینده‌ مردم در بخش‌های مختلف هم دیداری داشته باشد و در جریان وضعیت و شرایط استان قرار گیرد.

نشست نخبگان عصر امروز در سالن پیامبر اعظم استانداری تشکیل شد و در آن نماینده سازمان‌های مردم نهاد، فعالان سیاسی، جوانان، رسانه‌ها به بیان دغدغه‌ها و مسائل پیشروی استان پرداختند.

جای نخبگان کُرد در پست‌های مدیریتی ملی خالی است

در این نشست که بیش از سه ساعت به طول انجامید نخبگان استان بر ایجاد امید برای شرکت گسترده مردم در انتخابات، توجه به نیروهای توانمند کُرد و بکارگیری آنها در پست‌های مدیریتی در سطح ملی، ایجاد فضای کار و بهره‌مندی از توان جوانان تحصیل کرده تاکید شد.

جای نخبگان کُرد در سطوح ملی خالی است

نماینده فعالان سیاسی در کردستان در این نشست با بیان اینکه همه مشکلات دولت را درک می کنیم و می دانیم تحریم‌های ظالمانه آمریکا چه بر سر ایران آورده است، اظهار داشت: از یاد نمی‌بریم کاسبان تحریم که همیشه تمایل به ایجاد سختی در کشور دارند در این شرایط به دنبال جلو بردن ایده‌ها و منافع خود بوده و هستند.

محمد کریم اسدبیگی با اشاره به اینکه ایجاد جو ناامیدی و کاهش حضور و مشارکت مردم در انتخابات از دیگر اهداف دشمنان است، افزود: مردم کردستان مشارکت جو و شهروندان اصیل ایرانی هستند و انتظار دارند از حق شهروندی خود برابر قانون بهره‌مند باشند.

نماینده فعالان سیاسی در کردستان با بیان اینکه کردستانی‌ها در بزنگاه‌های لازم هم چون در انتخابات مشارکت گسترده‌ای داشتند، گفت: این مشارکت جویی را باید جواب داده شود.

اسدبیگی با اعلام اینکه جای نخبگان کردستان در سطوح ملی خالی است، یادآور شد: کُردها باید وزیر و معاون رییس جمهوری و حتی در بخش حاکمیت نماینده ولی فقیه باشند و می‌طلبد شاهد تحقق این مهم باشیم.

وی بر اجرای بیانیه اقوام و مذاهب تاکید کرد و اظهار داشت: در سطوح محلی از بکارگیری نیروهای کُرد در پست‌های مدیریتی رضایت وجود دارد ولی در سطح ملی مردم گلایه مند هستند.

قطب‌الدین صادقی نویسنده وکارگردان مطرح کشور با اشاره به اینکه هزاران سال از فرهنگ شفاهی بیت خوانی در کردستان می‌گذرد، اظهار داشت: ۴۵۰ نسخه از این بیت‌ها ضبط شده که اولین بار این کار توسط آلمانی ها و فرانسوی ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های بارز بیت خوانی شامل تغزل و عرفان است، گفت: کُردها برای حفظ دستاوردها و داشته‌هایش مبارزه کرده و هیچ گاه حمله و هجومی به جایی نداشته است.

این کارگردان کُرد یادآور شد: اسطوره، تاریخ و واقعیت و عرفان همواره در اندیشه و خلاقیت کُردها بوده که باعث پرداختن به کشف حقیقت و خویشتن ما شده است.

این نویسنده و کارگردان کردستانی افزود: زمان آن رسیده بی دریغ و بدون تعصب و تبعیض به فرهنگ و هنر جاهایی هم چون کردستان و بلوچستان توجه شود.

صادقی اضافه کرد: ۱۵۰ هزار تحصیل کرده تئاتر داریم از این تعداد ۷۰ هزار نفر به دلیل نبود امکانات کار و تولید برای همیشه عرصه هنر و تئاتر را ترک کردند.

وی خواستار توجه به این مسائل به ویژه جوانان تحصیل کرده شد و گفت: خلق کار و ایجاد زیرساخت های فرهنگ و هنر را در تصمیم گیری های خود در اولویت قرار دهید چراکه خطر بزرگی در جامعه فرهنگ وهنر احساس می‌شود.

هدف استکبار جهانی ایجاد جدایی بین مردم و حاکمیت است

رییس خانه احزاب کردستان اظهار داشت: با نام بردن از جهانگیری عناوینی هم چون دلار جهانگیری و مناظره های سال ۱۳۹۶ در اذهان برخی ها شکل می گیرد ولی با بیان این نام بنده به یاد دیدار نوروزی حاج آقای سلیمانی از خانواده شهیدان جهانگیری می افتم.

مهدی ترابیان اضافه کرد: به عنوان جوان انقلابی که در این گفتمان گام برمی‌دارم معتقدم پیشرفت کشور با عمل به فرمان رهبری و حرکت در مسیر راهبردها و سخنان ایشان محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم سلایق سیاسی و اجتماعی متفاوتی در آن وجود دارد، افزود: هدف استکبار جهانی ایجاد جدایی بین مردم و حاکمیت است لذا یکی از وظایف ما فعالان سیاسی و اجتماعی همگرایی و همراهی احزاب اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل در انجام فعالیت‌های سیاسی است.

رییس خانه احزاب کردستان با بیان اینکه مردم علی رغم تمام مشکلات معیشتی همیشه همراه نظام بوده و هستند، یادآور شد: در چند ماهی که به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده باید امید را در دل مردم زنده کنیم.

استفاده از توانمندی جوانان در مسیر توسعه استان

نماینده جوانان استان کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه بها دادن به جوانان در قالب سازمان‌های مردم نهاد و مجمع جوانان قابل تحقق است، اظهار داشت: سمن‌ها در حاشیه شهرها فعالیت‌های مطلوبی انجام دادند.

محمد فتحی‌زاده با بیان اینکه جوانان حاشیه شهر با مشکلات متعددی مواجه هستند، اضافه کرد: وقتی مسوولان در بین مردم زندگی کنند بیشتر درد و مشکلات آنها را درک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کردستان رتبه پنجم بیکاری در کشور را دارد، افزود: ۴۴ درصد آمار بیکاران استان مربوط به جوانان بوده و از این میزان هم بیش از ۹۰ درصد آنها را قشر تحصیل کرده تشکیل داده است.

نماینده جوانان کردستان با بیان اینکه ۵۱ محله سنندج حاشیه شهر دارد و ۵۰ درصد مردم استان را در حواشی شهرها سکونت دارند، گفت: از توانمندی جوانان تحصیل کرده حاشیه شهرها در روند توسعه استان استفاده شود.

نماینده رسانه‌های کردستان در این نشست با اشاره به اینکه مردم کردستان سوالات زیادی از دولتمردان دارند، اظهار داشت: نپرسیدن این سوالات و مجال مطرح نکردن آن نشان از نبودن آن نیست و امیدواریم فرصتی برای بیان آنها ایجاد شود.

جای نخبگان کُرد در پست‌های مدیریتی ملی خالی است

فیض الله پیری یادآور شد: بی شک در پنج دقیقه امکان بیان همه مسائل و سوالات و مشکلات استان وجود ندارد و امیدواریم شرایطی پیش آید که سوالات اهالی رسانه به نمایندگی از مردم از رییس جمهوری مطرح شود.

نماینده ورزشکاران استان در این نشست اظهار داشت: از جمله دستاوردهای ورزش در دولت تدبیر و امید اجرای ۱۴۵ پروژه استانی در حوزه ورزش است که مهمترین آن استادیوم ۶ هزار نفری گولان بعد از ۱۵ سال در سنندج است.

جمشید خیرآبادی با اشاره به اینکه سرانه فضای ورزشی استان از سه دهم مترمربع برای هر کردستانی به ۲.۵ برابر رسیده است، اضافه کرد: ظرفیت های خوبی در حوزه ورزش استان وجود دارد و امسال تیم‌های ما موفق به کسب رتبه هشتم در المپیادهای ورزشی شدند.

جمشید خیرآبادی با بیان اینکه هزینه کردن برای ورزش بهترین سرمایه‌گذاری بلند مدت و میان مدت است، گفت: ورزش بهترین عرصه برای تخلیه انرژی و ممانعت از ورود جوانان به آسیب های اجتماعی است.

وی اظهار داشت: طرح‌های بزرگی هم چون پتروشیمی میلیاردها تومان برای ایجاد آنها در استان هزینه می‌شود ولی گردش مالی آن در تهران است و مدیرعامل آن میلیونی حقوق می گیرد.

خیرآبادی گفت: این طرح‌ها با میزان درآمدزایی بالا تاکنون چه خدمات و تاثیرگذاری در روند توسعه استان داشتند مردم خواهان شفاف سازی در این خصوص هستند.

معاون اول رییس جمهوری در این سفر یک روزه به کردستان، با حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، چند طرح را در بخش‌های مختلف به صورت همزمان افتتاح و عملیات اجرایی چند طرح نیز با حضور وی شروع شد.

از مهم‌ترین برنامه‌های سفر دکتر جهانگیری به استان کردستان، می‌توان به بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی بانه، شروع عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰۰ روستا و ۱۵۰ واحد صنعتی و تولیدی، طرح‌های مسکن مهر و ۲۰ زمین ورزشی، ۴.۲ هکتار گلخانه و ۹۲۳ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و طرح‌های قابل افتتاح حوزه کشاورزی استان اشاره کرد.

همچنین با حضور جهانگیری در روستای "هانیس" سنندج، ۱۴۶ کیلومتر راه روستایی در کردستان به بهره‌برداری رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات