اخبار مناطق تهران؛ بازخوانی تاریخ شهری 100 ساله در منطقه 12


اخبار مناطق تهران؛ بازخوانی تاریخ شهری 100 ساله در منطقه 12

تهران- ایرنا- شهردار منطقه 12 تهران از بازخوانی تاریخ شهری این منطقه در مطبوعات کثیرالانتشار 100 سال گذشته، طی یک اقدام مطالعاتی خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «علی‌محمد سعادتی»، در این خصوص اظهار داشت: خوانش مطبوعات شهری منطقه ۱۲ به منظور دستیابی به تاریخ شهری قلب تاریخی تهران در مطبوعات کثیرالانتشار به همت اداره مطالعات معاونت اجتماعی و فرهنگی انجام گرفته است.

سعادتی با تاکید بر اینکه منطقه ۱۲ به عنوان هسته تاریخی تهران و به‌نوعی شناسنامه تهران محسوب می‌شود، ادامه داد: خوانش تاریخ شهری این منطقه، همان خواندن بسیاری از رویدادهای تاریخ شهر است و اخبار زندگی روزمره شهری در بازه‌های مختلف، اطلاعات زیادی از تحولات و رویدادهای تاریخی منطقه ۱۲ را ارائه می‌کند.

وی افزود: مستندنگاری اقدامات شهری در بازه تاریخی و ایجاد نظام‌نامه بانک اطلاعاتی، باعث تسهیل راه پژوهشگران حوزه‌های مرتبط با امور شهری و افزایش خوانایی محدوده منطقه ۱۲ بر پایه اطلاعات مستند می‌شود.

شهردار قلب طهران با بیان این مطلب که این مستندنگاری از حوزه‌های نهادی مدیریت شهری، رویدادهای اجتماعی و اخبار زندگی روزمره، باعث دستیابی آیندگان به اطلاعات دقیق و درست تاریخی می‌شود، ادامه داد: یکی از نمونه‌های خوانش مطبوعات و تاریخ شهری که نشان می‌دهد از دهه ۵۰ اصطلاح «قلب تهران» برای اشاره به منطقه ۱۲ به کار می‌رفته، مربوط است به روزنامه اطلاعات که تاریخ چاپ آن دهم مهرماه سال ۱۳۳۷ بوده و این خبر با تیتر: امامزاده یحیی (ع)، زیارتگاهی در قلب تهران، در این روزنامه قدیمی به چاپ رسیده است.

به گفته وی، اولین دفتر روزنامه اطلاعات که قدیمی‌ترین روزنامه در حال چاپ کشور است نیز در منطقه ۱۲، در بن‌بستی به نام همین روزنامه، روبه‌روی «باغ ملی» واقع شده است که این ساختمان به منظور حفظ هویت تاریخی‌اش به همان شکل قدیم خود باقی مانده است.

ممنوعیت انجام عملیات عمرانی در منطقه ۳

«احمد تواهن» شهردار منطقه ۳ تهران از ممنوعیت انجام هرگونه عملیات عمرانی در این منطقه به مدت یک ماه از ۱۵ اسفندماه سال جاری تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ خبر داد.

وی گفت: تمامی ممنوعیت ها به طور ۲۴ ساعته اعمال می شوند و نیروهای نظارتی منطقه نیز به منظور پیشگیری از بروز هرگونه تخلف به طور مستمر در محدوده معابر، بزرگراه ها و محلات حضور فعال خواهند داشت.

تواهن خاطرنشان کرد: ممنوعیت انجام هرگونه عملیات عمرانی توسط شهرداری منطقه ۳ به تمامی سازمان های اجرایی و خدماتی ارسال می شود که بر طبق آن این سازمان ها موظف هستند تمامی فعالیت هایشان را تا نیمه دوم اسفند ماه سال جاری به اتمام برسانند.

به گفته وی، اگر به هر دلیلی فعالیت های عمرانی تا تاریخ تعیین شده به پایان نرسیده باشد، شهرداری منطقه، محل را ترمیم خواهد کرد.

بوستان جنگلی سرخه‌حصار به شهرداری منطقه ۱۳ واگذار شد

«مجتبی شکری»، شهردار منطقه ۱۳ تهران در خصوص انعقاد تفاهم نامه واگذاری مدیریت پارک جنگلی سرخه حصار گفت: بر اساس این تفاهم نامه، ۵۴۷ هکتار اراضی بوستان جنگلی سرخه حصار به مدت سی سال به شهرداری تهران واگذار و دفترچه بهره برداری از این پارک نیز که شامل ۵۴پروژه گردشگری، توسعه فضای سبز و نگهداری از گونه های جانوری نیز از سوی شهرداری منطقه اخذ شد.

وی این تفاهم نامه را تضمین آینده این بوستان به جهت توسعه، نگهداری فضا ها و گردشگری برشمرد و یادآور شد: بوستان جنگلی سرخه حصار، ثروت ملی و واقعی ماست که امیدوارم با حفظ و نگهداری صحیح آن بتوانیم خدمات مختلفی را به ویژه در زمینه گردشگری ارائه کنیم.

تغییر نام ۶ معبر شمال شرق تهران در سال جاری

روابط عمومی شهرداری منطقه ۴ تهران اعلام کرد که از ابتدای سالجاری نام ۶ معبر شهرداری منطقه ۴ تهران تغییر یافت که از این تعداد ۴ معبر به نام شهدا مزین شد.

اساس تقسیمات منطقه ای درسال ۹۹ بیش از ۱۵ درخواست در خصوص تغییر نام معابر و کوچه ها به روابط عمومی این منطقه ارایه شد که ۶ معبر در سال جاری تغییر نام یافت.

تغییر نام بزرگراه رسالت به نام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و برگزاری آیین نامگذاری خیابان سراج به نام شهید مظفری نیا از مهمترین مصوبات نامگذاری یکسال اخیر بوده که به منظور ارج نهادن به فداکاری های شهدای مقاومت و زنده نگاه داشتن یاد ایشان، انجام شد.

از دیگر معابر نامگذاری شده به نام شهدای والامقام در سال ۹۹ کوچه "درایت" به نام شهید مدافع حرم نوید صفری، بوستان هشتم به شهید علی غریب پور، میدان بی نام خیابان تلو به میدان تلو و کوچه نهم خیابان خواجه عبدالله انصاری به نام کوچه آل یاسین (ع) میتوان اشاره کرد.

همچنین اعلام کرد که شهروندانی که تمایل به تغییر نام خیابان ها، معابر، ساختمان ها و مراکز فرهنگی که فاقد نام و یا دارای نام های نامناسب هستند، می توانند با مراجعه به روابط عمومی منطقه ۴ درخواستهای خود را ارایه دهند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اردوی جهادی پزشکی در پاکدشت برگزار شد