پل فیروزآباد به عنوان اولین سازه صنعتی استان اردبیل به ثبت ملی رسید


پل فیروزآباد به عنوان اولین سازه صنعتی استان اردبیل به ثبت ملی رسید

اردبیل- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل‌میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل اعلام کرد: پل فیروزآباد شهرستان گیوی، 86 سال پس از زمان ساخت به عنوان نخستین اثر معماری صنعتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کریم لطفی روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: پل فیروزآباد در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی با مشارکت مهندسان اتریشی و ایتالیایی بر روی رودخانه گیوی چای در بخش فیروزآباد شهرستان گیوی احداث شده است.

وی با بیان این که پل فیروزآباد از آثار تاریخی منحصر به فرد شهرستان گیوی محسوب می‌شود، گفت: طول این پل ۲۰ متر، ارتفاع آن ۱۵ متر و عرض آن پنج متر است و با یک دهانه قوس بیضی شکل با ۲ هلال بزرگ و کوچک، ۲ صخره سنگی بزرگ ساحل رود را به هم متصل می‌کند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل‌میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل بیان کرد: این پل با مصالح بتن خام اجرا شده است و اگر چه هیچ‌گونه میلگردی در سازه آن به کار نرفته است، اما جزو سازه‌های صنعتی مستحکم کشور به شمار می‌رود.

وی همچنین گفت: پل فیروزآباد با هدف بهره‌برداری نظامی و انتقال سریع ادوات جنگی به مرزهای شوروی و قبل از جنگ جهانی دوم سابق ساخته شده و از لحاظ فرم و مصالح به کار رفته، به پل‌های اروپایی شبیه بوده و در دوره پهلوی اول در مدت چهار سال ساخته شده است.

بخش فیروزآباد شهرستان کوثر در ۹۰ کیلومتری جنوب اردبیل واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها