آیا بیماری لکه آجری بادام را می‌شناسید؟


آیا بیماری لکه آجری بادام را می‌شناسید؟

یک گیاه‌پزشک گفت: درخت بادام بیماری‌های مختلفی دارد که لکه آجری یکی‌از آن‌هاست و روش‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد.

سارا عالی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیماری لکه آجری فقط به برگ حمله کرده و در روی آن لکه‌هایی با حاشیه نامشخص ایجاد می‌کند که ابتدا رنگ پریده و زرد هستند و بعد به رنگ قرمز آجری در می‌آیند.

وی با اشاره به این‌که این بیماری فقط به برگ حمله و در روی آن لکه‌هایی با حاشیه نامشخص ایجاد می‌کند، عنوان کرد: لکه‌ها ابتدا رنگ پریده و زرد هستند و بعد به رنگ قرمز آجری در می‌آیند.

عالی‌زاده با بیان این‌که برگ‌های آلوده معمولاً زودتر خزان می‌کنند و گاهی برگ‌های جدید و گل‌های بی‌موقع ظاهر می‌شوند، افزود: یک گونه قارچ عامل این بیماری است.

این گیاه‌پزشک با اشاره به این‌که اسپورهای غیرجنسی قارچ نخی شکل خمیده، شفاف و بدون دیواره عرضی هستند که به طور شعاعی در داخل محفظه پیکنیدی روی برگ تشکیل می‌شوند، عنوان کرد: در تولید مثل جنسی قارچ پریتس شلغمی یا انجیری شکل تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به این که آسکوکارپ‌ها در برگ‌های ریخته شده کف باغ تشکیل می‌شود و در اواخر زمستان تکامل می‌یابند، تصریح کرد: در بهار آسکوسپورهای تک سلولی تخم‌مرغی و گاهی خمیده از آسک خارج و باعث آلودگی می‌شوند.

عالی‌زاده با بیان این‌که تشکیل اندام تولید مثل جنسی یا پریتسیوم قارچ از اواخر تابستان شروع می‌شود و در اواخر زمستان در برگ‌های ریخته شده پای درخت پایان می‌یابد، تصریح کرد: از داخل پریتسیوم‌ها آسکوسپورهای همزمان با پیدایش برگ‌های جوان در هوا پخش می‌شوند و با انتشار آن‌ها بیماری اشاعه می‌یابد و به نظر می‌رسد اسپورهای غیرجنسی نقشی در انتقال بیماری نداشته باشند.

این گیاه‌پزشک ادامه داد: برای کنترل بیماری لکه آجری بادام کارهایی مانند شخم پاییز و مدفون کردن برگ‌های خزان شده، سم‌پاشی زمستانه درختان در قبل از باز شدن جوانه‌ها با محلول برد و دو درصد و سمپاشی بهاره در دو نوبت با استفاده از سموم مانکوزب، کاپتان، زیرام به نسبت دو تا سه در هزار و اولین سمپاشی بهاره پس از ریزش گلبرگ‌ها که بادام‌های کوچک هستند و جوانه‌ها در حال باز شدن‌اند و سمپاشی دوم به فاصله دو هفته بعد از سمپاشی اول ضروری است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)