پیشرفت فیزکی کتابخانه مرکزی رشت به 84 درصد رسید


پیشرفت فیزکی کتابخانه مرکزی رشت به 84 درصد رسید

رشت – ایرنا – مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان اعلام کرد: پیشرفتفیزیکی پروژه کتابخانه مرکزی رشت به 84 درصد رسیده و پیش بینی می شود در نیمه اول سال 1400 به بهره برداری برسد.  

پریسا کرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سرانه فضای مطالعه رشت نسبت به کشور بسیار کم است، افزود: این سرانه در رشت به ازای هر یکصد نفر ۴۶ سانتی متر مربع است و با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت به یک متر و ۲۶ سانتی متر مربع می رسد.
وی افتتاح کتابخانه مرکزی رشت را یکی از بزرگترین آرزوهای فرهنگی مردم استان عنوان و ابراز امیدواری کرد: باقیمانده این پروژه هر چه زودتر به مرحله نهایی برسد.
کرمی نوسازی و بهینه سازی فضاها و امکانات را یکی از سیاست های راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی دانست و عنوان کرد: مدیریت توسعه کتابخانه های عمومی و افزایش دسترسی مخاطبان به کتاب در دستور کار است لذا اولویت نهاد کتابخانه های عمومی در استان اتمام طرح های کتابخانه ای دارای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت است.
وی با تاکید بر لزوم نوسازی، بهسازی و استانداردسازی فضاهای کتابخانه ای به ویژه در مناطق محروم، متذکر شد: ایجاد فضاهای کتابخانه ای استاندارد در شهرهای فاقد کتابخانه عمومی به شرط تامین اعتبار ساخت و تجهیز از سوی خیران و یا کمک های ملی و استانی انجام می شود.
کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اسکلت بتنی در ۶ طبقه با مساحت هشت هزار و ۱۵۳مترمربع و دارای بخش های مختلفی چون سالن آمفی تاتر، مخزن کتاب، سالن های مطالعه مجزا ویژه آقایان و بانوان، بخش ویژه گویا و بریل، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل کودک، بخش ویژه مطالعه محققان، بخش اداری کتابخانه، مرمت و آماده سازی کتاب است که عملیات کلنگ زنی آن در سال ۱۳۸۳ انجام شده و تاکنون در حال احداث و تکمیل است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان یادآور شد: سامانه دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی با ارائه بیش از یک هزار و ۸۰۰ پایگاه معتبر خارجی و داخلی در ۱۰ باب کتابخانه منتخب استان امکانپذیر شده است.
کرمی افزود: این اقدام به منظور تأمین نیازهای پژوهشی دانشجویان و محققان و افزایش وفاداری اعضاء کتابخانه های عمومی در ۱۰ باب کتابخانه منتخب گیلان در ۹شهرستان استان انجام شده است.
وی بیان کرد:محققان، پژوهشگران، دانشجویان و اعضای کتابخانه های عمومی استان گیلان می توانند با مراجعه به سایت کتابخانه های عمومی گیلان به نشانی www.gilanpl.ir عناوین کتابخانه های منتخب را رویت و برای دریافت جدیدترین منابع در موضوعات مختلف ضمن تماس با یکی از کتابخانه‌های منتخب استان از این امکان جدید بهره مند شوند.
یک میلیون و ۱۰۰ نسخه کتاب در ۸۴ کتابخانه عمومی سراسر استان موجود است و بیش از ۵۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی گیلان هستند در مجموع ۱۰۴ کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل در گیلان فعال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...