کردستان 25 درصد گونه‌های گیاهی کشور را دارد


کردستان 25 درصد گونه‌های گیاهی کشور را دارد

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 25 درصد گونه‌های گیاهی کشور در این استان وجود دارد که باید زمینه معرفی گونه‌های جدید در رویشگاه‌های این منطقه فراهم شود.

به گزارش ایرنا، محمد فرید سپری روز شنبه در جلسه هماهنگی بزرگداشت هفته منابع طبیعی اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، فرهنگ منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی کشور تبدیل شود که حرف بزرگی است و باید روی این مساله سرمایه‌گذاری شده و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته تنها منحصر به هفته منابع طبیعی نشود.

وی افزود: انفال در واقع متعلق به خدا و بیت المال است که از هرجنبه‌ای باید به آن توجه شده و حافظ این میراث گرانبها باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به سیلاب‌های سهمگین شمال کشور در سال‌های اخیر، گفت: این سیلاب‌ها حاصل تخریب جنگلهایی است که آب را به خوبی در خود ذخیره می‌کنند و بشر کمر به نابودی آن بسته است.

جلوگیری از فرسایش شدید خاک، تلطیف هوا و تثبیت کاهش اثرات گلخانه‌ای به عنوان بزرگترین تهدید جهانی، پیشگیری ازخشکی اقلیم و اثرات گازهای گلخانه ای از جمله کارکردهای جنگل بود که سپری به آن اشاره کرد.

وی افزود: مراتع استان برای بخش دامپروری اهمیت ویژه ای دارد که باید با نظارت کامل انجام گیرد و حرکتهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، یکی از فعالیتهای انجام شده را اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری اعلام و اظهار داشت: این طرحها، تاثیر بسیاری در افزایش تولید و عملکرد بخش کشاورزی داشته است و باعث شده تا دشتهای ممنوعه که بشدت سطح آبخوان افت دارد با برنامه‌ریزی مناسب، بهبود یابد.

سپری تاکید کرد: در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی درخواست اعتبار شده که در قالب آن با طرحهای آبخوانداری می‌توان با کم آبی مقابله کرد.

همه با هم جهاد، برای حفاظت از منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این جلسه اظهار داشت:امسال برنامه‌های هفته منابع‌طبیعی و آبخیزداری همانند سال گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با هدف اشاعه سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی از تاریخ ۱۵ لغایت ۲۲ اسفندماه با شعار "همه با هم جهاد، برای حفاظت از منابع‌طبیعی" همزمان با سراسر کشور در استان برگزار می شود.

سعدی نقشبندی افزود: هدف از اهمیت دادن به این موضوع گسترش فرهنگ حفظ، احیا،اصلاح، توسعه و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی تجدید شونده کشور و فرصتی مناسب است که اقدامات و فعالیتهای انجام گرفته و اثر بخشی آن در استان را به مردم و جوامع و بهره برداران محلی معرفی کنیم.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری این هفته، بر پایه توسعه زراعت چوب و حضور مردم و مسوولان در عرصه‌های منابع‌طبیعی با غرس درخت و کاشت بذر بوده و به نوعی مردم با انجام این کار نمادین در آستانه بهار، به استقبال سال نو می‌روند.

نقشبندی گفت: دستورالعمل اجرایی برگزاری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در استان بومی سازی شده و امسال نیز همچون سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا دچار محدویت‌هایی در برگزاری مراسم خواهیم بود اما با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی این رویداد امید بخش و نهضت درختکاری و توسعه پوشش کیاهی که از ۱۷ آذر ( روز جهانی خاک) آغاز شده بر اساس برنامه جهشی ۹ در۹۹ ساز مان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور ادامه خواهیم داد.

نخستین روز هفته منابع‌طبیعی در تقویم به نام روز درختکاری نامگذاری شده است و هر سال رهبر معظم انقلاب شخصا نسبت به غرس نهال اقدام می‌کند و سنت حسنه درختکاری فرصتی مناسبی است تا بتوان با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردم‌نهاد و مشارکت‌های مردمی؛ در تجلی بخشی به موضوعیت تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی قدم‌های موثری را برداشت.

هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف اشاعه سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۱ اسفند در کشور برگزار می‌شود؛ پاییز سال گذشته تا هفته درختکاری همان سال هزار و ۴۵۰ هکتار جنگل کاری در کردستان انجام و در هفته درختکاری هم ۲۰۰ هزار اصله نهال غرس شد.

از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان هستند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا