راز ولادت حضرت علی(ع) در خانه کعبه/ پذیرش توحید دژ نفوذناپذیر الهی، در سایه ولایت


راز ولادت حضرت علی(ع) در خانه کعبه/ پذیرش توحید دژ نفوذناپذیر الهی، در سایه ولایت

آنچه مهم و ضروری است که جامعه اسلامی، اعم از شیعه و سنی به آن توجه نمایند، راز و فلسفه این ولادت در درون خانه خداوند و کعبه است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ جایگاه حضرت علی علیه السلام و فضیلت و بزرگی ایشان بر کسی پوشیده نیست ماه رجب، ماه ولادت امام اول شیعیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است. آشنایی با فضیلت ها جایگاه والای ایشان امری واجب است. از اینرو گفتگویی تفصیلی با حجت الاسلام و المسلمین هادی اسلامی مدرس دانشگاه تهران و استاد حوزه علمیه انجام شده است که از نظرتان می گذرد:

چرا سالروز ولادت «امام علی (ع)» را روز پدر نامیده‌اند؟

رسول خدا (ص) فرمودند: أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هذِهِ الاُمَّة ؛ من و علی، پدران این امت هستیم. (بحار الانوار ج16ص95) این حدیث بیانگر این مهم است که پدر معنوی امت پیامبر اکرم (ص) امام علی (ع) است و بر اساس این حدیث سالروز ولادت امام اول شیعیان را روز پدر نامگذاری کردند.

در روایت دیگری نیز رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: حقّ علیّ على المسلمین کحقّ الوالد على ولده. (امالی الطوسی 1/ 344) پیامبر خدا (ص) فرمود: حقّ على بر عهده مسلمانان مانند حقّ‏ پدر بر فرزند است.

در روایات آمده است که انسان دارای دو نوع پدر است؛ یکی پدری که سبب تولد و پیدایش انسان است و دیگری پدر روحانی و معنوی که عهده دار تربیت و کمال روحی و معنوی اوست.

بر این اساس می توان گفت همه معصومین علیهم السلام به لحاظ نقش تربیت معنوی و روحانی و هدایت و ارشاد امت حق پدری بر گردن امت دارند.

بنابراین نامگذاری روز ولادت حضرت علی علیه السلام به روز پدر بسیار درست و دقیق بوده است. فرصت مناسبی را برای یادآوری از آن حضرت و همچنین قدردانی بیشتر از پدران را فراهم کرده است.

در چهار سوره از قرآن مجید نیکى به والدین بلا فاصله بعد از مساله توحید قرار گرفته این هم ردیف بودن دو مساله بیانگر این است که اسلام تا چه حد براى پدر و مادر احترام قائل است.

در سوره بقره آیه 83 مى‏خوانیم: لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً:

و در سوره نساء آیه 36 و اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً.

و در سوره انعام آیه 151 مى‏فرماید: أَلَّا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً.

و در سوره لقمان آیه 14 می فرماید: أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ‏.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: «ما مِنْ وَلَدٍ بارٍّ یَنْظُرُ الى والِدَیْهِ نَظَرَ رَحْمَةٍ الَّا کانَ لَهُ بِکُلِّ نَظْرَةٍ حَجَّةٌ مَبْرُورَةٌ قالُوا یا رَسُولَ اللَّهِ وَانْ نَظَرَ کُلَّ یَوْمٍ مِاةَ مَرَّةٍ؟ قالَ: نَعَمْ ...» : فرزندى که به پدر ومادرش نگاه محبت آمیز کند، براى هر نظرى ثواب یک حج مقبول دارد. پرسیدند: اى رسول خدا! اگر در یک روز صدبار هم نگاه کند باز چنین است؟ فرمود: آرى. (بحارالانوار، ج 71، ص80)

به نظر شما فلسفه ولادت حضرت علی(ع) در خانه کعبه چیست؟

آنچه مهم و ضروری است که جامعه اسلامی، اعم از شیعه و سنی به آن توجه نمایند، راز و فلسفه این ولادت در درون خانه خداوند و کعبه است. حضرت مریم با آن عظمت که به تصریح قرآن معصومه است و فرزند او از پیامبران اولوالعزم بود، وقتی درد زایمان او فرا می رسد، به او دستور داده می شود که محراب و عبادتگاه را ترک گوید و به نقطه دوردستی پناه برد؛(مریم/22 ـ 23) چرا که اینجا عبادتگاه است، نه زایشگاه؛ ولی فاطمه بنت اسد را به درون مقدس ترین عبادتگاه، یعنی کعبه فرا می خوانند و با معجزه دیوار شکافته می شود و در برخی منابع آمده که به فاطمه بنت اسد الهام شد که وارد خانه کعبه گردد. (سنة الهدایة، ص129)

بی شک، ولادت آن حضرت آیتی بزرگ و مهم از آیات الهی است و نشانه های مهمی در آن برای هدایت مردم به حق است. حضرت علی علیه السلام در خانه خدا به دنیا می آید و در خانه خدا نیز به شهادت می رسد.

سرتاسر زندگی حضرت بندگی خدا وطاعت الهی بوده است. آیات متعددی در قرآن درباره ایثار و از جان گذشتگی آن حضرت، از علم و آگاهی آن حضرت و فضائل او نازل شده است. راه نجات و سعادت، پیمودن ههمان راه اوست که شعارش تحقق عدالت و یاری از مظلومان بود.

به نظر شما اهمیّت پذیرش ولایت حضرت علی علیه السلام چیست؟

اگر به روایات امامت و ولایت ائمه اطهار علیهم السلام مخصوصا امیرمؤمنان علیه السلام دقّت شود، در می یابیم که اساسی ترین شرط توحید، ولایت امامان معصوم است؛ چنان که در حدیث سلسلة الذهب و ده ها حدیث دیگر به آن تصریح شده است که کلمه توحید دژ نفوذناپذیر الهی است، به شرطی که ولایت و امامت امامان در کنار آن باشد. این از نظر فکری و اعتقادی، و امّا از نظر رفتاری و عمل نیز اساسی ترین شرط قبولی اعمال، پذیرفتن امامت علی علیه السلام و فرزندان اوست.

و همچنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به علی علیه السلام در مورد ولایت آن حضرت فرمود: «اگر کسی به اندازه رسالت حضرت نوح در میان قومش عبادت کند، و به اندازه کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند و عمرش طولانی شود تا هزار بار خانه کعبه را با پای برهنه زیارت کند، و سپس در میان صفا و مروه مظلومانه به قتل برسد، اگر ولایت تو را ای علی! نداشته باشد، بوی بهشت را نچشیده و داخل آن نخواهد شد.» (بحارالانوار، ج27، ص194)

لطفا در خصوص اهمیت روز ولادت امیرالمؤمنین توضیحاتی بفرمایید:

روز ولادت مولود کعبه، روزی بسیار مهم محسوب می‌شود، و بر همه ما مسلمانان لازم است که الگوی زندگی خودمان را پیامبر گرامی و آن حضرت قرار دهیم. یکی از مسائلی که امروز جامعه ما با آن مواجه است، مساله مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. ما باید با الگو گیری از حضرت علی علیه السلام ، در این ایام بیشتر به فکر کمک به فقرا و مستمندان باشیم، بخصوص اینکه ویروس کرونا باعث افزایش مشکلات شده است.

مقام معظم رهبری طرح کمک مومنانه را مطرح کردند و فرمودند امروز کمک مؤمنانه مصداق انقلابی گری است. ایشان با استناد به آموزه های دینی مردم را به حضور پرنشاط در کمک به یکدیگر دعوت نمودند. مردم هم الحمدلله بسیار خوب به میدان آمدند و تا به امروزصحنه های زیبایی از همبستگی، ایثار و انفاق را در جامعه به نمایش گذاشتند. باید از کادر بهداشت، درمان و سلامت هم تشکر کنم که با ایثار و خودگذشتگی برای سلامتی مردم تلاش جانانه و بی منّتی را داشته اند و عده ای از آنان نیز در این راه به شهادت رسیده اند.

از خداوند متعال در این ایام ماه مبارک رجب عاجزانه مسئلت داریم که به همه بیماران سلامتی عطا بفرماید؛ و به همه ما توفیق خدمتگذاری هرچه بیشتر در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری را عنایت فرماید.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند