نوبخت: مرحوم میرمحمدی دغدغه احیای تمدن اسلامی را داشت


نوبخت: مرحوم میرمحمدی دغدغه احیای تمدن اسلامی را داشت

قم  - ایرنا - رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: مرحوم میرمحمدی عضو فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچگاه هدف خود را که احیای تمدن اسلامی بود، از یاد نبرد و از این رو حزب تمدن اسلامی را شکل داد.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت شامگاه سه شنبه در آیین نخستین سالگرد درگذشت مرحوم میرمحمدی که به صورت مجازی برگزار شد، از آن مرحوم به عنوان یکی از سرمایه های انسانی یاد کرد و اظهار داشت: ایشان از نظر علم و دانش فردی عالم و مسلط به علوم اداری بود و از نظر دینی و مذهبی هم انسان متخلق و با ادب اسلامی بودند.

وی با بیان اینکه ریشه آشنایی اش با آن مرحوم به دهه ۱۳۴۰ خورشیدی و زمان تحصیل برادرش در مدرسه دین و دانش با مدیریت شهید بهشتی باز می گردد، اظهار داشت: این آشنایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه یافت و در مجلس سوم که نماینده مجلس بودم، ایشان در دو دوره رییس دفتر آیت الله مرحوم هاشمی رییس جمهوری وقت بود.

نوبخت ادامه داد: بعدها مرحوم میرمحمدی به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری استخدامی فعالیت داشت و من به واسطه حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارتباط کاری بسیار بود و همواره از نظرات کارشناسی ایشان استفاده می کردیم.

معاون رییس جمهوری به حضور خود و مرحوم میرمحمدی در مجلس شششم اشاره کرد و افزود: مجلس ششم از نظر ترکیب سیاسی آن زمان جریان اصلاح طلب و اصولگرا فعال بودند و مرحوم میرمحمدی به دلیل آنکه از شخصیت های متدین و با اصل و نسب دینی و علمی بود، از نظر مشی سیاسی فراجناحی عمل کرد.

وی با یادآوری اینکه مجلس ششم، مجلس پرفراز و فرودی بود، اظهار داشت: با وجود فضای حاکم بر این مجلس، مرحوم میرمحمدی برای نایب رییسی مجلس نامزد شد و توانست رای بالایی هم کسب کند هرچند نایب رییس نشد اما همین رای نشان دهنده مقبولیت بالای ایشان بود.

نوبخت ادامه داد: در همان مجلس و در اوج تنازعات سیاسی که جز لطمه به کشور وارد نمی شد، ایشان و جمعی از دوستان یک تشکل فراجناحی برای رسیدگی به مسایل اساسی کشور شکل دادند و در آن مجلس بود که توانست با وجود جریان‌های شناسنامه داری که فعال بودند، به عنوان فرد فراتر از جناحی عمل کند.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: ارادت من به ایشان وقتی افزون شد که بعد از دولت نهم و دهم که در آن دوره سازمان مدیریت و برنامه ریزی منحل شده بود و بنای احیای آن را داشتیم بسیاری از صاحب نظران بر احیای مجدد این سازمان تاکید داشتند اما مرحوم میرمحمدی از کسانی بود که با تشکیل مجدد این سازمان موافق نبودند.

نوبخت افزود: مثالی که ایشان به عنوان یک صاحب نظر در علوم اداری می زدند، این بود که می گفتند این کار «مثل دستی است که قطع شده است و به جای پیوند می خواهید با یک پارچه به بدن ببندید»؛ استدلال ایشان این بود که امور برنامه و بودجه باید از مسایل اداری و استخدامی منفک باشد و تشکیل سازمان واحد تعارض ایجاد می کند.

وی ادامه داد: ما آن زمان بیشتر خواستار پاسخگویی به افکار عمومی برای احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بودیم و به همین جهت این سازمان در ابتدای دولت یازدهم شکل گرفت اما حدود یک سال و نیم زمان را از دست دادیم زیرا به این نتیجه رسیدیم که آنچه مرحوم میرمحمدی تاکید داشتند، درست است و بنابراین دوباره این سازمان به دو سازمان جدید تفکیک شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید همواره در این سازمان از مشاورت مرحوم میرمحمدی و تجارب وی استفاده کرده است، اظهار داشت: یکی از ویژگی های آن مرحوم این بود که مسایل را بسیار خوب تحلیل می کرد و نظراتش بسیار نافع بود.

نوبخت خاطرنشان کرد: باید گفت که شیوع ویروس کرونا یکی از نخستین انسان های شریفی که از ما گرفت، مرحوم میرمحمدی بود زیرا احساس می کردیم که کشور هنوز به تجارب ایشان نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، آیین بزرگداشت مجازی به مناسبت اولین سالگرد درگذشت مرحوم سیدمحمد میرمحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور و دستیار ویژه دفتر مقام معظم رهبری، نماینده مردم قم در مجلس ششم و هفتم شورای اسلامی و استاد فقید دانشگاه علامه طباطبایی شامگاه سه شنبه به صورت برخط برگزار شد.

در این آیین محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران و حجت الاسلام مسیح مهاجری نیز در بیان صفات و خصوصیات اخلاقی و مدیریتی مرحوم میرمحمدی و دیدگاههای وی به سخنرانی پرداختند.

میرمحمدی اسفندماه پارسال براثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در شهر قم درگذشت./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)