هزار و 700 شغل برای جوانان عشایری خراسان شمالی ایجاد شد


هزار و 700 شغل برای جوانان عشایری خراسان شمالی ایجاد شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: هزار و 700 شغل برای جوانان و خانوارهای عشایری این استان از سال 92 تاکنون در زمینه دامپروری، صنایع دستی و گیاهان دارویی ایجاد شده است.

محمدرضا قلی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: همچنین در این بازه زمانی هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پایداری اشتغال خانوارهای عشایری این استان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر ایجاد شغل تولیدات عشایری نیز در این مدت افزایش یافته است افزود: حتی برای فروش محصولات عشایری این استان فضاهایی را فراهم کرده ایم تا به صورت مستقیم تولیدات خود را به فروش برسانند.

وی افزود:بیشتر خانوارها در اتحادیه ها و شرکت های عشایری این استان عضو هستند و می توانند محصولات خود را برای فروش عرضه کنند.

قلی پور بر ایجاد بازارچه فروش محصولات عشایری نیز تاکید کرد و اظهار داشت: در این خصوص نیز با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و بخش خصوصی رایزنی هایی داشته ایم تا به حوزه ایجاد بازارچه فروش این قشر نیز ورود پیدا کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه بخش زیادی از تولیات عشایری از جمله صنایع دستی توسط بانوان تولید می شود افزود: در این زمینه نیز ۲۳ صندوق خرد زنان در سطح استان تشکیل شده است که علاوه بر دریافت تسهیلات ارزان قیمت زمینه برای فروش محصولات آنان نیز فراهم شده است.

وی افزود: ارائه تسهیلات ارزان قیمت به عشایر برای اشتغالزایی بخشی از مشکلات بیکاری زنان و جوانان عشایر را حل کرده و سبب تقویت درآمدزایی خانوارهای عشایری این خطه شده است.

وی گفت: بیشتر تسهیلات از محل طرح اشتغال روستایی و عشایری بوده است که گامی بلند در راستای توسعه پایدار بوده است که به اهداف خود در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد رونق اقتصادی دست یافته است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: ارایه تسهیلات ارزان قیمت در حوزه ایجاد اشتغال باعث شد برخی از خانوارها و به خصوص جوانانی که به روستاها و شهرهای همجوار مهاجرت کرده بودند به مناطق عشایری بازگردند.

وی با بیان اینکه تولیدات دامی عشایر استان افزایش یافته است گفت: با افزوده شدن سه هزار و ۲۰۷ تن گوشت قرمز به ظرفیت تولیدی عشایر استان، میزان تولید آنان به سالانه هشت هزار و ۸۰۰ تن رسید.

قلی پور اظهار داشت: تا سال ۹۵ خانوارهای عشایری این استان سالانه پنج هزار و ۵۹۳ تن گوشت قرمز تولید می کردند که با ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش تولید گوشت قرمز و اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز در بین خانوارهای عشایری، این میزان اکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: تولید صنایع دستی توسط خانوارهای عشایری این استان نیز در این مدت بیش از ۲ برابر شد و اکنون پنج درصد درآمد این قشر تولیدکننده از این محل تامین می‌شود.

قلی پور اظهار داشت: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، خانوارهای عشایری این استان سالانه چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع انواع صنایع دستی تولید می کردند که این رقم اکنون با رشدی ۵۷ درصدی به ۱۰ هزار و ۳۰۰ متر مربع رسیده است.

وی بر تنوع بخشی اشتغال خانوارهای عشایری این استان تاکید و بیان کرد: در این راستا خانوارهای عشایری باید حمایت شوند تا علاوه بر تولید گوشت، فعالیت اقتصادی دیگری نیز برای افزایش درآمد خانوار خود داشته باشند.

وی افزود: صنایع دستی عشایر استان انواع قالی کردی، قالیچه، سفره کردی، جاجیم، گلیم، خورجین، پلاس، لباس های محلی، دستکش، کلاه، توبره و کیف های دستی را شامل می شود که بخشی از آن برای مصرف خانوار است و بخشی به بازار عرضه می شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: رویکرد سال های اخیر این اداره کل، تنوع بخشی به تولیدات عشایر، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد است که توسعه کشت گیاهان دارویی نیز از جمله آنها است.

قلی پور اظهارداشت: مناطق ییلاقی عشایر در خراسان شمالی برای کشت گیاهان دارویی عمدتا مناسب است و در ارتفاعات تخته میرزای شهرستان اسفراین نیز آویشن باغی و مریم گلی کشت شد.

وی با ابراز رضایت مندی از میزان برداشت محصولات گیاهان دارویی ادامه داد: در اکثر مناطق ییلاقی خراسان شمالی مانند منطقه گلول در شهرستان شیروان، ساریگل در اسفراین و ارتفاعات فاطمه خانم در فاروج کشت گیاهان دارویی را توسعه خواهیم داد.

قلی پور گفت: عشایر می توانند از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در زمینه توسعه کشت گیاهان استفاده کنند.

خراسان شمالی به لحاظ داشتن ویژگی های خاص طبیعی و اقلیمی و تنوع آب و هوایی منحصر به فرد، ظرفیتی بالایی را در ایجاد مزارع پرورشی گیاهان دارویی به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی ارزش افزوده بالایی دارد اما هم اینک بیشتر به صورت خام به فروش می رسد.

وی بر فراوری محصولات گیاهان دارویی نیز تاکید کرد و افزود: در شهرستان جاجرم کارخانه گیاهان دارویی راه اندازی شده است اما ایجاد این واحد ها باید در استان توسعه یابد.

پنج هزار خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها