شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا


دانستن این نکته جالب است که ریشه ابتدایی شیرینی ها به ایران باستان برمی گردد .در تمام طول سال مردمان ایران بخصوص در ایام عید مصرف بالایی از شیرینی دارند . شیرینی های خانگی که با دستهای هنرمند بانوان سرزمینمان تهیه می شود بر سر سفره های هفت سین سال رابه شیرینی می کشاند . […]

دانستن این نکته جالب است که ریشه ابتدایی شیرینی ها به ایران باستان برمی گردد .در تمام طول سال مردمان ایران بخصوص در ایام عید مصرف بالایی از شیرینی دارند . شیرینی های خانگی که با دستهای هنرمند بانوان سرزمینمان تهیه می شود بر سر سفره های هفت سین سال رابه شیرینی می کشاند . حال در این مطلب می خواهیم شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا را آموزش دهیم تا خیالتان از بابت کیفیت و سالم بودن شیرینی های عیدتان راحت باشد . اما ابتدا به تاریخچه شیرینی در ایران و جهان می پردازیم .
در تاریخ وقتی به عقب بر می گردیم به نوعی کیک به نام لاویش می‌رسیم که در قرن هفتم میلادی پخته می‌شده است. خوب است بدانید که ایرانیان باستان زنبور عسل پرورش می‌دادند و انجیر و خرما هم جزو برنامه غذایی مردم و البته از جمله مواد اساسی برای پختن انواع شیرینی بودند. ایرانیان باستان بز هم پرورش می‌دادند و از شیر آن برای پختن شیرینی و البته درست کردن دوغ و ماست استفاده می‌کردند.در دوران هخامنشی «جو» مهم‌ترین ماده غذایی در سبد غذای مردم بود که به شیوه‌های مختلف از آن استفاده می‌کردند. دلیل استفاده از جو، سختی کاشت و برداشت گندم بود. ایرانیان باستان «جو» را نیم‌کوب و با میوه و شیر مخلوط می‌‌‏کردند و به صورت حریره می‌‌‏خوردند؛ یا آن را آرد می‌‌‏کردند و نان و شیرینی می‌‌‏پختند.

امروزه پختن شیرینی به مناسبت‌های مختلف از تولد و عروسی و مراسم ختم گرفته تا مهمانی و دورهمی و حتی یک مهمانی دوستانه عصرگاهی و به جز این‌ها، همچنین مصرف این خوردنی به صورت روزانه با انواع چای و قهوه آن‌قدر اهمیت دارد که هر منطقه‌ای در ایران شیرینی خاص خودش را دارد. از طرفی شیرینی موجود در شهر‌های مختلف هم معمولا به عنوان سوغاتی آن‌قدر دست به دست شده‌اند که حالا دیگر بسیاری از مردم ایران، با سوغاتی‌ها و شیرینی‌های شهرهای مختلف آشنایی دارند.

شیرینی پزی در اروپا قدمتی کمتر از آسیا دارد. قرن‌ها بعد از آسیا پای عسل به اروپا باز شد و شکر دیرتر از عسل وارد عرصه صنایع غذایی و شیرینی‌پزی اروپا شد. همچنین در دستورهای آشپزی دوره رنسانس مربوط به قرن ۱۴ میلادی در ایتالیا دستور پخت انواع و اقسام شیرینی، بیسکویت و کوکی آورده شده است. اواخر قرن چهاردهم میلادی، ویفرهای کوچک پر شده با کرم‌های مختلف در خیابان‌های پاریس فروخته می‌شدند. هنوز هم مشهورترین قنادها و شیرینی‌پزهای دنیا فرانسوی‌ها هستند و حتی صاحب مشهورترین شیرینی فروشی دنیا در کشور استرالیا هم یک فرانسوی است. در قرون گذشته قنادها، شیرینی‌ها را روی هیزم درست می‌کردند.

انواع کیک را هم اروپایی‌ها وارد صنعت شیرینی‌پزی کردند. اگر چه به عقیده باستان‌شناسان نخستین کیک‌ها به دوره دوران باستان برمی‌گردد اما نخستین کیک‌های اسفنجی در قرن ۱۸ میلادی پخته شد و در ابتدا برای پف کردن کیک فقط از تخم‌مرغ استفاده می‌کردند. در سال ۱۸۵۰ بیکینگ پودر برای پف کردن کیک وارد صنعت شیرینی‌پزی شد.

شیرینی نخودچی پای ثابت شیرینی های عید

شیرینی‌های عید بهتر است چند ویژگی داشته باشند. ترجیحا خشک باشند، کوچک و ریزه میزه باشند تا صرفه اقتصادی داشته باشند و تا روزهای آخر تعطیلات هم دوام بیاورند. اتفاقا از قدیم هم رسم بر این بوده که از اواسط اسفند، کدبانوها شروع به درست کردن شیرینی‌های خشک مختلف می‌کردند. یکی از این شیرینی‌ها «نخودچی» یا شیرینی نخودی است که اصالت قزوینی دارد و میل کردن آن در کنار چای در روزهای عید بسیار محبوب و پرطرفدار است. علاوه بر این آرد نخودچی خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد.
مواد لازم
آرد نخوچی مرغوب و تازه: ۲۵۰ گرم
پودر قند الک شده: ۱۵۰ گرم
روغن: ۱۲۵ گرم (بهتر است نصف روغن جامد و نصف دیگر روغن صاف قنادی باشد)
هل پودر شده: ½ قاشق چایخوری
زعفران ساییده شده: ۱ قاشق مرباخوری
پودر پسته یا پودر گل محمدی یا خلال پسته: به مقدار دلخواه
طرز تهیه
برای درست کردن شیرینی نخودچی زعفرانی در فر باید ابتدا روغن جامد و روغن صاف قنادی که با محیط هم دما شده‌اند را چند دقیقه با همزن برقی یا دستی بزنید.سپس پودر قند الک شده را به روغن اضافه کنید و باز هم بزنید. ۵ دقیقه زمان برای این هم زدن کافی است. بعد از هم زدن پودر قند و روغن باید یک مایه یکدست داشته باشید. هل پودر شده و زعفران سابیده شده را به این مایه اضافه کنید و باز هم بزنید. هل و زعفران را خودتان با آسیاب پودر کنید تا عطرشان از بین نرود.حالا نوبت اضافه کردن آرد نخودچی الک شده است. بهتر است آرد نخودچی را چند بار الک کنید تا گوله نشود و خمیر شیرینی یکدست شود. خمیر را به مخلوط روغن و پودر قند اضافه کنید و با همزن خوب هم بزنید.خمیر را کمی ورز دهید. خمیر شیرینی نخودچی را نباید زیاد ورز بدهید چون هم روغن پس می‌دهد و هم باعث شکنندگی شیرینی‌ها می‌شود.خمیر را به مدت ۵ الی ۶ ساعت در یک کیسه فریزر بگذارید و در یخچال بگذارید تا خمیر خوب برسد. شیرینی‌پزهای حرفه‌ای گاهی یک شب تا صبح به خمیر استراحت می‌دهند. اما شیرینی نخودچی را سریع هم می‌توان تهیه کرد و همان ۵ الی ۶ ساعت استراحت هم کفایت می‌کند. فر را روشن کنید و روی درجه۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.روی سطح کارتان مقداری آرد سفید بپاشید و خمیر را با وردنه روی آن باز کنید. ضخامت خمیر باید ۲ سانتی‌متر باشد. اگر روی خمیر یک سلفون بکشید و سپس با وردنه باز کنید خمیر کمتر ترک می‌خورد.خمیر را با قالب شیرینی نخودچی قالب بزنید. روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و شیرینی نخودچی زعفرانی را روی کاغذ روغنی بچینید. روی شیرینی‌ها را با خلال پسته، پودر پسته یا پودر گل محمدی تزیین کنید و سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. بعد از این‌که رنگ شیرینی‌ها طلایی شد سینی را از فر خارج کنید.
صبر کنید شیرینی‌ها سرد شوند و سپس در ظرف مورد نظر بچینید. اگر شیرینی‌های گرم را در دست بگیرید خرد می‌شوند پس اجازه دهید خوب خنک شوند و سپس در ظرف بچینید.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

شیرینی مشهدی یا آلمانی

شیرینی خشک آلمانی یا شیرینی مشهدی همان شیرینی است که ترکیه‌ای‌ها به آن «قرابیه مارمالادی» می‌گویند، خود مشهدی‌ها به اسم «شیرینی مربایی» آن را می‌شناسند و در برخی جاها هم به «شیرینی شاه‌پسند» معروف است. این شیرینی از جمله قدیمی‌ترین شیرینی‌ها و دسرهای عید نوروز با ماندگاری بالا است. شیرینی خشک آلمانی یا مشهدی را با مواد مختلف مزه‌دار می‌کنند؛ از پودر پسته و شکلات آب شده گرفته تا مغز بادام و مارمالادهای مختلف.
مواد لازم
کره: ۲۰۰ گرم
پودر قند: ۷۰ گرم
تخم‌مرغ: ۱ عدد
وانیل شکری: ۱/۴ قاشق ‌چای‌‌خوری
شیر: ۲ قاشق غذاخوری
آرد نول (الک‌شده): ۳۰۰ گرم
شکلات شیری (خردشده): ۱۵۰ گرم
شکلات تلخ (خردشده): ۱۵۰ گرم
مارمالاد هر طعمی که می‌پسندید: ۵۰ گرم
نوتلا: ۵۰ گرم
گل ‌محمدی (پودرشده): به مقدار لازم
مغز پسته (پودرشده): به مقدار لازم
شربت قوام آمده
طرز تهیه شربت یا شهد قوام آماده برای شیرینی
برای درست کردن شیرینی خشک آلمانی یا مشهدی عید بهتر است ابتدا شربت آن را آماده کنید. برای تهیه شربت قوام آمده و غلیظ شیرینی آلمانی عید ابتدا ۶ پیمانه شکر نرم و الک شده را به همراه ۳ لیوان آب، ۱/۸ قاشق چایخوری جوهر لیمو و ۸ دانه هل سبز در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید و آرام هم بزنید تا شربت قوام پیدا کنید. وقتی که شربت کمی قوام پیدا کرد ۲ لیوان گلاب به شربت اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. گلاب نباید زیاد روی حرارت بماند چون عطر و بویش را از دست می‌دهد. بعد از ۲ الی سه دقیقه شربت را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید در دمای اتاق سرد شود.
طرز تهیه
برای درست کردن شیرینی مشهدی یا خشک آلمانی فانتزی عید نوروز ابتدا باید فر را آماده کنید. فر را روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. حالا مواد شیرینی را آماده کنید. ۲۰۰ گرم کره که در دمای اتاق نرم شده را به همراه ۷۰ گرم پودر قند با هم در یک ظرف بریزید و هم بزنید. بهتر است این کار را با همزن برقی انجام دهید تا یک مایه لطیف و یکدست به دست بیاورید. یک عدد تخم مرغ و وانیل شکری را هم به مواد فوق اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند.در مرحله بعد باید شربت یا همان شهد به دست آمده را به همراه شیر به مایه بالا اضافه کنید و هم بزنید. وقتی که تمام مواد با هم یکدست شدند آرد را کم کم به مایه اضافه دهید و همزمان با اضافه کردن مرتب هم بزنید تا آرد گوله نشود. در نهایت شما یک خمیر به دست می‌آورید که باید کمی به آن استراحت بدهید. روی ظرف خمیر را خوب با سلفون بپوشانید و خمیر را به مدت ۱ ساعت در یخچال نگهدارید تا خمیر برسد.
برای درست کردن شیرینی آلمانی یا مشهدی نیاز به چرخ گوشت دارید چون رد کردن خمیر از چرخ گوشت آن را نرم‌تر می‌کند. بعد از چرخ کردن خمیر شیرینی آن را میان دو کاغذ روغنی روی سطح کارتان قرار دهید و با وردنه خمیر را باز کنید.
ضخامت خمیر باید بین ۳ الی ۴ میلی‌متر باشد حواس‌تان باشد که خمیر را خیلی نازک نکنید. حالا با قالب‌ شیرینی آلمانی به شکل گل و ستاره و قلب یا هر قالب دیگری که دوست دارید خمیر را قالب بزنید.
قالب‌ها را در سینی فر بچینید (سینی فر را چرب نکنید) و با قالب‌های کوچک‌تر وسط خمیرها را دوباره قالب بزنید تا جا برای ریختن مارمالاد روی شیرینی‌ها باز شود. از آن‌جایی که خمیرهایی که وسط‌‌شان حفره دارد زودتر می‌پزند بهتر است آن‌ها را در یک سینی جداگانه بچینید. تعداد خمیرها باید زوج باشد.هر تعداد سینی فر که دارید را به مدت ۱۲ الی ۱۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. وقتی روی شیرینی‌ها طلایی شد آماده شده‌اند. هر کدام از سینی‌ها را که زودتر آماده شد از فر در بیاورید و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شوند. وقتی که شیرینی‌ها حسابی خنک شدند آن‌ها را با کاردک و به آرامی از سینی فر جدا کنید.
برای درست کردن شکلاتی که می‌خواهید روی شیرینی‌ها بریزید تا ظاهر مدرن‌تری به شیرینی بدهید باید شکلات‌ها را به روش «بن‌ماری» آب کنید. به این ترتیب شیرینی آلمانی کاکائویی خواهید داشت. برای این کار در یک قابلمه یا کتری آب را جوش بیاورید و شکلات‌ها را در یک ظرف روحی یا ظرفی که در برابر حرارت مقاوم باشد، بریزید. وقتی آب داخل قابلمه جوش آمد ظرف شکلات را بالای بخار آب نگه دارید تا شکلات‌ها با بخار آب شوند. مطمئن شوید که بخار آب وارد ظرف شکلات نمی‌شود به همین خاطر بهتر است اندازه ظرفی که شکلات‌ها را در آن ریخته‌اید به گونه‌ای باشد که کاملا دهانه قابلمه آب را بپوشاند. شکلات سفید و شکلات تلخ را در ظرف‌های جداگانه آب کنید.
حالا به ترتیب یک شیرینی بدون حفره را روی سطح کارتان بگذارید. مارمالاد مورد علاقه‌تان و نوتلا خانگی یا کارخانه‌ای را به ترتیب در قیف بریزید و روی تمام سطح شیرینی‌ها بریزید و سپس با دقت یک شیرینی حفره‌دار را روی لایه مارمالاد بگذارید. می‌توانید نیمی از شیرینی‌ها را با نوتلا و نیمی دیگر را با مارمالاد پر کنید. شکلات شیری و تلخ آب شده را روی شیرینی خشک آلمانی یا مشهدی بریزید و روی شیرینی‌ها را با پودر پسته، پودر نارگیل، گل محمدی، کنجد بو داده یا هر چیز دیگری که دوست دارید تزیین کنید. شیرینی مشهدی علیرغم اینکه یک شیرینی خشک است اما باید بافت نرمی داشته باشد. دلیل خشک شدن شیرینی مشهدی یا هر شیرینی دیگری می‌توانید یکی از این سه دلیل باشد: کم بودن روغن، هم زدن بیش از حد مایه شیرینی و اضافه کردن بیش از حد مایعاتی مثل آب یا شیر به آن و البته گاهی هم دمای بالای فر.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

مسقطی یک شیرینی سنتی عید جنوبی

مسقطی یا «راحت‌الحلقوم» از جمله دسرهای خوشمزه سنتی خاورمیانه به خصوص ترکیه است که در کشور ما هم طرفداران زیادی دارد و یکی از شیرینی‌های محبوب پذیرایی عید است. مسقطی در شهرهای مختلف با دستور پخت‌های متنوع اما کم و بیش شبیه به یکدیگر تهیه می‌شود. برای مثال انواع مسقطی لاری و مسقطی ژله‌ای بسیار مشهورند.
مواد لازم
یک قاشق چایخوری روغن مایع
۳ قاشق غذاخوری لیموترش تازه
یک و ۳/۲ فنجان آب سرد
هشت قاشق چایخوری ژلاتین بدون چاشنی
دو و ۳/۱ فنجان شکر سفید
۴ قاشق چایخوری گلاب یا ۳ قاشق غذا خوری زعفران دم کرده غلیظ
دو قطره رنگ غذای مجاز خوراکی (در صورت استفاده از گلاب به جای زعفران)
۱ قاشق غذاخوری پودر نشاسته ذرت، پودر نارگیل، خلال مغز پسته یا بادام
طرز تهیه
برای درست کردن مسقطی کشدار و ساده زعفرانی عید، ابتدا سطح داخلی یک ماهی‌تابه را با روغن مایع گیاهی چرب کنید. ۳/۲ فنجان آب را در یک کاسه بریزید و ژلاتین‌ها را آرام آرام از بالا داخل ظرف بریزید. شعله گاز باید ملایم باشد و ژلاتین‌ها به آرامی در مدت زمان ۱۵ دقیقه آب شوند. یک فنجان دیگر آب را با شکر و آب لیمو ترش روی شعله ملایم گاز با هم مخلوط و آرام هم بزنید تا زمانی که مخلوط به جوش بیاید و شکر کاملا در آن حل شود. حالا شعله گاز به مدت ۳ دقیقه را زیاد کنید تا مخلوط به جوش آمده، غلیظ شده و تبدیل به شیره شود.
یک دماسنج ضد‌آب را داخل ظرف قرار دهید. دمای سیروپ باید به ۱۱۴ درجه سانتی‌گراد برسد، به این منظور باید شیره به مدت ۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند و غلیظ شود.بعد از ۵ دقیقه شیره را از روی حرارت بردارید و با دقت و به آرامی با ژلاتین‌های نرم شده اضافه و به خوبی با هم مخلوط کنید. در این مرحله زعفران یا در صورت دلخواه‌ به جای زعفران «گلاب» و رنگ مجاز خوراکی را به این مخلوط اضافه کنید.به آرامی سرد شود
حالا ترکیب سیروپ و ژلاتین را در ماهی‌تابه‌ای که قبلا چرب کرده‌ای بریزید و در دمای اتاق قرار دهید تا به آرامی سرد شود. برای سرد شدن و ژله‌ای شدن مخلوط به ۴ ساعت زمان نیاز است. بعد از این مدت روی ماهی‌تابه را با یک پلاستیک تمیز بپوشانید و به مدت ۸ ساعت در یک جای خنک نگهدارید. مسقطی‌ساده زعفرانی عید آماده است، کافی است با چاقو آن‌ها را به صورت مربع‌های کوچک قالبی برش دهید و با پودر نشاسته ذرت یا پودر نارگیل، خلال مغز پسته یا بادام تزیین کنید.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

قطاب یزدی و کرمانی

قطاب از قدیمی‌ترین و پرخاصیت‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که در همه ایام سال و به خصوص به عنوان شیرینی عید خانگی خوشمزه هواداران فراوانی دارد. قطاب گردویی و ساده با اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل هل و زعفران شیرینی سنتی استان‌های یزد و کرمان است و در این مناطق در همه ایام سال برای پذیرایی هواداران پر و پا قرص خودش را دارد.
مواد لازم
تخم مرغ: ۱ عدد
ماست: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن جامد یا کره: ۲ قاشق غذاخوری آب کرده
عسل: ۲ قاشق غذاخوری
نمک: نوک قاشق چایخوری
بیکینگ پودر: ۲ قاشق غذاخوری
آرد: ۲ یا ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گردو، بادام، پسته و فندق: ۱۰۰ گرم
پودر قند: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل: ۱ قاشق چایخوری
پودر دارچین: ½ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل: ½ قاشق چایخوری
مواد لازم برای کاور قطاب
آرد: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر قند: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
طرز تهیه
برای درست کردن قطاب ابتدا تخم مرغ، ماست، روغن، عسل، نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یک مایه یکدست و روان ایجاد شود. آرد را چند بار الک کنید و کم کم به این مواد اضافه کنید. حین اضافه کردن آرد مرتب مایه را هم بزنید. اضافه کردن آرد را تا زمانی ادامه بدهید تا یک خمیر نرم و یکدست درست شود. اگر مقدار آرد زیاد باشد قطاب پف نمی‌کند و ترد نمی‌شود. حالا کف یک ظرف را چرب کنید و خمیر آماده شده را در ظرف بگذارید. روی ظرف سلفون بکشید و اجازه بدهید به مدت ۲ ساعت در دمای محیط بماند و استراحت کند.در این فاصله مواد میانی قطاب را آماده کنید. برای این کار ترکیبی از مغزهای گفته شده یا فقط ۱۰۰ گرم گردو یا هر مغز دیگری که دوست دارید را با گوشتکوب یا آسیاب برقی و یا در غذاساز پودر و با ادویه‌جات قطاب شامل دارچین، پودر هل و پودر زنجبیل و پودر مخلوط کنید. چند پالس کافی است لازم نیست خیلی ریز پودر کنید.
روی سطح کارتان آرد بپاشید و خمیر را روی آن بگذارید. با وردنه خمیر را به ضخامت نیم سانتی‌متر باز کنید و با کاتر گرد به اندازه ۵ سانتی‌متر برش بزنید. چون خمیر قطاب خیلی لطیف است نباید زیاد نازک شود در این صورت حین سرخ کردن قطعا وا می‌رود. روی خمیرهای برش زده مقداری از ترکیب مواد میانی قطاب را بریزید و خمیر را با دست کاملا جمع کنید و به صورت گرد گوله کنید و لبه‌های خمیر را خوب با هم بچسبانید.
خمیر گوله شده نباید درزی داشته باشد چون حین سرخ کردن از هم می‌پاشد. در یک ماهیتابه گود یا قابلمه روغن زیاد (تا نیمه ظرف) بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود. وقتی روغن داغ شد قطاب‌ها را داخل روغن بیندازید. قطاب‌ها باید در روغن شناور باشند تا روغن کمتری به خودشان بگیرند. قطاب را روی شعله ملایم گاز سرخ کنید. حین سرخ کردن مدام قطاب‌ها را در روغن حرکت بدهید و روی آن‌ها روغن بریزید تا حسابی پف کنند.
برای درست کردن کاور قطاب آرد را چند بار الک کنید. پودر قند را هم الک کنید و هر دو را در یک بشقاب بریزید و با هم مخلوط کنید. بعد از سرخ شدن قطاب‌ها با کفگیر سوراخ‌دار قطاب را از داخل روغن بیرون بیاورید و صبر کنید روغن آن چکه کند و خارج شود، سپس قطاب را در ظرف مخلوط کاور قطاب بگذارید و تمام قسمت‌های آن را با این پودر کاور کنید. حین این کار مرتب ظرف را تکان دهید تا تمام قسمت‌های قطاب را بپوشاند.
فوت و فن درست کردن شیرینی قطاب ترد و بدون ترک
اگر می‌خواهید قطاب را را به عنوان شیرنی عید به صورت ساده و بدون مغز میانی درست کنید به همین ترتیب خمیر را آماده کنید و برش بزنید. سپس در روغن داغ سرخ کنید. حین سرخ شدن مدام روی قطاب‌ها روغن بریزید تا پف و ترد شوند. سپس در مخلوط آرد و پودر قند بغلتانید.در طرز تهیه قدیمی قطاب معمولا گلاب اضافه می‌کردند اما یکی از دلایل ترک خوردن قطاب اضافه کردن گلاب به مواد آن است. گلاب حین سرخ شدن تبخیر می‌شود. پس بهتر است گلاب را حذف کنید تا قطاب ترک نخورد.
اگر قطاب را شیرین‌تر می‌پسندید مقدار پودر قند را در مواد کاور قطاب بیشتر کنید.طرز تهیه قطاب در فر هم مرسوم است. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سینی فر را چرب کنید و قطاب‌ها را در سینی فر بچینید. سینی را به مدت ۲۵ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید. وقتی روی قطاب‌ها طلایی شد از فر خارج کنید و طبق روال قبل در مواد کاور قطاب بغلتانید.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

شیرینی نون پنجره ای

شیرینی پنجره‌ای یا شیرینی نان پنجره‌ای یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین شیرینی‌های خانگی ایرانی است که برای نسل ما جنبه نوستالژیک به خصوص برای عید نوروز و سایر اعیاد و مراسم دارند. شیرینی نان پنجره‌ای را می‌توانید از قنادی و شیرینی فروشی هم تهیه کنید اما بد نیست طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای را که اتفاقا خیلی هم ساده است، هم یاد بگیرد.
موادلازم
آرد نشاسته گندم: ¾ لیوان فرانسوی دسته‌دار (از آرد سفید یا نشاسته گل هم می‌توانید استفاده کنید)
آرد قنادی: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (هم دمای محیط باشد)
گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
وانیل: ¼ قاشق چایخوری
تخم مرغ: ۴ عدد
روغن مایع: به مقدار لازم
پودر هل: ۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
برای درست کردن شیرینی نان پنجره‌ای خانگی ابتدا باید شیر و آرد نشاسته را با هم مخلوط کنید. وقتی نشاسته کاملا در شیر حل و یکدست شد با همزن دستی خوب هم بزنید تا نشاسته در آرد گوله نشود.سپس تخم مرغ‌ها و وانیل را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. همین که تخم مرغ در ترکیب با نشاسته و شیر یکدست شود کافی است. آرد قنادی را هم الک کنید و به این ترکیب اضافه کنید. زعفران و پودر هل را هم اضافه کنید و ترکیب را هم بزنید تا در نهایت به غلظت ماست برسد.در یک ماهیتابه گود و عمیق یا یک قابلمه (هر دو نچسب باشند) به اندازه‌ای روغن بریزید که شیرینی نان پنجره‌ای در آن غوطه‌ور شود، به این ترتیب شیرینی نون پنجره‌ای روغن کمتری جذب می‌کند.
وقتی روغن خوب داغ شد ابتدا قالب را در روغن داغ بزنید تا داغ شود (یک فوت و فن شیرینی نون پنجره‌‌ای این است که قالب شیرینی که می‌خواهیم با آن شیرینی را فرم بدهیم و معمولا به شکل گل یا ستاره و پروانه است باید گرم باشد. یادتان باشد اگر قالب سرد باشد مایه شیرینی نان پنجره‌ای به آن نمی‌چسبد و اگر خیلی هم داغ شود مایه شیرینی خمیر می‌شود پس فقط کافی است که قالب گرم شود، قالب تا دانه آخر شیرینی باید گرم باشد پس هر بار آن را در روغن بزنید تا گرم شود.)سپس قالب را تا نیمه در مایه شیرینی نان پنجره‌ای بزنید و بلافاصله در روغن داغ بزنید. برای اینکه مایه شیرینی پنجره‌ای از قالب به راحتی جدا شود کمی آن را به طرفین وبالا حرکت در ماهیتابه یا قابلمه تکان بدهید.هر بار که می‌خواهید قالب را در مایه شیرینی نون پنچره‌ای فرو ببرید مایه را هم بزنید چون نشاسته زود ته‌نشین می‌شود. بعد از اینکه هر دو طرف شیرینی خانگی پنجره‌ای طلایی رنگ شد آن را روی دستمال آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی گرفته شود. اگر احساس کردید روغن بعد از سرخ کردن چند شیرینی سوخته آن را عوض کنید. صبر کنید شیرینی‌ها خنک شوند سپس روی آن‌ها را با پودر قند و کمی هم پودر هل تزیین کنید.شیرینی نون پنجره‌ای یا همان نان پنجره‌ای یک شیرینی ساده و خوشمزه خانگی است که آن را بدون قالب هم می‌توانید درست کنید اما معمولا شکل شیرینی دفرمه می‌شود و چشم‌نواز نیست.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

شیرینی میکادو

همان‌طور که گفتیم، شیرینی عید چون قرار است تا آخرین روز تعطیلات جوابگوی مهمانان باشد باید برای مدت طولانی ماندگاری داشته باشد و طی حدود ۲ هفته سالم و تازه باقی بماند. یکی از این شیرینی‌های ماندگار با طول عمر زیاد شیرینی میکادو یا میشکا است که در انواع ساده و شکلاتی همیشه محبوب و جزو پروفروش‌ترین شیرینی‌های عید نوروز بوده است.
مواد لازم
آرد سفید: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد نخوچی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر قند: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره: ¾ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع: ¾ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری سر پر
نان میکادو: ۵ ورق
شکلات تخته‌ای: ۲۰۰ گرم
طرز تهیه
آرد سفید را الک کنید و در تابه روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. آرد نخوچی زودتر می‌سوزد پس بعد از اینکه آرد سفید ۵ دقیقه تفت داده شد آرد نخودچی را هم یک یا دو بار الک کرده و اضافه کنید. ۵ دقیقه دیگر هر دو آرد را تفت دهید و سپس پودر کاکائو را هم الک کرده و اضافه کنید. پودر کاکائو را با آردها مخلوط کنید و هم بزنید. کمی بعد کره را اضافه کنید. کره که آب شد و با آرد و پودر کاکائو مخلوط شد روغن مایع را کم کم اضافه کنید و حین اضافه کردن مدام هم بزنید.پودر قند را هم الک کنید و به سایر مواد اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. غلظت مایه میکادو باید مثل غلظت ماست چکیده باشد. ورقه‌های میکادو را بچینید و روی هر ورقه مقداری مایه میکادو بریزید (حدود ۲ میلی‌متر ضخامت مایه میانی باشد) و با کاردک پهن کنید. روی هر لایه نان میکادو یک لایه دیگر بگذارید و مایه میکادو بریزید تا زمانی که آخرین لایه نان میکادو باشد. هر بار با دست خوب نان را فشار دهید تا شیرینی کاملا منسجم شود و مواد میانی خوب به هم بچسبند. یادتان باشد مایه میکادو باید گرم باشد تا لایه‌ها خوب به هم بچسبند و شیرینی انسجام داشته باشد و از هم نپاشد.
میکادوی آماده شده را به مدت ۳ الی ۴ ساعت در یخچال بگذارید تا خوب خودش را بگیرد. حالا شکلات تخته‌ای را به صورت بن‌ماری آب کنید. برای این کار هر ۱۰۰ گرم شکلات تخته‌ای را با ۲ قاشق روغن مایع به صورت بن‌ماری آب کنید، روش بن‌ماری در اینجا به طور کامل توضیح داده شده است.شکلات آب شده را روی میکادوها بریزید و با کاردک شکلات را صاف کنید. در صورت تمایل روی میکادو را با پودر نارگیل و پودر پسته یا پودر هر مغز و آجیل دیگری که دوست دارید تزیین کنید. می‌توانید مقداری شکلات سفید آب شده یا شکلات رنده شده را هم روی میکادو بریزید. سپس به مدت ۲ ساعت دیگر میکادو را در یخچال بگذارید تا خوب خودش را بگیرد. شیرینی میکادو که سرد شد آن را با یک چاقوی تیز به ابعاد دلخواه برش بزنید.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

شیرینی پفکی گردویی

شیرینی پفکی یا شیرینی پیچ ساده و گردویی از قدیم‌الایام جزو شیرینی‌های پرطرفدار عید نوروز بوده که درست کردن آن هم بسیار ساده است و طعم لذیذی دارد. شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه را تنها با چند ماده اولیه ساده و در دسترس تهیه کنید.
مواد لازم برای ۲۰ عدد شیرینی
زرده تخم مرغ: ۳ عدد (در دمای محیط)
پودر قند: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گردوی خرد شده: حدود ۴۰ گرم
بیکینگ پودر: نصف قاشق چای خوری
وانیل: ۱/۴ قاشق چای خوری
خلال پسته: به مقدار لازم
طرز تهیه
در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی خانگی باید فر را روی دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس زرده‌های تخم مرغ‌ را جدا کنید و برای ۱ دقیقه به وسیله همزن برقی بزنید. سپس پودر قند را الک کنید و آرام آرام به زرده تخم مرغ‌ها اضافه کنید و مواد را با همزن هم بزنید. به طور کلی در این مرحله باید حدود ۱۰ دقیقه زرده تخم مرغ‌ها را با پودر قند هم بزنید.این کار باید آنقدر ادامه پیدا کند که یک مایه کش‌دار و کرم رنگ درست شود. بعد از اینکه ترکیب کرم رنگ و کش‌دار به دست آمد، مواد را داخل یک کاسه بریزید و بیکینگ پودر را به آن اضافه کنید و به آرامی با لیسک هم بزنید تا ترکیب شوند.در مرحله دوم طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی خانگی باید گردوهای خرد شده را به مواد شیرینی اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. اگر شیرینی پفکی ساده می‌خواهید گردو را حذف کنید. حالا باید روی سینی بزرگ مناسب فر، یک کاغذ روغنی بزرگ قرار دهید. مواد شیرینی پفکی را با استفاده از قاشق به آرامی و به صورت چندین دایره‌ کوچک روی کاغذ روغنی بریزید تا تمام شود. سپس مقداری خلال پسته یا پسته خرد شده روی شیرینی‌ها بریزید. می‌توانید برای تزئین این شیرینی‌های گردویی از گردوی خرد شده هم استفاده کنید. حال سینی فر را داخل فر قرار دهید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. شیرینی پفکی خیلی سریع پخته می‌شود، پس بهتر است حواستان باشد تا رنگ آن تیره نشود. شیرینی شما باید رنگی روشن و کرمی داشته باشد و زمانی که پف کرد و کمی سفت شد، آماده است.
نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی
توجه داشته باشید که برای درست کردن این شیرینی حتماً از تخم مرغ‌هایی که برای چند ساعت در دمای محیط مانده‌اند، استفاده کنید.الک کردن پودر قند نقش مهمی بر پف کردن شیرینی پفکی گردویی یا پیچ انگشتی دارد، بهتر است حتماً پودر قند را سه بار الک کنید.برای اینکه شیرینی شما صاف و یک دست شود، می‌توانید گردوها را به صورت ریزتر خرد کنید.اگر دوست دارید شیرینی شما عطر و رنگ بیشتری داشته باشد، می‌توانید مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.برای درست کردن شیرینی پفکی گردویی خانگی باید حتماً آن را داخل فر که از قبل گرم شده قرار دهید.مقدار هم زدن زرده‌های تخم مرغ و پودر قند تأثیر زیادی بر کیفیت شیرینی پفکی گردویی خانگی دارد، پس سعی کنید آن قدر مواد را بزنید که کرم و کش دار شوند.
برای تهیه شیرینی پفکی گردویی حتماً باید از پودر قند استفاده شود و نمی‌توان شکر را جایگزین آن کرد.بعد از پخت شیرینی بهتر است چند ساعت آن‌ها را به حال خود رهای کنید و بعد از سرد شدن شیرینی، آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید.برای خوش عطر شدن شیرینی پفکی گردویی می‌توانید از کمی پودر هل و دارچین استفاده کنید.توجه داشته باشید که باز کردن درب فر در زمان پخت شیرینی پفکی گردویی می‌تواند موجب خوابیدن پف شیرینی شود.اگر برای پخت شیرینی از فر گازی استفاده می‌کنید، حتماً سینی فر را در طبقه پایین قرار دهید و سینی شیرینی را در بخش وسط بگذارید تا دمای زیادی به کف شیرینی‌ها برخورد نکند.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

شیرینی نوروزی قرابیه

یکی از شیرینی‌های ترد، خوشمزه و خوش عطر عید نوروز قرابیه تبریزی با انواع مغز است که اصالتش به ترکیه برمی‌گردد. مواد اصلی‌اش هم آرد، روغن و پودر قند هستند. به دلیل طعم خاص این شیرینی خانگی، معمولا مورد استقبال افراد بسیاری قرار می‌گیرد و می‌تواند یکی از شیرینی‌های مورد استفاده در پذیرایی انواع مهمانی‌ها و بخصوص پذیرایی در عید نوروز شناخته شود.قرابیه انواع مختلفی دارد و از خانواده و زیرشاخه کوکی حساب می‌آید. برای مثال قرابیه آردی یکی از آنهاست. قرابیه دانه قهوه هم شکل و شمایلی شبیه دانه قهوه دارد.
مواد لازم قرابیه تبریزی برای ۵ نفر
بادام خام بدون پوست: ۱۵۰ گرم
سفید تخم مرغ: ۳ عدد
شکر: ۲۰۰ گرم
وانیل: ۱/۴ قاشق چایخوری
مغز بادام و پسته: به مقدار لازم برای تزئین
طرز تهیه
در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی باید ۱۵۰ گرم بادام را کاملاً به صورت آرد آسیاب کنید. برای این کار می‌توانید از پودر بادام آماده استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای تهیه آرد بادام باید حتماً از بادام بدون پوست استفاده کنید. حال زرده و سفید تخم مرغ را جدا کنید. سفید تخم مرغ را با شکر به خوبی با همزن بزنید تا یک مخلوط سفید و سبک ایجاد شود. در این مرحله باید آرد بادام و وانیل را به آرامی به ترکیب تخم مرغ و شکر اضافه کنید و با کمک دور کند همزن بزنید تا مخلوط شوند. در این مرحله یک مایع خمیری ایجاد می‌شود که تقریباً بافت غلیظ و کش داری دارد.فر را با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از شروع پخت داغ شود. قبل از اینکه فر را روشن کنید سینی فر را خارج کنید. روی سینی فر یک کاغذ روغنی بزرگ قرار دهید. سپس خمیر شیرینی را داخل قیف پارچه‌ای بریزید. خمیر را با استفاده از قیف روی سینی بریزید. توجه داشته باشید که خمیر شیرینی‌ها را با فاصله کنار هم بریزید تا بعد از پخت به هم نچسبند. بعد از اینکه همه مواد شیرینی را روی سینی ریختید، مقداری مغز بادام و پسته خرد شده روی شیرینی بریزید. سینی فر را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا سطح آن طلایی شود. سپس سینی را خارج کنید و اجازه دهید کمی سرد شود و بعد شیرینی‌ها را جدا کنید و در ظرف مناسب بچینید.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

شیرینی قرابیه پرتقالی

قرابیه پرتقالی هم بافت بسیار نرمی دارد. طعم پرتقالی این شیرینی آن را برای کسانی که عاشق این طعم هستند، جذاب‌تر می‌کند. این شیرینی شباهت‌های زیادی به کیک پرتقالی دارد. کوکی‌های قرابیه پرتقالی فقط یک خوراکی ساده نیستند. این کوکی‌ها به دلیل طعم عالی و مواد اولیه کم هزینه قطعا انتخاب فوق‌العاده‌ای برای همه، مخصوصا کودکان هستند.
مواد لازم
زرده تخم مرغ: ۳ عدد
کره: ۲۵۰ گرم
شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر قند: ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
آب پرتقال: ۱ قاش غذاخوری
پوست پرتقال رنده شده: ۱ قاشق مربا خوری
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری
وانیل: ۸/۱ قاش چای خوری
اسانس پرتقال: ۱ قطره
آرد: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
طرز تهیه
شیرینی خانگی کوکی‌های ترک خورده با طعم پرتقال به عنوان یک شیرینی خانگی برای عید نوروز به سادگی آماده می‌شوند. برای شروع کار باید همه مواد به جز آردی که الک کرده‌اید را در ظرفی گود و بزرگ بریزید. این مواد را به خوبی با یک چنگال یا لیسک مخلوط کنید.حالا زمان اضافه کردن آرد کم کم و به آرامی رسیده است. خمیر را به خوبی ورز دهید و این کار را تا زمانی که خمیر به دست نچسبد، ادامه دهید. اما توجه داشته باشید که نباید آرد بیشتری از میزان تعیین شده در مواد اولیه به این ترکیب اضافه کنید. اگر خمیر به دست شما چسبیده، آن را با یک قاشق یا لیسک جدا کنید.روی خمیر را با یک کیسه مناسب بپوشانید و آن را برای مدت حدوداً ۳۰ دقیقه یا بیشتر برای استراحت کردن در یخچال قرار دهید. زمانی که مطمئن شدید خمیر فرم گرفته، می‌توانید آن را از یخچال خارج کنید.در مرحله چهارم، از خمیری که دوباره آن را ورز داده‌اید، به اندازه یک نارنگی بردارید و آن را رول کنید. خمیر رول شده را با پودر قند بپوشانید و روی سینی فر که البته با کاغذ روغنی آن را پوشانده‌اید، قرار دهید. رول کردن کوکی‌ها را تا زمانی که خمیر تمام شود، ادامه دهید.
فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه گرم کنید و در نهایت پیش از قرار دادن این کوکی‌های ترک دار در فر، دوباره روی آن‌ها را با پودر قند بپوشانید. قرابیه پرتقالی لذیذ و خوشمزه شما بعد از ۱۵ دقیقه آماده سرو است. من مطمئنم که شما این کوکی‌ پرتقالی را دوست خواهید داشت. بافت نرم قرابیه ترکی همان چیزی است که خیلی‌ها به دنبالش هستند.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی

شیرینی بهشتی یا شیرینی کرکی اصالتا متعلق به شهر نایین اصفهان است و به عنوان یکی از شیرینی‌های بسیار محبوب برای مراسم و اعیاد، به‌ویژه عید نوروز شناخته می‌شود. شیرینی کرکی بهشتی بدون فر یا در فر پخته شده و بافت بسیار نرمی دارد. به راحتی می‌توانید با مواد ساده یعنی آرد، پودر قند و روغن، این شیرینی خوش‌طعم و مقوی را در منزل تهیه کنید.
مواد لازم
آرد نخودچی: ۱۲۵ گرم
آرد برنج: ۱۲۵ گرم
آرد جوانه گندم: ۲۵۰ گرم
پودر قند: ۱۷۵ گرم
روغن جامد یا کره: ۲۲۵ گرم
پودر هل: ۱/۲ قاشق چایخوری
پودر کاکائو: ۱ قاشق غذا خوری
زعفران: ۲ قاشق مرباخوری
وانیل: ۱/۴ قاشق چایخوری
پودر پسته و تخم خرفه: به میزان لازم
طرز تهیه
آرد برنج، آرد جوانه گندم و آرد نخودچی را با الک ریز بزنید. روغن جامد را به دمای محیط برسانید. فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. پودر قند را جداگانه الک کنید تا یکدست شود. (اگر این سه نوع آرد را در دسترس نداشتید می‌توانید از آرد گندم استفاده کنید ولی بهتر است این ترکیب را رعایت کنید). پودر قند را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و روغن را به آن اضافه کنید. به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به هم بزنید تا کرمی رنگ شوند.
آرد برنج، آرد نخودچی و آرد جوانه گندم را که از قبل الک کرده‌اید، با پودر هل و وانیل مخلوط کنید و در چند مرحله به آرامی به مخلوط آرد و روغن اضافه کنید. آرد را در یک مرحله اضافه نکنید چون ممکن است نیاز به کم و زیاد کردن داشته باشد. اگر می‌خواهید شیرینی کرکی‌تان، کاکائویی باشد، در این مرحله پودر کاکائو را اضافه کنید و مخلوط کنید.می‌توانید این میزان از خمیر را به سه قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت از آن پودر کاکائو و به یک قسمت زعفران دم کرده اضافه کنید و قسمت دیگر را به همان شکل خمیر اصلی نگه دارید. مواد را با دست ورز دهید البته تا جایی که به روغن نیفتد چون در صورتی‌که روغن خمیر جدا شود، شیرینی شما سفت خواهد شد. اگر خمیرتان سفت‌ بود، به آن یک یا ۲ قاشق روغن مایع اضافه کنید. خمیر را در پاکت پلاستیکی بگذارید و به مدت ۴ ساعت استراحت بدهید.در سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و آن را چرپ کنید. خمیر را بعد از استراحت، به شکل دایره‌های به اندازه گردو یا فندق جدا کنید و دایره‌ای شکل بدهید. روی خمیر را طرح بزنید. معمولا روی شیرینی کرکی، طرح چند دایره که همدیگر را قطع می‌کنند، زده می‌شود که به آن «پر زدن» می‌گویند. می‌توانید از ماسوله هم استفاده کنید و شکوفه بزنید.
بعد از اینکه شیرینی‌ها را در سینی چیدید، روی شیرینی کرکی را با پودر پسته یا تخم خرفه تزیین کنید و در فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد قرار دهید. برای ۱۵ دقیقه شیرینی بهشتی یا شیرینی کرکی را در فر بگذارید و سپس آن را خارج کنید. وقتی از حرارت افتادند، آنها را از کاغذ جدا کنید و در ظرف در بسته نگه دارید.یک قابلمه با اندازه مناسب، در حدی که سینی شیرینی کرکی در آن جا شود، انتخاب کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا کاملا گرم شود. بعد از ۱۰ دقیقه شعله‌پخش‌ کن را زیر قابلمه بگذارید و قالب را در قابلمه بگذارید، طوری که قالب با کف قابلمه تماس نداشته باشد. می‌توانید از پایه فلزی استفاده کنید. دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید شیرینی کرکی بهشتی شما بپزد.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

شیرینی شکری

کوکی، کیک‌های خشک و شیرینی‌های فینگر فودی که همه بر پایه آرد مثل آرد برنج یا آرد شیرینی‌پزی و با کره، تخم‌مرغ و شکر و … درست می‌شوند از جمله شیرینی‌های مشترک در سراسر دنیا هستند. شیرینی شکری از آن شیرینی‌هایی است که خیلی‌ها با آن خاطره دارند. این شیرینی که معمولا در ایام عید نوروز مصرف می‌شود، در شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود که البته اصالت آن به کرمانشاه برمی‌گردد.
مواد لازم
کره: ۱۰۰ گرم
شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
تخم مرغ: ۲ عدد
وانیل: ‍ قاشق چای‌خوری
آرد: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری
پودر پسته یا گردو یا شکر (برای تزیین): به میزان دلخواه
طرز تهیه
فر را روشن و روی دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. کره را به روش بن ماری ذوب کنید. در یک ظرف مناسب، کره را با شکر مخلوط کنید و با همزن بزنید تا کشدار شود. تخم مرغ‌ها را به همراه وانیل به شکر و کره اضافه کنید و دوباره برای ۵ دقیقه با همزن بزنید. آرد و بیکینگ پودر را دو بار از الک ریز بگذرانید و در ۳ مرحله به مواد اضافه کنید و هر بار به مدت ۲ دقیقه با همزن بزنید.خمیر را ورز دهید تا به حدی برسد که به دست نچسبد. خمیر را در یک نایلون بگذارید یا اینکه روی ظرف را سفلون بکشید. حدود ۳ ساعت خمیر را استراحت دهید. بعد از این مدت، وقتی خمیر را بیرون‌ آوردید، آن را ۵ دقیقه با دست ورز دهید تا حباب‌ها گرفته شود.
روی یک سطح آردپاشی کنید و خمیر را باز کنید در حدی که قطر خمیر به کمتر از نیم سانتی‌متر برسد (۲ تا ۳ میلی‌متر). شیرینی‌ها را با قالب دلخواه فرم دهید. اگر قالب ندارید می‌توانید از سر گرد لیوان استفاده کنید.
قالب مخصوص را با کمی روغن چرب کنید و کف آن را کاغذ روغنی بیندازید. شیرینی‌های شکری را با فاصه ۵ سانتی‌متری از هم در سینی بچینید و روی آن را پودر قند یا خود شکر بریزید. سینی فر را به مدت ۱۵ دقیقه در طبقه بالای فر قرار دهید. اگر می‌خواهید روی شیرینی طلایی‌تر شود، مدت بیشتری بگذارید اما مراقب باشید زیادی سفت و خشک نشود. (در حد ۳ تا ۴ دقیقه کافی است).

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

انواع شیرینی لوکوم یا راحت الحلقوم

لوکوم یا راحت الحلقوم یکی از انواع دسرهای میوه‌ای رنگی و ساده ترکیه است که می‌توان آن را به عنوان یک انتخاب فوق‌العاده برای شب‌هایی ویژه از جمله شب یلدا و به عنوان شیرینی عید نوروز در نظر گرفت. مثلا لوکوم انار در فصل پاییز بسیار پرطرفدار و جزو دسرهای بسیار خوشمزه و البته ساده است که می‌توان آن را در مدت زمانی کوتاه آماده کرد. مهم‌ترین تفاوت این دسر و انواع دسرهای آماده، سالم و طبیعی بودن در عین خوشمزگی است. برای تزئین لوکوم هم ایده‌های مختلفی وجود دارد که استفاده از آجیل و حتی گل رز می‌تواند فوق‌العاده وسوسه‌کننده باشد.
مواد لازم لوکوم پرتقالی
آب پرتقال طبیعی بدون هسته: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر نشاسته گندم :۱ قاشق غذاخوری سر پر
شکر: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل: ¼ قاشق چایخوری
کره: ۱ قاشق مرباخوری
پودر نارگیل: به مقدار دلخواه
طرز تهیه
برای درست کردن این لوکوم میوه‌ای خوشمزه ابتدا آب پرتقال، وانیل و شکر و نشاسته را در یک قابلمه مناسب یا شیرجوش بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید. مواد را مرتب هم بزنید تا نشاسته کاملا حل شود. (اگر پودر نشاسته گندم ندارید نشاسته گل را با آسیاب ۲ بار آسیاب کنید). وقتی ترکیب غلیظ شد کره را اضافه کنید. غلظت مواد باید مثل فرنی یا مایه مسقطی باشد. ترکیب را خوب هم بزنید تا کره در تمام مواد حل شود و سپس شعله گاز را خاموش کنید.یک لیوان مناسب را با آب سرد و یخ سرد کنید، داخل لیوان را مرطوب کنید (قظرات آب به دیواره لیوان چسبیده باشد اما داخل لیوان آب نباشد) و این مواد را داخل آن بریزید. لیوان را به مدت ۲ الی سه ساعت در یخچال بگذارید تا خوب خودش را بگیرد. بعد از این مدت لوکوم را به صورت قالبی از لیوان خارج کنید و در ظرفی که پودر نارگیل در آن ریخته‌ای بغلتانید. سپس لوکوم را به اندازه دلخواه برش بزنید. توجه داشته باشید که برای این‌که لوکوم به راحتی از لیوان خارج شود با نوک یک چاقوی تیز با احتیاط کمی لوکوم را از بالای لیوان جدا کنید یا لیوان را چند بار محکم تکان دهید.طرز تهیه لوکوم میوه‌ای با انواع میوه مثل نارنگی هم مثل طرز تهیه شیرینی لوکوم پرتقال مجلسی است. در صورت تمایل می‌توانید به مواد لوکوم مقداری مغز پسته یا بادام و یا گردو هم اضافه کنید و در مرحله اضافه کردن کره آن‌ها را هم اضافه کنید.

مواد لازم لوکوم هویج
هویج: ۱ کیلوگرم
شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
فندق یا مغز دلخواه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
آرد (نشاسته گندم یا ذرت): ۵ قاشق غذاخوری
وانیل: ۵ گرم
طرز تهیه لوکوم هویج ترکیه ای
هویج‌ها را به خوبی بشویید و پوست آنها را بگیرید. بعد از اینکه به قطعات دلخواه خرد کردید، آنها را به همراه یک لیتر آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد. بعد از نرم شدن و پختن، اجازه دهید کاملا سرد شود و از دما بیفتد. هویج و آبی را که در آن پخته است، در مخلوط‌کن یا گوشت‌کوب برقی بریزید و پوره کنید. باید کاملا نرم باشند.پوره را به قابلمه یا تابه برگردانید و روی حرارت بگذارید. نشاسته و شکر را به آنها اضافه کنید و به هم بزنید.به هم زدن را آنقدر ادامه دهید تا به غلظت کافی برسند. حرارت را کم کنید و وانیل و فندق خرد شده را ‌(هر مغزی که در دسترس دارید) اضافه کنید. دوباره مخلوط را به هم بزنید که مغزها به صورت یکدست بین لوکوم هویج قرار بگیرند.
یک ظرف پیرکس بردارید. ترجیحا شکل مربع یا مستطیلی داشته باشد تا برش‌های آن زیباتر دربیاید. آن را خیس کنید و آب اضافی را بیرون بریزید ولی با دستمال خشک نکنید. این کار باعث می‌شود لوکوم به راحتی از ظرف خارج شود. مواد آماده شده لوکوم را به مدت ۴ ساعت در فریزر بگذارید.می‌توانید آن را برای یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد. ظرف را از یخچال بیرون بیاورید و لوکوم را از آن خارج کنید. روی سطح، پودر نارگیل و پودر قند بریزید و لوکوم را بعد از برش دادن، در نارگیل و پودر قند بغلتانید. دوباره آنها را در ظرف بچینید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال نگه دارید.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

شیرینی عید پادرازی قزوینی

شیرینی پادرازی قزوین، مثل شیرینی پادرازی همدان یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها در کنار شیرینی نخودچی و برنجی در عید نوروز و شب یلدا است. این شیرینی طعم فوق‌العاده و ماندگاری زیادی دارد. در ضمن طرز تهیه شیرینی پادرازی، اصلا سخت نیست و می‌توانید مثل سایر انواع شیرینی خانگی آن را در خانه به سبک بازاری تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید.
مواد لازم
آرد برنج: ۵۰ گرم
آرد گندم: ۱۰۰ گرم
پودر قند: ۷۵ گرم
روغن جامد: ۷۰ گرم
پودر هل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
تخم خرفه: به مقدار لازم (برای تزئین)
طرز تهیه
قدمت شیرینی پادرازی قزوین اگر اندازه قدمت قیمه نثار محبوب قزوینی‌ها نباشد کمتر هم نیست. ابتدا روغن جامد را در دمای محیط قرار دهید. سپس پودر قند را الک کنید و به روغن جامد اضافه ‌کنید و هم بزنید. می‌توانید این کار را با هم‌زن نیز انجام دهید. وقتی ترکیب تبدیل به مایع سفید رنگ و پفکی شد، دیگر هم نزنید.در این مرحله، در ظرفی جداگانه آرد گندم و آرد برنج را الک کنید. سپس این دو آرد را کم‌کم به مواد قبلی اضافه کنید و هم بزنید. پس از اضافه‌شدن تمام آردها، با دست خمیر را ورز دهید. اگر خمیر به دستتان می‌چسبد، باید کمی آرد به دستتان بزنید. آنقدر خمیر را ورز دهید تا دیگر به دستتان نچسبد. حین ورز دادن، پودر هل آسیاب‌شده را به خمیر اضافه کنید. پودر هل طعم و عطر شگفت‌انگیزی دارد و طعم خوبی به شیرینی پادرازی نیز می‌دهد. خمیر آماده‌شده را به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند و حجمش بیشتر شود. یکی از علت‌های خشک شدن شیرینی پادرازی قزوین زیاد ورز دادن خمیر آن است.
پس از ۲ ساعت، خمیر را روی نایلون یا یک سینی از قبل چرب‌شده، پهن کنید. سپس با قالب مورد نظرتان، خمیر را قالب بزنید و در سینی فر قرار دهید. برای تزئین شیرینی‌ پادرازی، می‌توانید کمی تخم خرفه روی آنها بپاشید. سپس سینی را در فر با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی بپزد.اگر می‌خواهید شیرینی پادرازی قزوین شکلاتی یا زعفرانی بپزید؛ می‌توانید از دستور بالا، ۱ قاشق از آرد گندم بردارید و به‌جای آن ۱ قاشق پودر کاکائو یا زعفران دم‌کرده اضافه کنید. اضافه کردن این مواد رنگ شیرینی‌ شما را شکلاتی و زرد می‌کند. می‌توانید از این شیرینی در عصرانه با چای استفاده کنید و از عطر و طعم فوق‌العاده آن در کنار خانواده لذت ببرید.

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

شیرینی لطیفه خانگی

شیرینی لطیفه که یک شیرینی نرم و لطیف و درست کردنش هم خیلی ساده و راحت است . شاید در اکثر قنادی های ایران این شیرینی را دیده باشید .
مواد لازم
آرد ۳/۴ لیوان
پودر قند ۳/۴ لیوان
تخم مرغ ۳ عدد
وانیل نصف قاشق چایخوری
بکینگ پودر نصف قاشق چای خوری
خامه فرم گرفته به میزان لازم
پودر قند و پودر پسته برای تزیین
طرز تهیه
ابتدا فر رو در دمای ۱۹۰درجه سانتیگراد روشن می کنیم و سینی فر را کاغذ روغنی می اندازیم . زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید . سفیده را با همزن بزنید تا کمی حجم بگیرد بعد نصف شکر را اضافه کنید و با دور تند همزن بزنید تا حجیم و حالت کشدار شود و وقتی ظرف را بر می گردانید از ظرف نریزد . سفیده ها را در ظرفی ریخته و در یخچال قرار دهید . زرده و نصف پودر قند را با وانیل داخل ظرف دیگری بریزید و با همزن بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود . زرده و سفیده را با لیسک آرام در یک جهت به صورت دورانی با هم مخلوط کنید .
آرد و بکینگ پودر را که سه بار الک کرده اید به آن اضافه کرده و مواد را در حد مخلوط شدن هم بزنید و مواد را در قیف با ماسوره ساده بریزید .از مایه به اندازه دلخواه با فاصله معین حدود ۳ سانتی متر به صورت دایره بریزید . برای راحتی کار پشت کاغذ روغنی را با خودکار دایره بکشید و کاغذ را برگردانید و در سینی فر بگذارید و با قیف دایره ها را پر کنید و در فری که با حرارت ۱۹۰ درجه سانتی گراد گرم شده به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه قرار دهید .
این شیرینی باید کمی طلایی شده و رنگ آن خیلی تغییر نکند . سپس از فر خارج کرده در این مدت در فر را باز نکنید اما حواستان باشد که در زمان مناسب از فر خارج کنید . بعد از زمان ۵ دقیقه لطیفه ها را از کاغذ جدا کنید و روی پنجره سیمی قرار دهید تا خنک شود. شیرینی را به پشت برگردانید ، از خامه فرم گرفته که داخل قیف ریخته اید روی آن بریزید و یک لطیفه دیگر روی آن برگردانید و در ظرف بچینید . روی آنرا با کمی پودر پسته یا نارگیل تزیین کنید . امیدوارم درست کنید و لذت ببرید .

شیرینی های مخصوص عید با ماندگاری بالا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بنچمارک چیست؟ معرفی انواع برنامه و سایت های تست Benchmark