کرونایی که تا سه متر می‌پرد


کرونایی که تا سه متر می‌پرد

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نتایج نشان داده که اگر فردی در حال پیاده روی باشد و آلوده باشد تا دو یا سه متر می‌تواند ویروس را پشت سرش پراکنده کند؛ بنابراین باید همواره ماسک داشته باشیم.

مسعود ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: راه انتقال اصلی ویروس کرونا، تنفسی است و انتقال از طریق سطوح بسیار کم رنگ شده، اما امکان پذیر است. از آن جایی که برای مبتلا شدن فرد حدود هزار ویروس لازم است و انتقال این حدود هزار ویروس از طریق سطوح کمتر است، احتمال ابتلا کمتر می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: اصول کلی همان استفاده از ماسک و ممانعت از ورود تنفسی ویروس است.

ضیایی با بیان اینکه رعایت فاصله اجتماعی یک و نیم متر تا بیشتر مهم‌ترین اصل رعایت است، تصریح کرد: نتایج نشان داده که اگر فردی در حال پیاده روی باشد و آلوده باشد تا دو یا سه متر می‌تواند ویروس را پشت سرش پراکنده کند؛ بنابراین باید همواره ماسک داشته باشیم.

ماسک‌ جراحی یا سه لایه، روی صورت فیکس نمی‌شود

وی با بیان اینکه جدیدا اعلام شده برای جلوگیری از انتقال ویروس، از دو ماسک استفاده شود، افزود: با داشتن یک ماسک‌ جراحی یا سه لایه، این ماسک روی صورت فیکس نمی‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ماسک سه لایه حدود ۶۹ درصد مانع از ورود ویروس می‌شود، اظهار کرد: وجود دو ماسک تقریبا ۸۰ تا ۸۵ درصد مانع انتقال ویروس می‌شود.

ضیایی ادامه داد: لازم است ماسک سه لایه و روی آن ماسک پارچه‌ای کشدار استفاده کنیم تا بتوانیم ماسک پارچه‌ای را هر روز بشوییم.

وی با اشاره به اینکه ماسک جراحی را پس از مرطوب شدن یا تمام شدن طول عمر آن که چند ساعت است، باید دور انداخت، تصریح کرد: در هیچ پژوهشی مطرح نشده درمان سرپایی کرونا آسپرین است مگر اینکه فرد از قبل آسپرین را به دلیل ضرورت مصرف می‌کرده است.

داروی ضدانگل «آیورمکتین» در مدت ۴۸ ساعت کووید-۱۹ را در آزمایشگاه از بین می‌برد

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد داروی ضدانگل «آیورمکتین» که در جهان در دسترس‌ است در مدت ۴۸ ساعت کووید-۱۹ را در آزمایشگاه از بین می‌برد و می‌تواند در فازهای درمان کرونا موثر واقع شود.

ضیایی ادامه داد: در حالی که هنوز مشخص نیست که آیورمکتین چگونه روی ویروس کار می کند، این دارو احتمالا ویروس را متوقف می کند و توانایی آن را برای نابودی سلول های میزبان کاهش می‌دهد.

وی یادآور شد: برگزاری جشن‌های تولد، مسافرت‌های غیرضروری و دورهمی‌های خانوادگی، از دلایل شیوع بیماری کرونا در استان است که باید مردم از حضور و برگزاری این مراسم جلوگیری کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاج عالم