بچه‌های مسجد به صِبْغَةَ اللَّهِ آراسته‌اند/ صدور مجوز فعالیت برای نزدیک به 11 هزار کانون فرهنگی هنری


بچه‌های مسجد به صِبْغَةَ اللَّهِ آراسته‌اند/ صدور مجوز فعالیت برای نزدیک به 11 هزار کانون فرهنگی هنری

رئیس ستاد فهما تاکید کرد: بچه‌های مسجد در زیست بوم فهما رنگین کمانی توحیدی را خلق کردند و رنگ خدا به خود گرفتند. مجوز فعالیت 10 هزار و 704 کانون فرهنگی هنری صادر شده است. هر مسجدی متقاضی برپایی کانون باشد ما همراهی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در نشست خبری سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور که امروز (دوشنبه، 18 اسفند ماه) در محل ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور «فهما» برگزار شد با بیان اینکه امروز با سالروز فتح خبیر نیز همزمان شده است، گفت: امیرالمومنین امام علی (ع) در روایتی بر اهمیت و برتری حضور در مسجد نسبت به حضور در بهشت تاکید فرمودند. این تاکید امیرالمومنین علی (ع) به این دلیل است که مسجد فضایی است که مومنان در آن با معبود خود راز و نیاز می کنند. خدامحوری و توحید عامل اصلی اجتماع بچه های مسجد است.

رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: بچه های مسجد در زیست بوم فهما رنگین کمانی توحیدی را خلق کردند و رنگ خدا به خود گرفتند. آثار ارسالی به طرح ایران قوی هم رنگ خدایی دارد و به همین دلیل مانا است.

وی اضافه کرد: مجوز فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور 28 سال پیش یعنی در سال 1371 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد. صدور مجوز برای آن بود تا جلوه های هنری که در مسجد وجود دارد و طراحی خدا در مساجد است، بیشتر به ظهور برسد و ما بتوانیم از طریق این کانون ها این جلوه های هنری را به خانه های مردم منتقل کنیم.

حجت الاسلام دکتر ارزانی ابراز کرد: معماری زیبای مسجد، فضای ارتباطی خوبی که در مسجد وجود دارد و بهترین فضای ارتباطی که انسان ها در آن می توانند با معبود خود مرتبط شوند همه از مظاهر زیبای مسجد است. اگر شخصی جذب مسجد شد، کار تمام است و 80-90 درصد مسیر را طی کرده است.

دکتر ارزانی تاکید کرد: هنر قالب و گفتمان ما بر جذب نسل جوان به مسجد متمرکز است. کثرات وارد مسجد می شوند. آیا مسجدی را در ایران و در هر جای دیگر دنیا سراغ دارید که بالای آن نوشته باشند که ورود سیاه ها ممنوع است یا سفیدپوست ها وارد نشوند؟ آیا مسجدی را در هر جایی از دنیا سراغ دارید که بگویند تحصیل کرده بیایند یا اغنیا وارد نشوند؟ همه می توانند با هر نام و نشانی وارد مسجد شوند و از مسجد استفاده کنند. «أَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلّهِ»». اغنیا، فقرا، تحصیل کرده، سیاه پوست ها، سفیدپوست ها و همه گروه های مردمی می وانند وارد مسجد شوند. طراحی زیبایی خداوند آنجا است که از طریق امام جماعت و محراب و قبله وحدت در مسجد ایجاد می کند. همه قرار است سرود واحدی را قرائت کنند و به سمت یک قبله بایستند.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی ما صوت زیبایی در مسجد می شنویم، جذب می شویم و لذت می بریم. وقتی مقام معظم رهبری در نماز عید فطر قرائت می کنند، همه از آن لذت می برند.

حجت الاسلام دکتر ارزانی خاطرنشان کرد: زیبایی در مساجد سراسر جهان وجود دارد و ما باید تلاش کنیم زیبایی های مسجد را به خانه هایمان منتقل کنیم. برای مثل در اندونزی که بزرگترین کشور مسلمان دنیا است، طبیعتا تعداد بیشتری مسجد وجود دارد. در مالزی، مراکش، تونس و سایر کشورها آفریقایی و آسیایی و حتی کشورهای غیر اسلامی نیز مساجدی وجود دارد که ما باید از طریق هنر زیبایی های ظاهری آنها را به مردم منتقل کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۱۶ هزار اثر به طرح ایران قوی ارسال شد، اظهار کرد: آثار ویژه ای در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری صادر فرمودند و همچنین درباره سردار عزیزمان شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین شهید فخری زاده و سایر شهدای گرامی مان در قالب طرح ایران قوی و توسط بچه های مسجد تولید شده است. ما در قالب سه شنبه های تکریم از خانواده معظم 35 هزار شهید توسط مقامات عالی در استان ها تقدیر به عمل آوردیم و 19 جلسه از سه شنبه های تکریم را با حضور دکتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کردیم.

رئیس ستاد فهما گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی که از دغدغه های جدی رهبری است نیازمند همراهی بچه های مسجد هستیم و باور داریم تحقق این تمدن بدون حضور مسجدی ها ممکن نیست. اساس کار این بچه ها توحیدمحوری است. این بچه ها با مسجد ارتباط دارند، فعال هستند، منفعل نیستند، در اتفاقات نه تنها نقش آفرین هستند بلکه دیگران را نیز به فعالیت دعوت می کنند.

وی ادامه داد: بچه های مسجد بدون هیچ اجر و مزدی، کار و تلاش جهادی می کنند و 1200 کانون فرهنگی هنری ارتباطات شبکه ای میان تمام کانون های مساجد ایجاد کرده اند.

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با بیان ایکه هنر بخشی از زندگی انسان است، اگر بخواهیم شخصیت ما کامل شود باید با هنر ارتباط برقرار کنیم، اضافه کرد: بزرگان ما در حوزه ها و رشته های مختلف هنری همچون خوشنویسی و صوت زیبا فعالیت داشته اند. زمانی خدمت یکی از مراجع معظم تقلید رسیدیم و وقتی ایشان در حال نوشتن بودند از خط زیبای ایشان لذت بردم که ایشان فرمودند من در این سن و سال نیز استاد خوشنویسی دارم. حضرت امام خمینی (ره) که انقلاب بزرگی در جهان ایجاد کردند، خط زیبایی داشتند، لباس خوب می پوشیدند و به زیبایی سخن می گفتند و امروز نیز مقام معظم رهبری بسیار خوب و زیبا سخن می گویند و هنر فصاحت و بلاغت دارند. ما به هنر نگاه تشریفاتی و تجملاتی نداریم؛ بنابراین کانون های فرهنگی هنری وقتی کار هنری انجام می دهند، صرفا یک کار تجملاتی انجام نمی دهند. آقای آهنگران که خدا حافظ ایشان باشد در شب های عملیات با مداحی رزمندگان را برای انجام بهتر عملیات آماده می کرد و این یک هنر است.

وی گفت: اکنون کانون های فرهنگی هنری مساجد با مدلی که فعالیت می کنند بیش از دو سال است در عرصه های اجتماعی وارد شده اند و کار مثبت انجام می دهند. اگر جوان ما جذب این مسجد و خانه های خدا شد کمتر به سمت آسیب های اجتماعی می رود و طرح های سه شنبه های تکریم و شنبه های با کتاب برای وصل بیشتر فرزندان ما به مسجد و خانه هایشان است.

وی با بیان اینکه طرح «ایران قوی» در سه شبستان و در 12 رواق تعریف شده است که شبستان فرهنگ پنج رواق، شبستان هنر پنج رواق و شبستان نوآوری دو رواق دارد و رواق ها اجزای تخصصی هستند، خاطرنشان کرد: مدل مدیریت ما هرم واژگونه است زیرا ما فعالان مسجدی را ولی نعمت خود می دانیم در واقع مدل ما این گونه است که مساجد در راس هستند و هر فعال مسجدی می توان در هر شبستان و رواقی که می خواهد و می تواند فعالیت کند. در طرح ایران قوی 400 هزار نفر آموزش دیدند و 16 هزار و 700 اثر به این طرح ارسال و بیش از 1100 سرود در قالب ایران قوی اجرا شده است.

رییس ستاد فهما در ادامه با اشاره به فعالیت 25 هزار و 993 کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور، گفت: یک میلیون و 792 هزار و 571 نفر در این کانون ها فعال هستند.

وی ادامه داد: طی بیش از سه سالی که در خدمت کانون های مساجد کشور هستیم بیش از سه هزار کانون تاسیس کرده ایم و این درست مطابق با قانون است زیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را مکلف کرده است که هر سال هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور تاسیس کنیم.

دکتر ارزانی در ادامه با بیان اینکه 10 هزار و 704 کانون فرهنگی هنری مجوز فعالیت دریافت کرده اند، اظهار کرد: برای صدور مجوز هم بررسی صلاحیت های مدیرمسئول کانون و هم تایید امام جماعت و همراهی فرمانده پایگاه بسیج مساجد لازم است و در مجموع صدور این تعداد مجوز بسیار قابل توجه است. نکته مهم این است که مساجد الزامی برای تاسیس کانون ندارند ولی هر مسجدی علاقه مند بود ما امکانات لازم را قرار می دهیم.

دکتر ارزانی در ادامه گفت: تنها 291 کانون داریم که در طرح ایران قوی شرکت نکرده اند که ما حتما این وضعیت را بررسی می کنیم تا علت امتیاز کسب نکردن آنها مشخص شود.

وی ادامه داد: 882 هزار و 400 نفر از اعضای کانون های مساجد از جمعیت بانوان هستند. سامانه بچه های مسجد به صورتی طراحی شده که علاوه بر جنسیت، سن و سطح تحصیلات و بسیاری از مشخصات اعضای کانون ها را مشخص می کند.

وی در ادامه به تفاهم نامه همکاری ستاد کانون های فرهنگی مساجد کشور «فهما» و سازمان بسیج مستضعفین اشاره و خاطرنشان کرد: ما در این تفاهم نامه تفکیک وظیفه کردیم و ما در تفاهم نامه هایمان دو هدف عمده را دنبال می کنیم، یک تفکیک وظایف و دوم عرضه کارهای خود. امروز نیز تفاهم نامه ای با وزارت ورزش و جوانان امضا می کنیم. ما اخیرا تفاهم نامه ای با بنیاد ملی بازی های رایانه ای داشته ایم که چندین جلسه نیز با مدیران و کارشناسان این بنیاد داشته ایم. ما در زمینه مدرسه اربعین با دانشگاه امام صادق (ع) نیز تفاهم نامه ای امضا کرده ایم که کار بسیار جالبی است. همچنین، تفاهم نامه ای با موضوع خانه های هلال را نیز به تازگی داشته ایم.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار روسیه به آمریکا درباره مصادره دارایی‌های این کشور