دانشگاه شیراز:‌واگذاری زمین‌های موزه تاریخ طبیعی شیراز،صحت ندارد


دانشگاه شیراز:‌واگذاری زمین‌های موزه تاریخ طبیعی شیراز،صحت ندارد

شیراز- ایرنا- موضوع انتقال و واگذاری زمین‌های موزه‌ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز چندی است که در فضای مجازی منتشر شده و بسیاری از شهروندان را دچار نگرانی درباره از بین‌رفتن یا جابه‌جایی این میراث علمی در شیراز کرده است؛ آنچه دانشگاه شیراز تکذیب می‌کند.

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز در اسفندماه سال ۱۳۵۳ به دست شادروان دکتر صدرالدین شریفی پایه‌گذاری و در سال ۱۳۵۹به ساختمان کنونی واقع در بلوار آزادگان مننتقل شد.

این ساختمان با زیربنای پنج هزار مترمربع شامل بخش‌های مختلف جانوری، گیاهی، زمین‌شناسی، حشره‌شناسی، نجوم، تکنولوژی، آناتومی، تمبر و سکه و کارگاه تاکسیدرمی است و فعالیت‌های آن در سه محور آموزشی، پژوهشی و نمایشی صورت می‌گیرد.

بنابر آنچه در فضای مجازی از سوی تنی چند از دانش‌آموختگان دانشگاه شیراز مطرح شده، این نهاد علمی درصدد است با توجیه درآمدزایی زمین‌های وقفی موزه را تغییر کاربری داده، در آن ساخت‌وساز کند و موزه را به مکان دیگری انتقال دهد؛ آنچه دانشگاه شیراز قویا تکذیب می‌کند و بر آن است که شایعه‌ای بیش نیست.

کاربری کنونی زمین‌های اطراف موزه درخور دانشگاه شیراز نیست

مدیر حوزه ریاست دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه موزه تاریخ طبیعی از یک ساختمان مرکزی و زمین‌های پیرامون آن تشکیل شده است، عنوان کرد: این ساختمان و زمین‌های اطراف بدون استفاده باقی مانده‌اند؛ هم‌اکنون در بخشی از این زمین‌ها کشاورزی می‌شود و محصول آن نیز در همان محل به فروش می‌رسد، بخشی دیگر نیز به پارکینگ بدل شده که چنین کاربردهایی در شأن این مکان و دانشگاه شیراز نیست.

دکتر جواد تشخوریان اظهار کرد: برخی نهادها بارها خواستار این زمین‌ها شده بودند؛ درحالیکه این منطقه درواقع جزو اموال دانشگاه است و امکان واگذاری آن به دیگر نهادها و سازمان‌ها وجود ندارد.

او با بیان اینکه دانشگاه شیراز تصمیم دارد طرحی را در زمین‌های یادشده اجرایی کند که به توسعه موزه‌ها منجر شود، ابراز داشت: از آنجا که دادن بودجه دولتی به موزه ها کمتر مورد توجه است، دانشگاه بر آن است که درآمدهای اختصاصی خود را برای این مهم افزایش دهد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز افزود: این دانشگاه در شرایط کنونی با میزان بودجه دریافتی به‌سختی قادر به تامین هزینه‌های جاری خود است؛ به همین دلیل امکان چندانی برای توسعه فضای موزه‌ای ندارد؛ اما چنانچه به درآمدهایی پایدار دست یابد، می‌تواند موزه را توسعه دهد.

تشخوریان با اشاره به اینکه تغییر کاربری زمین‌های اطراف موزه شامل ایجاد فضای سبز، بخش‌های تجاری و احداث کتابخانه و درمانگاه خواهد بود، گفت: با تغییر کاربری هم از زمین‌ها به‌صورت بهینه استفاده می‌شود و هم منطقه زیباسازی خواهد شد.

او فضای فعلی موزه تاریخ طبیعی را فرسوده و فاقد نشاط دانست و اظهار کرد: پیش از این نیز بارها موضوع ساماندهی موزه‌ها در دستور کار بوده که به دلیل کمبود بودجه عملیاتی نشده است.

دانشگاه شیراز جایگزین دیگری برای اختصاص دادن به موزه تاریخ طبیعی ندارد

مدیر حوزه ریاست دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه در این طرح به هیچ عنوان موضوع انتقال و جابه‌جایی موزه مطرح نیست، بیان کرد: دانشگاه شیراز هیچ مکان دیگری به‌عنوان جایگزین در اختیار ندارد و این ساختمان با قدمت بسیار و معماری خاص بهترین مکان برای موزه به‌شمار می‌رود.

تشخوریان ابراز داشت: دانشگاه شیراز بر آن است با عملیاتی کردن طرح توسعه موزه‌ها، بال‌های دیگری به موزه تاریخ طبیعی بیفزاید؛ همانگونه که این موزه پیش از این فقط موزه تاریخ طبیعی بود و امروز بخش تکنولوژی نیز بدان افزوده شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با تغییر کاربری زمین‌های اطراف ساختمان موزه بتوان این موزه‌ را در حوزه‌های گوناگون وسعت بخشید.

مدیر موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز نیز در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: هم‌اکنون به جدّ در فضای فعلی مشغول به کار و در حال توسعه موزه هستیم.

محمدمهدی اسلام‌نژاد بیان داشت: طرح‌های بسیاری برای موزه در نظر گرفته شده و اقداماتی در حال انجام است که براساس آن‌ها می‌توان این نوید را به دوستداران علم داد که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ شاهد موزه‌ای کاملا متحول‌شده خواهیم بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز