محمدهادی مهدی‌نیا: ابلاغ طرح راهبردی «‌توس» معطل تعیین‌حریم و محدوده مانده است


محمدهادی مهدی‌نیا: ابلاغ طرح راهبردی «‌توس» معطل تعیین‌حریم و محدوده مانده است

بهمن سال91 محدوده توس با تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به‌عنوان یک محدوده منفصل شهری به شهرداری مشهد واگذار شد و به این ترتیب محدوده منفصل شهری توس سال1393 به شهر مشهد پیوست

بهمن سال۹۱ محدوده توس با تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به‌عنوان یک محدوده منفصل شهری به شهرداری مشهد واگذار شد و به این ترتیب محدوده منفصل شهری توس سال۱۳۹۳ به شهر مشهد پیوست و از همان سال با هدف حراست از میراث تاریخی توس، اهالی ساکن این منطقه از هرگونه عملیات ساخت‌وساز و دخل‌وتصرف زمین و ساختمان در این محدوده منع شدند.
۳ سال بعد برای تدوین «طرح راهبردی توس» مشاور استخدام شد و نتیجه این کار مطالعاتی، سال۱۳۹۷ در اختیار شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار گرفت.

سرانجام شهریور سال۹۶ پنجمین دوره شورای شهر مشهد کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس در این شورا را راه‌اندازی کرد و درنهایت با پیگیری و مطالبه جدی این کمیسیون بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در دهم تیر امسال طرح راهبردی توس در جلسه کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید. این مصوبه در جلسه کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در تهران با حضور شهردار و ۲ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد تصویب شد و قرار بود با تصویب نهایی این طرح، محدوده توس دارای طرح تفصیلی شود و جمعیت ۴۰هزارنفری ساکن در این منطقه را از بلاتکلیفی چندساله نجات دهد. از تیر امسال بیش از ۸ماه گذشته، اما هنوز طرحی مبنی بر طرح راهبردی توس در استان به ثمر ننشسته است. گلایه‌ای که اوایل دی امسال نیز با تیتر «طرح راهبردی توس، در انتظار تصمیم استانداری خراسان‌رضوی» در شهرآرا رسانه‌ای شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد درباره تصویب لایحه فرصت یک‌ماهه به شهرداری برای ادامه خدمت‌رسانی شهرداری در محدوده توس گفت: درباره طرح راهبردی توس با محور کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس موارد گوناگونی را پیگیری کردیم. بحث اصلی محدوده توس این است که شهرداری اعلام کرده بود درصورتی‌که طرح راهبردی این منطقه در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب و البته ابلاغ شود، به محض دریافت ابلاغ متعهد می‌شود که طرح تفصیلی را تکمیل و هزینه‌های آن را نیز تقبل کند.

محمدهادی مهدی‌نیا ادامه داد: متأسفانه طرح راهبردی هنوز ابلاغ نشده است. این موضوع باعث شده است که مردم بلاتکلیف باقی بمانند و پاسخگویی برای شهرداری امکان‌پذیر نباشد و بلاتکلیفی و سرگردانی زیادی برای مردم و شهرداری به وجود آید.

وی خدمات‌دهی به محدوده منفصل توس توسط شهرداری بدون ابلاغ طرح راهبردی این منطقه را غیرقانونی دانست و افزود: بر اساس طرحی که کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد تهیه کرده است، اگر طرح راهبردی توس ظرف یک‌ماه آینده از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ نشود، شهرداری در آن مناطق هیچ خدماتی ارائه نخواهد کرد.

مهدی‌نیا با اشاره به اشکالاتی که شورای عالی و معماری و شهرسازی به طرح ارسالی استان گرفته است، تصریح کرد: گویا اشکالی که شورای عالی معماری و شهرسازی به طرح ارسالی استان گرفته، درباره خط حریم و محدوده در آن منطقه است. این شورا به مجموعه استان متشکل از استانداری، شهرداری، اداره راه‌وشهرسازی و جهاد کشاورزی اعلام کرده است که خط حریم و محدوده را تدقیق کنند. علت اصلی همین موضوع بوده و هنوز مشخص نیست این موضوع تا چه اندازه تدقیق شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی