خطر اوج‌گیری کرونا با طعم انگلیسی در اردبیل


خطر اوج‌گیری کرونا با طعم انگلیسی در اردبیل

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: خطر اوج‌گیری مجدد کرونا این بار با نوع جهش یافته انگلیسی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را دو چندان کرده و مردم در آستانه عید و خریدها باید مراقبت‌های بیشتری را انجام داده و از حضور در تجمعات پرهیز کنند.

رضایی بنا روز یکشنبه 24 اسفندماه در جلسه ستاد مقابله با کرونا در اردبیل اظهار کرد: در روزهای اخیر ما با افزایش تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها روبه‌رو هستیم به طوریکه 162 بیمار بستری کرونا داریم و همچنان این روند افزایشی ما را نگران کرده است.

وی به مشاهده علایم بیماری کرونای جهش یافته انگلیسی در اردبیل اشاره کرد و گفت: پنج نفر از افرادی که در کشور عراق مشغول کار بودند با مراجعه به استان درگیر بیماری کرونای انگلیسی شده و به نوعی با قرنطینه این افراد سعی کردیم تا از انتشار این ویروس جلوگیری شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: همچنان از آحاد مردم انتظار داریم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زدن ماسک، پرهیز از تجمعات و شستن مرتب دست زمینه خوبی را در پیشگیری از این بیماری به وجود آورند تا شاهد گسترش این بیماری خطرناک و ویروس جهش یافته نباشیم.

رضایی بنا هرگونه سفر و دید و بازدید عید را با توجه به خطرناک بودن ویروس کرونا تا حد امکان لغو شده اعلام کرد و افزود: امیدواریم همشهریان با لغو سفر و دید و بازدیدهای عید به کنترل این بیماری کمک کنند وگرنه در سال جدید وارد اپیدمی چهارم کرونا با نوع جهش یافته انگلیسی خواهیم شد که با خطرات و آسیب‌های بیشتری را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی وضعیت استان را شکننده و نگران‌کننده اعلام کرد و ادامه داد: اگر مراقبت‌ها در این ایام انجام نشده و بی‌احتیاطی کنیم، قطعا گرفتار پیک چهارم خواهیم شد که مهار آن بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد بود.

رضایی بنا ویژگی کرونای جهش یافته انگلیسی را سرعت انتشار بالای این بیماری و همچنین تغییر رفتار این ویروس اعلام کرد و گفت: در کنار سرعت انتشار بالای بیماری، افراد گرفتار بر اثر ویروس انگلیسی در سنین کودک، نوجوان و جوان هستند که برخلاف کرونای قبلی افراد بیشتری درگیر این بیماری خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: مردم استان 70 درصد پروتکل‌ها به ویژه الزامات زدن ماسک را رعایت می‌کنند اما این رعایت پروتکل باید به 90 درصد برسد تا اطمینان بیشتری از سلامت مردم و جلوگیری از انتشار ویروس خطرناک انگلیسی داشته باشیم.

رضایی بنا بی‌احتیاطی جوانان را یادآور شد و اضافه کرد: بسیاری از جوانان بر این باورند که امکان درگیری آنها با این ویروس وجود ندارد در حالی که خود آنها می‌توانند عامل انتقال بیماری به داخل منزل باشند تا افراد سالخورده و حتی با بیماری زمینه‌ای گرفتار کرونا شوند.

وی بیان کرد: هموطنان در صورت حضور مسافران و گردشگران از استان‌های جنوبی به ویژه خوزستان، اهواز و آبادان اطلاعات آنها را از طریق سامانه 4030 در اختیار مراکز بهداشت قرار دهند تا این افراد بعد از تست تحت مراقبت شدید قرار گیرند.

رضایی بنا ادامه داد: به هیچ وجه سفر به این استان‌ها به هموطنان توصیه نمی‌شود و تا حد امکان در کنار پرهیز از سفر، باید از حضور در شهرهای نارنجی و قرمز خودداری کرده و به نوعی به جلوگیری از انتشار این بیماری کمک کنیم.

وی در مورد واکسیناسیون یک‌هزار نفر در استان علیه بیماری کرونا با اولویت کادر درمان اظهار کرد: 40 نفر از جانبازان و افراد معلول تاکنون در برابر این ویروس واکسینه شده‌اند.

رضایی بنا علایم و عارضه خفیف تزریق این واکسن را یادآور شد و تصریح کرد: به هیچ وجه شاهد علایم خطرناک در واکسیناسیون کرونا در سطح استان نبودیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: هر چند تزریق واکسن در جلوگیری از انتشار بیماری کرونا مؤثر است اما در نوع انگلیسی چندان اثرگذار نبوده ولی امیدواریم با تقویت رعایت موازین بهداشتی و زدن دو ماسک از انتشار این ویروس خطرناک جلوگیری شود.

وی استان اردبیل را استان پیشرو در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد و افزود: ادامه این طرح منجر به ارتقا سلامت خواهد شد و امیدواریم بستر و زمینه واکسیناسیون عمومی و فراگیر در جامعه فراهم آید تا خطرات عمومی به حداقل برسد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید