17 قطعه کبک از شکارچیان متخلف در مریوان کشف شد


17 قطعه کبک از شکارچیان متخلف در مریوان کشف شد

سنندج - ایرنا - رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان مریوان از کشف و ضبط 17 قطعه کبک و 26 عدد قفس از شکارچیان متخلف در این شهرستان خبر داد.

ابراهیم همت بلند روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت از محیط زیست مریوان در پی گشت‌زنی، کنترل و تحقیق و بررسی میدانی سه شکارچی متخلف را دستگیر کردند.

وی افزود: با دستور مقام قضایی و همکاری فرمانده انتظامی مریوان تعداد ۱۷ قطعه کبک وحشی و ۲۶ عدد قفس چوبی نگهداری کبک از این شکارچیان متخلف کشف و ضبط شد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان مریوان با بیان اینکه پرونده تخلف این شکارچیان متخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شد، اضافه کرد: کبک های وحشی با دستور دادستان مریوان در منطقه حفاظت شده رهاسازی شده و به دامان طبیعت برگشتند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از دادستان مریوان، فرمانده انتظامی شهرستان و حامیان محیط زیست، از مردم فهیم و طبیعت دوست خواست در قبال طبیعت کشی افراد سود جو و غارت و چپاول ذخایر ژنتیکی طبیعت بی بدیل مریوان حساس تر باشند و موارد مشکوک را به اداره حفاظت از محیط زیست اطلاع دهند.

کبک یکی از پرندگان زیبای خشکی، با اندازه متوسط، طول بدن ۳۲ تا ۳۴ سانتی متر و گستردگی بال ها ۴۷ تا ۵۲ سانتی متر است و بیشتر در مناطق کوهستانی یافت می‌شود.

کبک در چرخه حیوانات ایران نقش بسزایی دارد و نر و ماده یک شکل و بدون تغییرات فصلی هستند؛ اما پرنده ی نر کمی بزرگ تر است، نوار سیاه پهن موربی از جلوی پیشانی تا گوشپرها ادامه دارد.

کبک ها گونه های مختلفی دارند. این پرندگان دارای پاها، دم و منقار کوتاه هستند و سرکوچک دارند و بیشتر از بذر گیاهان خانواده گندمیان و علف های هرز و کمی از حشرات تغذیه می کنند. جوجه آوری آنها از اواخر اسفند تا اواخر خرداد به شکل منزوی در دامنه های صخره ای با پوشش گیاهی شروع می شود.

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازار کامیاران در تعطیلات نوروز