50 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای مریوان توزیع شد


50 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای مریوان توزیع شد

سنندج - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان گفت: اسفند امسال 50 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در بین اهالی سه روستای این شهرستان توزیع شد.

آزاد نامداری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ در راستای جایگزینی منابع سوخت فسیلی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تعداد ۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی بین اهالی روستاهای برده ره شه، عیسوله و دوپلوره بخش سرشیو این شهرستان توزیع شد.

وی افزود: توزیع این تعداد آبگرمکن برای نیل به شعار "همه با هم جهاد، برای حفاظت از منابع طبیعی" و همچنین به منظور جلوگیری از تخریب، قطع و ذغالگیری از درختان جنگلی انجام شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان یادآور شد:‌ مهمترین هدف از اجرای این پروژه توسط اداره منابع طبیعی کاهش فشار از روی توده‌های جنگلی و کاهش وابستگی اهالی روستاهای جنگلی به جنگل‌ها و مقطوعات جنگلی است.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است اضافه کرد: برای تهیه و خرید این آبگرمکن ها در مجموع بیش از یک میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

50 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای مریوان توزیع شد

اجرای کاداستر ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مریوان

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان از اجرای طرح کاداستر ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان خبر داد و گفت: برای جلوگیری از سو استفاده افراد سود جو از اراضی ملی، مستند کردن این اراضی امری ضروری است.

وی افزود: در بسیاری از نقاط شهرستان میان اراضی ملی و مستثنیات مردم تداخلاتی وجود دارد لذا کاداستری کردن اراضی ملی، مالکیت دولت را به نحو صحیح تثبیت کرده و شبهه های موجود میان منابع طبیعی و مردم را رفع خواهد کرد.

نامداری یادآور شد: در همین راستا کاداستر ۸۹ پلاک از پلاک های حوزه شهرستان مریوان به مساحت ۱۴۰ هزار هکتار با موفقیت انجام و ثبت شد.

کشف و ضبط یک کامیون حامل چوب آلات قاچاق در روستای باغان

وی اضافه کرد: در پی گزارشات همیاران طبیعت دوست و گشت زنی نیروهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان در جنگل‌های اطراف روستاهای باغان یک کامیون مشکوک متوقف شد.

نامداری افزود: در بازرسی از این کامیون چوب‌آلات قاچاق که از قطع درختان جنگلی منطقه به دست آمده بود شناسایی و باتوجه به عدم مجوز لازم، این محموله ضبط شده و به اداره منابع طبیعی منتقل شد و پرونده این تخلف تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد و از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مریوان ۹۷ هزار هکتار آن را جنگل و ۹۶ هزار هکتار را مراتع تشکیل می‌دهد.

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...