تاکنون بیش از صد هزار تن در افغانستان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند‌


تاکنون بیش از صد هزار تن در افغانستان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند‌

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که یک‌صد ‌هزار و ۸۳۹ تن از شهروندان این کشور به‌ویژه کادر درمان و نیروهای امنیتی واکسن بیماری کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که یک‌صد ‌هزار و ۸۳۹ تن از شهروندان این کشور به‌ویژه کادر درمان و نیروهای امنیتی واکسن بیماری کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند.

نزدیک به ۷۰هزار کارمند بخش بهداشت و درمان، بیش از ۱۸هزار معلم، نزدیک به چهار هزار سالمند، بیش از یک و نیم هزار کارمند دولت و نزدیک به دوهزار کارمند رسانه‌ای از کسانی هستند که واکسن کرونا را تاکنون دریافت کرده‌اند.

به‌گفته وزارت بهداشت افغانستان به نیروهای امنیتی نیز بیش از یک‌صد هزار دوز واکسن ویروس کرونا تحویل داده شده است.

مصطفی لیث، مسؤول بخش مبارزه با ویروس کرونا در وزارت بهداشت افغانستان گفت: «حتی کسی که بیمار است بر او ۷۵درصد اثر می‌گذارد. کسی که بیمار نیست و سالم است تقریباً ۹۶درصد تاثیر دارد.»

افغانستان نُه‌صدهزار دوز واکسن «آسترازانکا» را که در هند تولید شده دریافت کرده‌است که برای نزدیک به چهارصدهزار و پنجصد تن کافی است؛ اما اگر این واکسن‌ها تا ماه جون سال جاری میلادی تزریق نشوند، تاریخ استفاده آن‌ها پایان خواهد یافت.

لیث افزود: «براساس پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت، ما اقشار آسیب‌پذیر را هم در این شامل کردیم. کسانی که سن شان بالا است، امراض مزمن دارند در لیست واکسن شامل ساخته‌ایم.»

کشورهای جهان تاکنون بیش از ۱۵۰گونۀ واکسن کرونا را ساخته‌اند و یا در دست ساخت دارند که مشهورترین آن‌ها واکسن «فایزر»،«بیو ان تک» ساخت آمریکا و آلمان هستند که ۹۵درصد اثرگذاری داشته و دیگر آن «مدرنا» است که ساخت آمریکا است و ۹۴درصد نتیجه بخش بوده‌است. پس از آن هم واکسن‌‎های «اسپوتنیک وی» روسیه، «نوواواکس» آمریکا، چادوکس آسترازانکا و دانشگاه آکسفورد ساخت بریتانیا و سوئد، جانسون و جانسون ساخت آمریکا و بلژیک، سینوواک چین، کوواکسین هند و کوویشیلد - آکسفورد - آسترازانکا که تولید شده در هند هستند که بیشترین اثرگذاری را دارند.

از سویی دیگر نیز، مسؤولان بیمارستان افغان ژاپن می‌گویند که بیشتر مبتلایان به کووید۱۹در روزهای گذشته در افغانستان، شهروندانی هستند که از پاکستان و ایران به کشور بازگشته‌اند.

محمد طارق اکبری، پزشک ارشد بیمارستان افغان-ژاپن اظهار داشت: «مراجعین، روزانه ما رو به افزایش است. روز به روز زیاد می‌شوند و خصوصاً از ماه حمل ما افزایش چشم‌گیر داشته‌ایم.»

روند تزریق واکسن ویروس کرونا در افغانستان در حالی آغاز شده که روزانه تا هفتاد رویداد مثبت این ویروس در افغانستان ثبت می‌شود.

براساس آمارهای ثبت شده در وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ۵۶هزار تن در افغانستان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که از این میان ۶۹رویداد مربوط به گونه جدید و جهش یافته ویروس کرونا است. از میان این شمار بیماران کووید۱۹بیش از ۲۵۰۰ تن جان باخته‌اند.

انتهای پیام/ ر

تاکنون بیش از صد هزار تن در افغانستان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند‌
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 24 اسفند 1402 با معنی و تفسیر دقیق