رسانه‌ها باید فرهنگ صیانت از منابع طبیعی را ترویج دهند


رسانه‌ها باید فرهنگ صیانت از منابع طبیعی را ترویج دهند

قزوین - ایرنا -جانشین یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از آنجا که نیروی انسانی و تجهیزات این سازمان در عرصه حفاظت از عرصه‌ها محدود است، رسانه‌ها و همچنین نهادهای فرهنگی باید فرهنگ صیانت از منابع طبیعی و اراضی ملی را ترویج دهند.

حیدر ابراهیمی فر روز شنبه در حاشیه آئین تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر یگان حفاظت سازمان جنگل ها دارای ۲ هزار نیروی رسمی، پیمانی و قراردادی بوده که این میزان از حیث شرایط استاندارد یک سوم نیروهایی است که باید در خدمت این حوزه باشند.

وی با اشاره به اهمیت بالای کار یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری،گفت: این یگان مسوولیت مراقبت و صیانت از ۸۳ درصد اراضی کشور را برعهده دارد.

ابراهیمی فر اظهار داشت: کمبود نیرو در کنار نداشتن ساختار مناسب از مشکلات قدیمی یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به شمار می رود که امسال تلاش داریم تا با همراهی سازمان اداری و استخدامی کشور بخشی از این چالش را مرتفع کنیم و با ارتقای مزایا، به نیروهای خود انگیزه بیشتری را برای صیانت از اراضی ملی ببخشیم.

جانشین یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به رشد قابل توجه آتش سوزی در محدوده اراضی ملی طی سال گذشته،گفت: رشد قابل توجه بارندگی ها و تقویت پوشش گیاهی موجب شد تا تابستان پارسال حوادث آتش سوزی در اراضی ملی و مراتع نسبت به ادوار گذشته رشد چشمگیری داشته باشد.

وی ادامه داد: البته امسال با توجه به کاهش بارندگی ها پیش بینی می کنیم حوادث آتش سوزی در اراضی ملی نیز کمتر از پارسال باشد اما در چنین مواقعی این گونه حوادث تغییر رفتار می دهند و در کمبود و فقر پوشش مرتعی به سمت اراضی جنگلی پیش می روند، بنابراین با حساسیت تلاش می کنیم تا از این بخش با ارزش به خوبی صیانت کنیم.

ابراهیمی فر افزود: آتش سوزی در اراضی ملی به واسطه تغییرات اقلیمی محدود به ایران نیست بلکه همه کشورها را تهدید می کند اما مشکل ما در داخل این است که عمده حوادث حریق ما عامل انسانی دارد و ناشی از بی اطلاعی و بی احتیاطی است.

وی اظهار داشت: برای کاهش این گونه حوادث و تبیین اهمیت صیانت از اراضی ملی، دوره های آموزشی برای جامع محلی و روستایی را گسترش داده ایم و امسال نیز برنامه های زیادی در این خصوص پیش بینی و تدارک دیده ایم.

این مسوول با بیان اینکه بودجه و امکانات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برای صیانت از اراضی ملی محدود است،افزود: بنابراین همکاری مردم در صیانت از این عرصه ها به عنوان انفال و بیت المال ضروری است و همگان باید بدانند که تخریب این عرصه ها هم از حیث قانونی و هم شرعی جایز نیست.

وی با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به شکل شبانه روزی از اراضی ملی صیانت می کنند،اظهار داشت: هموطنان می توانند از طریق شماره گیری با سامانه های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ (امداد جنگل ها و مراتع) گزارشهای خود را از تخریب و دست اندازی به عرصه های منابع طبیعی و اراضی ملی برای رسیدگی فوری، اطلاع بدهند.

در این مراسم، از خدمات سرهنگ بهرام ترکاشوند فرمانده قبلی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین تقدیر و سرهنگ کیومرث سلیمانی به عنوان فرمانده جدید این یگان معرفی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری