توضیحات مدیر آب و فاضلاب در خصوص گل آلود شدن آب شرب ملایر


توضیحات مدیر آب و فاضلاب در خصوص گل آلود شدن آب شرب ملایر

همدان- ایرنا- بسیاری از شهروندان ملایری در ساعت‌های پایانی شب گذشته /چهارشنبه/ در مناطق مختلف این شهر شاهد گل‌آلود بودن آب شرب شهر بودند، اتفاقی نادر که کمتر ملایری‌ها شاهد آن بوده‌اند.

به گزارش ایرنا، در کنار کدورت و گل‌آلود بودن آب شرب ملایر، در چند روز گذشته نیز آب از مسیر پارک جنگلی ملایر به سمت خیابان‌های شهر به ویژه در مناطق شمالی، معابر و خیابان‌های پارک سیفیه و میدان سپاه در جریان است و نارضایتی‌هایی را برای شهروندان به وجود آورده است.

گل‌آلود بودن آب شرب ملایر البته به ساعت‌ها نکشید و زود رفع شد، اما جریان آب وارد شده در معابر و خیابان‌های سطح شهر طی چند روز متوالی، به اندازه‌ای است که شهردار ملایر ادامه این روند را موجب تخریب زیرساخت‌های شهری و آسفالت معابر دانست.

علت را از شرکت آب و فاضلاب ملایر جویا شدیم، گویا تمام این اتفاقات به خاطر وارد مدار شدن آب شرب از سد کلان به شهر ملایر و به دنبال آن انجام عملیات آماده‌سازی و شستشوی اولیه لوله‌های خط انتقال آب و در عین حال جلوگیری از ورود آب آلوده به مخزن اصلی آب آشامیدنی شهر بوده و به همین دلیل آب برای مدتی در سطح معابر رهاسازی شده است.

البته این نکته قابل ذکر است که به‌تازگی پروژه آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر در قالب چهل و سومین هفته پویش «هر هفته الف- ب- ایران»، به صورت ویدئو کنفرانسی و با دستور وزیر نیرو بهره‌برداری شد و ۱۲ میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز شهر با اجرای ۳۸ کیلومتر خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر منتقل می‌شود که مرحله اول طرح آبرسانی قابلیت تامین آب سالم و پایدار برای بیش از ۱۷۰ هزار نفر از شهروندان ملایری را دارد، پروژه‌ای عظیم که مردم ملایر سال‌ها منتظر افتتاح آن بودند.

مدیر شرکت آب و فاضلاب ملایر با عذرخواهی از شهروندان بابت مشکل ایجاد شده در گفت وگو به خبرنگار ایرنا گفت: چند روزی است که درگیر انتقال آب شرب و تصفیه شده از سد کلان به شهر ملایر هستیم و در این راستا لازم بود خط انتقال شستشو داده شود و برای رفع آلودگی آب در سطح معابر رهاسازی شد.

«محمدرضا ترکاشوند» ادامه داد: پیرو این اقدامات، آزمایش‌هایی که از آب شرب سد کلان گرفتیم، کدورت و گل‌آلودگی از بین رفته بود و آب به طور کامل مناسب شرب بود و از روز گذشته /چهارشنبه/ آب شرب سد کلان از طریق خط انتقال وارد مدار شد که در ساعت‌های پایانی شب گذشته گزارش‌هایی مبنی بر گل‌آلود بودن آب داده شد.

وی گفت: در همین رابطه و برای تامین سلامتی شهروندان، سریع فلکه ورودی آب را بستیم و یکی از مخازن را از مدار خارج و شبکه را شستشو دادیم تا گل‌آلودگی آب از بین برود و چاه‌های تامین آب شرب ملایر را دوباره وارد مدار کردیم تا شهروندان هنگام سحر از آب آشامیدنی سالم استفاده کنند.

بزودی آب تصفیه شده دوباره وارد مدار می‌شود

مدیر شرکت آب و فاضلاب ملایر تاکید کرد: ممکن است کمی افت فشار آب در سطح شهر داشته باشیم که به‌زودی رفع می‌شود و در حال حاضر مشکلی از نظر سلامت آب شرب در این شهر وجود ندارد.

ترکاشوند با اشاره به اینکه تامین آب شرب شهر ملایر از طریق ۲۶ حلقه چاه انجام و در زمان‌های مورد نیاز وارد مدار می‌شوند ادامه داد: چنانچه آب همچنان در سطح معابر و خیابان‌های شهر جریان دارد، به دلیل رفع گل‌آلودگی آب از داخل مخزن است و بزودی این مشکل رفع خواهد شد.

توضیحات مدیر آب و فاضلاب در خصوص گل آلود شدن آب شرب ملایر

مدیر امور منابع آب ملایر نیز در پاسخ به این مشکل اظهار داشت: صبح روز گذشته /چهارشنبه/ حوالی ساعت ۱۰ صبح آب شرب ملایر از سد کلان پس از تایید شرکت آب و فاضلاب این شهرستان و انجام چندین بار تست و آزمایش، وارد مدار شد و تا ساعت‌های پایانی شب مشکلی از نظر آلودگی نداشت.

محمد مظفری افزود: بلافاصله پس از بروز کدورت و گل‌آلودگی در آب شرب ملایر در برخی نقاط شهر، آبی که وارد مخزن اصلی می‌شد، قطع شد و از طریق لوله‌های خط انتقال خارج شد.

وی با بیان اینکه آب شربی که روز گذشته وارد مدار شد، از کیفیت بالا، استانداردها و پارمترهای لازم برخوردار بود گفت: به طور قطع مشکل از خروجی تصفیه‌خانه سد نیست و احتمال می‌رود به دلیل وجود گل‌ولای در لوله‌های خط انتقال باشد که هم اکنون مشکل توسط معاونت طرح و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان همدان در دست بررسی است و به‌زودی رفع خواهد شد.

مدیر امور منابع آب ملایر توضیح داد: با توجه به اینکه پروژه آبرسانی آب شرب ملایر از سد کلان یک پروژه تازه است که وارد مدار شده، بدون شک بروز چنین مشکلاتی طبیعی است.

مظفری وجود سد کلان و آبگیری ۱۰۰ درصدی آن و همچنین تامین آب شرب شهر ملایر، آن هم در شرایط کنونی که بسیاری از نقاط کشور با کمبود آب مواجه هستند، نعمت بزرگی دانست که می‌تواند سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر را تامین کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر مشکل جاری شدن آب به علت شستشوی مخزن در سطح معابر و خیابان‌های شهر رفع شده و شهروندان نگران گل‌آلود بودن آب شرب شهر نباشند، فعلا این مشکل از طریق شرکت آب و فاضلاب رفع شده و پس از علت‌یابی و رفع نقص، بلافاصله آب شرب تصفیه شده دوباره وارد مدار می‌شود.

به گزارش ایرنا، سد کلان ملایر سال ۱۳۹۰ با ظرفیت ۴۵ میلیون مترمکعب احداث شد که تامین سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر، تامین چهار میلیون مترمکعب حق آبه‌های کشاورزی پایین دست سد، تامین نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند و حدود ۵.۵ میلیون مترمکعب سهم زیست محیطی از اهداف مهم احداث سد کلان در شهرستان ملایر است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کارگاه سفالگری برای کودکان