وقتی گیلان سبز زیر تیغ کرونا قرمز می شود


وقتی گیلان سبز زیر تیغ کرونا قرمز می شود

رشت - ایرنا - کرونا، این تاج دار پلید بار دیگر تیغ از نیام برکشید و به قلب جمع های انسانی زد و گیلان سبز را سرخ کرد؛ بی‌توجهی به توصیه‌ها، مسافرت‌ها، دورهمی‌ها و برپایی مراسم عروسی و عزا سیر صعودی بیماران بستری و سرپایی کووید 19 در این استان را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در واپسین روزهای فروردین ۱۴۰۰ جز شهرستان رضوانشهر که در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد، بقیه شهرستان های استان گیلان قرمز هستند.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان گفت: هم اکنون ٩٨٠ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های استان گیلان بستری بوده و ۱۲۵ بیمار نیز بدحال هستند که نسبت به اواخر اسفندماه پارسال نزدیک به چهار برابر شده است.

دکتر حسن رخ شاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ٢٢٠ بیمار مبتلا به بیماری کووید ١٩ دیروز در بیمارستان های گیلان بستری شدند که همه این آمارها نشان دهنده روند صعودی بیماری در این استان است.

افزایش بیماری کووید ۱۹ در استان گیلان نشان از بی توجهی به توصیه های بهداشتی و محدودیت ها است، مسافرت ها، دورهمی ها و جشن هاموجب شد که به روزهای تلخ بیماری کرونایی برگردیم.

گیلان در سال ۹۸، دومین استان درگیر بیماری کووید ۱۹ بود، اگر چه در ابتدای شیوع ویروس کرونا به دلیل ناشناخته بودن این بیماری و بی اطلاعی از چگونگی رعایت توصیه ها بسیاری مبتلا شدند یا جانشان را از دست دادند، اما با اطلاع رسانی های مداوم و ایجاد محدودیت ها و تعطیلی اصناف، مردم همکاری لازم را در رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و عمل به محدودیت ها داشتند تا جایی که آمار بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان ها کاهش یافت.

حالا باز آن روزها تکرار شده، بیمارستان های استان گیلان از بیماران کرونایی پر است، نیروهای بهداشتی مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته برای انجام تست فوری برای بیماران با علائم کرونا شلوغ است، محدودیت های جدید و تعطیلی اصناف جزء دستورالعمل های جدید است، اما متاسفانه با وجود اوج گیری بیماری، عده ای هنوز توصیه ها را جدی نمی گیرند و مهمترین عامل پیشگیری از انتشار ویروس کرونا یعنی ماسک را بر چهره ندارند و به محدودیت ها توجه نمی کنند.

اکنون نیز برای کاهش و توقف سیر صعودی بیماری کووید ۱۹ به همان همکاری و همراهی زبانزد مردم استان گیلان در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، توجه اصناف به تعطیلی مشاغل دو، سه و چهار در شهرهای قرمز و مشاغل دو و سه در شهرهای نارنجی نیاز است، دستورالعملی که متاسفانه با گذشت سه روز از ابلاغ آن توسط برخی از اصناف رعایت نمی شود.

مسئولان بهداشتی می گویند: وزارت بهداشت به تنهایی توان مقابله با بیماری کرونا را ندارد، تغییر رنگ بندی شهرها و خروج از وضعیت قرمز کرونایی نیازمند همکاری مردم در رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و محدودیت های ایجاد شده، است.

خروج از وضعیت قرمز کرونایی نیازمند همراهی مردم است

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در سفر یک روزه خود به گیلان ضمن بازدید از بیمارستان های استان از نزدیک در جریان ارایه خدمات به بیماران از جمله بیماران مبتلا به کووید ۱۹ قرار گرفت وی در حاشیه این بازدید نقش مردم را در خروج از وضعیت قرمز کرونایی بسیار مهم دانست.

وقتی گیلان سبز زیر تیغ کرونا قرمز می شود

دکتر قاسم جان بابایی با بیان اینکه صرف تعطیلی مشاغل و صنوف ، شیوع و اوج گیری کرونا را کاهش نمی دهد، اظهار داشت: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا بیش از هر زمان نیازمند همراهی و همکاری بالای مردم هستیم.

وی خاطر نشان کرد: با تعطیلی مشاغل و بستن تالارهای عروسی و رستوران ها و غیره مشکل رفع نمی شود و همانند پیک های قبلی کرونا که با مشارکت خوب مردم توانستیم این بحران را مدیریت کنیم، همراهی بیش از پیش مردم برای خروج از وضعیت قرمز کنونی ضرورت دارد.

وی همراهی مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی را بسیار موثر خواند و تصریح کرد: بیشتر کسانی که مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شده اند به دلیل شرکت در مهمانی ها و دید و بازدیدهای خانوادگی و یا استفاده از رستوران ها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در ارتباط با تغییر رنگ بندی شهرها همه مردم باید تلاش کنند، اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تنهایی توان مقابله با این بیماری را ندارد ضمن اینکه وظیفه اصلی وزارت بهداشت در حال حاضر بهبود ظرفیت تخت های ICU در بیمارستان ها و سیستم اکسیژن رسانی برای بیماران کرونایی است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد : با همراهی مردم و رعایت توصیه ها و پروتکل های بهداشتی از سوی همه بخش ها امید است بتوانیم روند بیماری کووید ۱۹ را در کشور و گیلان معکوس کنیم و شاهد کاهش بیماران بستری و بار بیماری باشیم.

وی با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان های استان گیلان به دلیل بیماری کرونا خاطر نشان کرد: هم اکنون نزدیک به ۹۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که امیدواریم هر چه زودتر این روند رو به رشد متوقف شود.

اجرای دقیق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی مشاغل

استاندار گیلان با بیان اینکه گیلان در معرض قرارگیری در شمار استانهای با شتاب بسیار تند اوج گیری کروناست، گفت: تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی مشاغل باید به دقت اجرا شود.

وقتی گیلان سبز زیر تیغ کرونا قرمز می شود

ارسلان زارع با بیان اینکه اجرای تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی مشاغل براساس طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت های کرونایی پیام مهمی را به مردم و مسئولان برای رعایت بیشتر دستورالعمل ها ارائه می کند، افزود: فرمانداران، اتحادیه های صنفی، کمیته امنیتی و انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی با همکاری بسیج و سمن ها بر رعایت الزامات طرح جامع بویژه توسط اصناف نظارت کرده و مطابق با قانون، با متخلفان برخورد شود.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین دلایل ارائه شده در رابطه با وضعیت موجود در افزایش ابتلا و بستری بیماران کووید ۱۹ در کشور توسط وزارت بهداشت در ستاد ملی ، انتقال ویروس جهش یافته انگلیسی از کشور عراق، رعایت نکردن جدی پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی، شکل گیری اجتماعات، خریدهای پرشمار شب عید، و دید و بازدیدها و سفرهاست.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر اینکه در سخت ترین شرایط هم باید موضوعات را با جدیت دنبال و مدیریت کنیم، اضافه کرد: تمهیدات لازم از جمله افزایش تخت های بیمارستانی در بخش‌ های دولتی و خصوصی، افزودن اکسیژن سازها و دیگر امکانات برای آمادگی مقابله با بیماری اندیشیده شده تا حتی یک بیمار نیز بدون تخت نماند.

وی بار دیگر بر لزوم در پیش گرفتن سبک زندگی جدید متناسب با الزامات کرونایی و نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه را متذکر و یادآور شد: تغییر رفتار اجتماعی و برگزیدن سبک زندگی جدید از جمله خرید اینترنتی و دید بازدید از طریق تماس تصویری و مجازی به جای حضوری، راه اصلی مقابله با کرونا و قطع چرخه زنجیره انتقال بیماری است.

استاندار گیلان بیان داشت: همچنان بهترین و موثرترین راه مقابله و مهار این همه‌ گیری، رعایت توصیه های بهداشتی، پرهیز از شکل گیری دورهمی ها، تجمعات و نیز ترددهای غیرضروری است و انتظار داریم مردم و مسئولان این موارد را به دقت مراعات کنند تا میزان رعایت دستورالعمل ها افزایش یابد.

افزایش سه تا پنج برابری بار بیماری کووید ۱۹ در پی بی توجهی به هشدارها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آغاز موج چهارم شیوع ویروس کرونا در این استان گفت: در پی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد افزایش سه تا پنج برابری بار بیماری در بخش های سرپایی و بستری در گیلان هستیم.

وقتی گیلان سبز زیر تیغ کرونا قرمز می شود

دکتر ارسلان سالاری با تاکید بر لزوم تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و جدی گرفتن مراقبت‌ ها اظهار داشت: هم اکنون روزانه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به میزان بیماران بستری در بیمارستان‌ های استان افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تست‌ های تشخیص کرونا برای کنترل موج بیماری کووید ۱۹ خاطر نشان کرد: نیروهای ایثارگر بسیج، سپاه و هلال‌احمر همیشه از بازوان اصلی ما بوده‌اند و می‌توان در این موج نیز از توان یاری گر آن‌ ها در تست‌های تشخیصی بیماران در مراکز بهداشتی استفاده کرد.

محدودیت های ترددی و تعطیلی اصناف بر اساس دستورالعمل ها اجباری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز بیان داشت: محدودیت های ترددی و تعطیلی اصناف بر اساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا اجباری است و مردم باید نسبت به رعایت این دستورالعمل ها اهتمام کنند.

دکتر آبتین حیدرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در شهرهای قرمز گروه های شغلی ۲، سه و چهار و در شهرهای نارنجی گروه های شغلی سه و چهار حتما باید تعطیل شوند، خاطر نشان کرد: این دستورالعمل از شنبه گذشته اجباری شده لذا برای حفظ سلامت و جان مردم ضروری است.

وی عنوان کرد : گروه های یک شغلی مشاغل ضروری از جمله فروشگاه های مایحتاج عمومی، نانوایی ها و تعمیرگاه ها می باشند که می توانند فعال باشند.

وی با بیان اینکه در شهرهای قرمز کافه ها و رستوران باید تعطیل شده و به صورت بیرون بر خدمات ارایه کنند، اضافه کرد: رستوران ها و مکان های تجمعی مهمترین محل آلودگی در انتشار ویروس کرونا در کل دنیا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی پیشکیری از انتشار ویروس کرونا اظهار داشت: همشهریان تنها برای کارهای اضطراری از شهر خارج شوند و حتی المقدور در بین شهرستان های استان جابجایی نداشته باشند.

۱۴ ماه از شیوع ویروس کرونا می گذرد، در این مدت بارها گفته شده برای حفظ سلامتی خودمان و دیگران پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را جدی بگیریم، ماسک بزنیم، دورهمی برگزار نکنیم، فاصله فیزیکی را رعایت کنیم و سفرهای غیرضروری نداشته باشیم.

کرونا در موج چهارم ، وحشتی تر از هر زمان شده، بیاییم با رعایت توصیه ها و توجه به هشدارها، در قطع زنجیره انتقال ویروس کشنده کرونا کمک کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنرهای شهرداری تهران/ عکس