مقایسه سیستم‌های خودران اتوپایلوت، سوپر کروز و بلو کروز


مقایسه سیستم‌های خودران اتوپایلوت، سوپر کروز و بلو کروز

صنعت خودرو در حالت کلی یک تغییر قابل‌توجه را تجربه می‌کند. پیشرانه‌های الکتریکی جایگزین نمونه‌های درون‌سوز می‌شوند و تکنولوژی‌های پیشرفته نیز کنترل خودروها را به دست می‌گیرند. دیر یا زود باید منتظر تولد حمل‌ونقل خودران باشیم اما فعلاً از نظر قوانین و توسعه این سیستم‌ها جای کار زیادی وجود دارد. البته باید گفت برخی سیستم‌ها … The post مقایسه...

صنعت خودرو در حالت کلی یک تغییر قابل‌توجه را تجربه می‌کند. پیشرانه‌های الکتریکی جایگزین نمونه‌های درون‌سوز می‌شوند و تکنولوژی‌های پیشرفته نیز کنترل خودروها را به دست می‌گیرند. دیر یا زود باید منتظر تولد حمل‌ونقل خودران باشیم اما فعلاً از نظر قوانین و توسعه این سیستم‌ها جای کار زیادی وجود دارد. البته باید گفت برخی سیستم‌ها با توانایی‌های بیشتر نیز در دسترس مشتریان قرار دارند.

مقایسه سیستم‌های خودران اتوپایلوت، سوپر کروز و بلو کروز

فورد جدیدترین خودروسازی است که با معرفی سیستم بلو کروز وارد میدان شده و قول داده این سیستم ویژگی‌های خودران مشابه رقیب خود یعنی جنرال موتورز را ارائه کند. هر دو برند دیترویتی در حال رقابت با تسلایی هستند که با معرفی سیستم اتوپایلوت در سال ۲۰۱۴ همه را به خود خیره کرد. همه خودروسازان از آن زمان تاکنون در حال تلاش برای رقابت با این شرکت هستند و اینجاست که سؤال اصلی پیش می‌آید. آیا فورد و جنرال موتورز می‌توانند به تسلا برسند؟

مقایسه سیستم‌های خودران اتوپایلوت، سوپر کروز و بلو کروز

به همین منظور ما برخی اطلاعات را برای مقایسه مستقیم این سیستم‌های خودران جمع‌آوری کرده و روی ویژگی‌ها، عملکرد و هزینه تمرکز کرده‌ایم. در نظر داشته باشید که تکنولوژی به‌ سرعت در حال تکامل بوده و این اطلاعات تغییر خواهند کرد. در ادامه نگاهی سریع به ویژگی‌های کلی و اصلی هر سیستم داریم:

سیستم سخت‌افزار محل استفاده تغییر خودکار لاین پایش راننده توانایی هندزفری هزینه
بلو کروز فورد دوربین‌های بیرونی، رادار ۱۶۰ هزار کیلومتر بزرگراه تائید شده در آمریکای شمالی اعلام نشده دوربین متمرکز روی راننده بله ۶۰۰ دلار هزینه نرم‌افزار در بار اول، اشتراک ماهانه پس از سه سال
سوپر کروز جنرال موتورز دوربین‌های بیرونی، حسگرهای اولتراسونیک، رادار، لیدار، داده جی‌پی‌اس بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر بزرگراه تائید شده در آمریکای شمالی بله (فقط در سوپر کروز ارتقا یافته) دوربین متمرکز روی راننده بله ۲۵۰۰ دلار هزینه بار اول، اشتراک ماهانه ۲۵ دلاری پس از سه سال
اتوپایلوت تسلا دوربین‌های بیرونی، حسگرهای اولتراسونیک، رادار (در مدل‌های آتی حذف خواهد شد) تمامی بزرگراه‌های اصلی (استفاده محدود در برخی خیابان‌های شهری) بله (پس از اعلام توسط راننده) حسگرهای نیرو در فرمان خیر استاندارد در تمامی مدل‌های تسلا (۱۰ هزار دلار برای ویژگی‌های پیشرفته‌تر)
بلو کروز فورد

مقایسه سیستم‌های خودران اتوپایلوت، سوپر کروز و بلو کروز

سیستم بلو کروز فورد جدیدترین تکنولوژی وارد شده به بازار است. به همین خاطر جزئیات زیادی از این سیستم در دست نیست و هنوز نمی‌دانیم که فورد در آینده چه ویژگی‌هایی را ارائه خواهد کرد.

علاوه بر گزینه ۶۰۰ دلاری، بلو کروز نیازمند سفارش پکیج کو پایلوت ۳۶۰ اکتیو ۲.۰ در F-150 است که قیمت ۱۵۹۵ دلاری دارد. برای برخی تریم های موستانگ مک ای هم این سیستم بخشی از پکیج ۳۲۰۰ دلاری است. در حال حاضر بلو کروز فورد فقط برای مک ای و F-150 عرضه می‌شود.

این سیستم از دوربین متمرکز روی راننده برای اطمینان از توجه او به جاده در زمان عملکرد بلو کروز استفاده می‌کند. همچنین در صورت فعال بودن سیستم می‌توان دست‌ها را از روی فرمان برداشت.

سوپر کروز جنرال موتورز

مقایسه سیستم‌های خودران اتوپایلوت، سوپر کروز و بلو کروز

این سیستم که در ابتدا به کادیلاک منحصر بود هم‌اکنون روی شورولت بلوت EUV نیز ارائه می‌شود هرچند فاقد عملکرد تغییر لاین می‌باشد؛ اما این سیستم در محصولاتی همچون کادیلاک CT4، CT5 و اسکالید عرضه می‌شود.

سوپر کروز نیز همانند بلو کروز از دوربین متمرکز روی راننده برای اطمینان از توجه او استفاده می‌کند. این سیستم نیز توانایی رانندگی بدون دخالت دستان راننده را دارد.

اتوپایلوت تسلا

مقایسه سیستم‌های خودران اتوپایلوت، سوپر کروز و بلو کروز

تمامی محصولات تسلا به‌صورت استاندارد با اتوپایلوتی که خودران سطح ۲ است عرضه می‌شوند. همچنین تسلا ویژگی‌هایی همچون حالت احضار را ارائه کرده که خودرو را به آرامی به نزد راننده می‌آورد. علاوه بر این حالت رانندگی کاملاً خودران FSD در حال حاضر شامل رانندگی در خیابان‌های شهری بوده و عملکرد نقطه‌به‌نقطه با ناوبری روی اتوپایلوت را ارائه می‌کند. FSD هنوز در حال بهبود بوده هرچند نسخه بتای آن می‌تواند هرجایی برود.

صرف‌نظر از خود سیستم یا محل مربوطه، تسلا می‌گوید راننده باید دست خود را همیشه روی فرمان بگذارد. غربیلک فرمان دارای حسگر نیرو است که دست راننده روی فرمان را تشخیص می‌دهد و اگر نیرویی تشخیص داده نشود سیستم به راننده هشدار داده و در نهایت خودرو را متوقف می‌کند. به جز این مورد تکنولوژی پایش راننده‌ای وجود ندارد. یک دوربین تشخیص چهره راننده در کابین تمامی محصولات تسلا وجود داشته اما فعلاً کمپانی از آن برای این هدف استفاده نمی‌کند.

منبع
motor1

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ ریخت و قیافه سحر قریشی در خیابانهای نیویورک آمریکا