گردشگری و کشاورزی ظرفیت‌های نسبی چهارمحال وبختیاری برای رونق تولید است


گردشگری و کشاورزی ظرفیت‌های نسبی چهارمحال وبختیاری برای رونق تولید است

شهرکرد- ایرنا- یک کارشناس مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه گفت: تمرکز بر ظرفیت‌های نسبی استان از جمله گردشگری و کشاورزی می‌تواند به رونق تولید و تحقق شعار سال منجر شود.

علی نصیری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تبیین مفهوم تولید افزود: تولید فرایندی است که نتیجه آن منجر به خلق ثروت و ارزش افزوده شود بر همین اساس هر اقدامی که منجر به این مهم نشود تنها اسم تولید را یدک می‌کشد.

وی ادامه داد: اگر ارتباط با دنیا باعث می‌شود بسیاری از فعالیت‌هایی که در حال حاضر شکل گرفته است اما به نتیجه مطلوب منجر نشده است، حذف می‌شود و در مقابل می‌توان تمرکز و توان خود را تنها بر مزیت‌های نسبی و توانمندی‌های بالقوه خود متمرکز کنیم تا علاوه بر نیاز داخل به رونق صادارات کشور نیز بیانجامد.

نصیری، گردشگری و کشاورزی به ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی را از مهمترین مزیت‌های نسبی چهارمحال و بختیاری برشمرد و گفت: اگر بخواهیم به معنای واقعی تولید را شکوفا کنیم باید توان استان بر این ۲ بخش متمرکز شود و این در حالی است که در این رابطه اقدامات قابل توجهی انجام نشده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: توجه به مزیت‌های نسبی سبب می‌شود تا با هزینه کمتر ارزش افزوده و محصول بیشتری تولید کرد از این رو با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، آب و هوای مساعد و جاذبه‌های طبیعی باید در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری کرد.

نصیری به ظرفیت‌های کشاورزی استان نیز اشاره کرد و گفت: تولید شیر و گوشت قرمز، ماهی قزل‌آلا و محصولات باغی نظیر بادام ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی رابه یک ضرورت تبدیل کرده است اما می‌طلبد در سال جدید بیش از پیش بر این موارد تمرکز شود.

وی با بیان اینکه برخی موانع اداری از چالش‌های تولید در استان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: فرسودگی نظام اداری به ویژه در تصمیم‌گیری‌ها سبب شده تا بخش خصوصی زمینه ورود لازم به بخش تولید را نداشته باشد.

این مدرس دانشگاه، آموزش را از جمله راهکارهای حمایت و پشیبانی از تولید عنوان کرد و گفت: با آموزش صحیح اصول مدیریتی و ایفای درست وظایف کارشناسان دستگاه‌های اجرایی در قالب دوره‌های آموزشی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌توان چالش‌های این حوزه را از میان برداشت.

نصیری تصریح کرد: حمایت از بخش خصوصی، ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش کشاورزی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، هدفمندسازی تسهیلات بانکی و ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری از دیگر راهکارهای حمایت از تولید در استان به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع کامل موانع محقق شود.

معظم‌له تاکید کردند: تحقق جهش تولید هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور از جمله در مساله ارزش پول ملی دارد و هم موجب اعتماد به‌نفس ملی، رضایتمندی عمومی و تضمین‌کننده امنیت ملی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند