پیست نوربرگرینگ مهمترین پیست و یکی از زیباترین پیستها در دنیاست که در قاره سبز در نوربرگ آلمان واقع شده است.
اما زمانی این پیست جذابتر میشود تا با خودروهایی فوقسریع به سمت آن هجوم ببرید.
این پیست دارای انواع پیچها و مدارهایی است که این مسیر ۱۳ مایلی را به چالشی بزرگ تبدیل میکند.
اما بیایید نگاهی به خودروهای برتر این پیست بیندازیم.
سریعترین دورهای قانونی در نوربرگرینگ
مرسدس-ایامجی GT black series
زمان: ۶:۴۳:۶۲
نسخه نهایی و پرچمدار مرسدس GT که در حال حاضر تاج را از لامبورگینی اونتادور SVJ با حدود ۱.۳ ثانیه اختلاف ربودi hsj.
این مدل ۷۲۰ اسب بخاری که دارای بسته اختیاری Track و سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم برای پیست است. مرسدس ادعا میکند به دلیل دما و برخی اصلاحیهها میتواند رکورد خود را نیز اصلاح کند.
لامبورگینی اونتادور SVJ
زمان: ۶:۴۴:۹۷
لامبورگینی با استفاده از اصلاحات آئرودینامیکی فعال، ابرخودروی اونتادور را به یک سلاح رکوردشکن تبدیل کرد. هرچند دوره پادشاهی آن کوتاه بود.
پورشه ۹۱۱ GT2 RS
زمان: ۶:۴۷:۲۵
پورشه ۹۱۱ GT2 RS که از سریعترین خودروهای موتور عقب دنیا است با ۷۰۰ اسب بخار قدرت شلیک میشود و توانسته یک دور پیست را در ۶: ۴۷: ۲۵ طی کند که با خودروی پشت سر خود حدود ۱ ثانیه فاصله دارد.
رادیکال SR8LM
زمان: ۶:۴۸:۲۸
رادیکال که سال ۲۰۰۹ دارای رکورد یک دور پیست بود و توسط مایکل ورگرس توانسته بود زمان ۶: ۴۸ را ثبت کند.
اما حالا که مرسدس و لامبورگینی و پورشه توانستهاند رکوردهای بهتری بزنند رادیکال باید به مقام چهارم بسنده کند. لازم به ذکر است که این مدل یک نمونه تک ساخت است.
لامبورگینی اوراکان پرفورمانته
زمان: ۶:۵۲:۰۱
نوبت لامبورگینی بعدی است که مدل اوراکان پرفورمانته است و این مسیر را در ۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه دور میزند.
رادیکال SR8
زمان: ۶:۵۵:۰۰
موتور ۲.۶ لیتری V8 آن با قدرت ۳۶۰ اسب بخار توانست در سال ۲۰۰۵ رکورد را بشکند. همانند مدل SR8LM فقط یک نسخه از این خودرو تولید شده است.
پورشه ۹۱۱ GT3 RS (991.2)
زمان: ۶:۵۶:۰۴
این نسل یا استفاده از لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ R2 به همراه حذف کردن سیستم صوتی به دلیل کاهش وزن و مجهز شدن به پکیج وایساخ تلاشی قابل ستایش برای طی کردن پیست داشته که با موفقیت همراه بود و توانست حدود ۱ ثانیه از ابرخودروی هیبریدی ۹۱۸ پیشی بگیرد.
پورشه ۹۱۸ اسپایدر
زمان: ۶:۵۷:۰۰
این ابرخودروی تکرار نشدنی دارای بدنه الیاف کربن و سیستم پیشرانه هیبریدی قدرتمند و پیشرفته است که میتواند تا نهایت سرعت ۲۱۴ مایل بر ساعت سرعت بگیرد.
لامبورگینی اونتادور SV
زمان: ۶:۵۹:۷۳
این مدل دارای یک گیربکس اتوماتیک تک کلاچه است که ۵۰ کیلوگرم از اونتادور معمولی سبکتر است و میتواند شتاب صفر تا صد را در ۲.۸ ثانیه رقم بزند.
فراری ۴۸۸ پیستا
زمان: ۷:۰۰:۰۳
یک تلاش خصوصی توسط مجله آلمانی sport auto که با ۴۸۸ یک دور را در ۷ دقیقه طی کرد.
رکورد خودروهای دیفرانسیل جلو
رنو مگان RS تروفی R
زمان: ۷:۴۰:۱۰
پیشرانه مدل Rs 300 trophy که یک موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ است تا خرخره تجهیز شده بود که در سال ۲۰۱۹ رکورد خودروهای دیفرانسیل جلو را زد.
هوندا سیویک تایپ R 2017
زمان: ۷:۴۳:۸۰
پس از آنکه رقیب آلمانی یعنی گلف GTI Club sport رکورد را از نسل قدیم این خودرو ربود این نسل وارد عمل شد و رکورد را پس گرفت این مدل ۱۰ اسب بخار بیشتر نسبت به رقیب خود دارد یعنی ۳۱۶ اسب بخار قدرت.
فولکسواگن گلف GTI کلاب اسپرت
زمان: ۷:۴۷:۱۹
این مدل دو بار رکورد زد. یکبار در ماه مه سال ۲۰۱۶ اما در دفعه بعد که به جهنم سبز پا گذاشت رکورد خود را ۲ ثانیه بهبود بخشید. این رکورد در ماه دسامبر به ثبت رسید.
هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۱۵-۲۰۱۶
زمان: ۷:۵۰:۶۳
نسل قبل هوندا سیویک تاج را از رقیب خود یعنی رنو مگان ۲۷۵ RS trophy ربود. این رکورد در سال ۲۰۱۵ به ثبت رسید.
رنو مگان ۲۷۵ RS تروفی R
زمان: ۷:۵۴:۳۶
رنو این رکورد را در سال ۲۰۱۴ از سئات گرفت که توسط نسل قدیم مگان RS تروفی به ثبت رسید.
رکورد خودروهای چهارچرخ محرک
لامبورگینی اونتادور SVJ
زمان: ۶:۴۴:۹۷
لامبورگینی ثابت کرد برای شکستن رکورد حتماً به پیشرانه الکتریکی با گشتاور آنی نیازی ندارید این مدل تنفس طبیعی که برخی بهروزرسانیهایی آئرودینامیکی از اوراکان پرفورمانته دریافت کرده بود توانست رکورددار باشد.
نیو EP9
زمان: ۶:۴۵:۹۰
نیو وقتی این مدل را رکورددار برقیهای چهارچرخ نامید که پشت سر لامبورگینی اونتادور SVJ و نیسان GTR نیسمو در رتبه ۴ قرار داشت و مقام اول برقیهای چهارچرخ را ثبت کرد. این رکورد به لطف ۴ پیشرانه الکتریکی که در هر چرخ نصب شده بود و قدرت ۱۳۶۰ را تحویل میداد به همراه تایرهای سفارشی به دست آمد.
لامبورگینی اوراکان پرفورمانته
زمان: ۶:۵۲:۰۱
شاید رتبه اول را نداشته شاد اما قبل از رکورد nio رتبه دوم را داشت حال با این اوصاف رتبه سوم در چهارچرخ محرکها را دارد.
پورشه ۹۱۸ اسپایدر
زمان: ۶:۵۷:۰۰
پس از ۵ سال تاج رکوردها از سر این اسطوره برداشته شد این رکورد که در سال ۲۰۱۲ زده شد بعدها با رکوردهای nio و لامبورگینیها مواجه شد این مدل تنها فرقی که با نسخه معمولی داشت پکیج وایساخ و لاستیکهای آن بود.
لامبورگینی اونتادور SV
زمان: ۶:۵۹:۷۳
این خودرو در این پیست از برادر کوچکتر خود یعنی اوراکان پرفورمانته به سرعت بیشتری رسید. یعنی ۲۰۲ مایل که از سرعت ۱۸۸ مایلی اوراکان خیلی بیشتر است اما چابکی و سبکی برادر کوچکتر باعث برتری ان شده است.
رکورد خودروهای دیفرانسیل عقب
پورشه ۹۱۱ GT2 RS
زمان: ۶:۴۷:۳۰
پادشاه دیفرانسیل عقبها که یک دور را ۱ ثانیه سریعتر از خودروی دوم زد.
رادیکال SR8LM
زمان: ۶:۴۸:۲۸
رکورد این خودروی تک ساخت قطعاً عالی است که دیفرانسیل عقب بودن آن نیز مزید بر علت میشود.
رادیکال SR8
زمان: ۶:۵۵:۰۰
درواقع رادیکال ۲ خودرو از خودروهای دیفرانسیل عقب را دارا است که دیگری SR8 است.
پورشه ۹۱۱ GT3 RS 991.2
زمان: ۶:۵۶:۰۴
تنها پکیج وایساخ و برداشتن یک صندلی برای کاهش وزن برای این رکورد کافی بوده است.
مرسدس AMG GTR پرو
زمان: ۷:۰۴:۰۶
شاید بیش از نمونه استاندارد درگ نداشته باشد اما سیستم تعلیق سفتوسخت و بدنه تقویت شده به مدل پرو کمک میکند بیش از ۶ ثانیه سریعتر از مدل معمولی باشد.
رکورد خودروهای برقی
فولکسواگن ID R
زمان: ۶:۰۵:۳۳۶
این مدل تبدیل به سریعترین خودروی الکتریکی جهنم سبز شد که بیش از ۴۰ ثانیه با رقیب رتبه دوم خود فاصله دارد.
Nio EP9
زمان: ۶:۴۵:۹۰
این خودرو رکورد خود را زد و با ۲۰ ثانیه اختلاف از رقیب سوم خود در رتبه ۲ جای گرفت.
تویوتا TMG EV P001
زمان: ۷:۴۷:۵۹
در سال ۲۰۱۱ بود که تویوتا ادعا کرد با این خودرو رکورد رینگ را زده که مدیون وزن کم آن است.
مرسدس بنز SLS AMG electric drive
زمان: ۷:۵۶:۲۳
رکوردشکنی مرسدس در سال ۲۰۱۳ نیز بود که ۱۲ ثانیه آئودی R8 E-tron را آزار داد. این مدل دارای ۷۴۰ اسب بخار و ۷۳۷ پوند فوت گشتاور است که آنها را به جاده تحمیل میکند.
آئودی R8 E-tron
زمان: ۸:۰۹:۰۹
این آئودی تقریباً یک سال قبل از مرسدس پا به رینگ گذاشت و رکورددار نیز شد. آئودی این زمان را با قدرت تقریباً نصف مرسدس یعنی ۳۷۶ اسب و ۶۰۵ پوند فوت گشتاور برجا گذاشت.
سریعترین دورهای ثبت شده توسط تمام کلاس خودرویی
پورشه ۹۱۹ hybrid evo
زمان: ۵:۱۹:۵۴۶
پورشه قبل از اینکه از مسابقات استقامت خارج شود نسخه ۹۱۹ هیبریدی خود را به میدان فرستاد که ابتدا زمان ۵ دقیقه و ۲۴ ثانیه را ثبت کرد و بعد در یک رکوردشکنی رسمی زمان ۵:۱۹:۵۴۶ را نیز به ثبت رساند.
پیشرانه این خودرو از نوع ۲.۰ لیتری V4 است که ۷۱۰ اسب بخار و ۴ موتور الکتریکی دیگر آن نیز ۴۳۳ اسب تولید میکنند.
فولکسواگن ID R
زمان: ۶:۰۵:۳۳۶
این خودرو لقب سریعترین خودروی الکتریکی را دارد.
این خودرو توسط جشنوارههای مختلف تست شد از جمله Good wood speed.speed climbimb. Tianmen shan big gate road رکورد خود را در چین نیز ثبت کرد. همچنین فناوری پیشگام آن در بخش R نیز بکار گرفته شد.
پورشه ۹۵۶
زمان: ۶:۱۱:۱۳
این پورشه دارای یک موتور ۶.۵ لیتری ۶ سیلندر تخت بود که بیش از ۶۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و در زمانی که ۲۵ سال سن داشت در مسابقهای به رانندگی آن استفان بلوف این رکورد را ثبت کرد.
پورشه ۹۵۶
زمان: ۶:۱۶:۸۵
این رکورد توسط راننده دیگری زده شد که با رکورد بلوف ۶ ثانیه فاصله داشت.
پورشه ۹۵۶
زمان: ۶:۲۵:۹۱
پنجمین رکورد سریع دوباره توسط بلوف در ۱۰۰۰ کیلومتری نوربرگرینگ زده شد.
پایان
ترجمه: محمد دهقان