سهم کم قاچاق جوجه یکروزه در مرزهای کردستان


سهم کم قاچاق جوجه یکروزه در مرزهای کردستان

سنندج- ایرنا- قاچاق جوجه یکروزه در مرزهای کردستان با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و نظارت مستمر مرزبان بر مرزها به کشور عراق بسیار ناچیز است و در افزایش قیمت مرغ و کمبود جوجه تاثیر آنچنانی ندارد.

به گزارش ایرنا، چندی پیش فیلم های در فضای مجازی و اخبار و شایعاتی در سایت های داخلی و خارجی از رها کردن جوجه های یکروزه در مرزهای کردستان بویژه مرز "هنگه‌ژاله" بانه پخش شد به منظور صحت و سقم این موضوع مسوولان کشوری و استانی از منطقه بازدید کردند.

بر اساس آمارها در سال گذشته حدود ۲ میلیون قطعه جوجه یکروزه و مرغ در مرزهای کردستان کشف شده که این که نشان سهم ناچیز مرزهای کردستان از قاچاق گسترده جوجه یکروزه کشور در مرزهای این استان است.

افزایش قیمت جوجه یکروزه در کشور و قیمت بالای آن در عراق باعث شده که برخی از افراد سودجو و فرصت طلب زمینه را برای قاچاق آن در مرزهای غرب کشور فراهم کنند علارغم اینکه در مرزهای غیر رسمی کردستان امکان انتقال حجم بالای جوجه یکروزه به عراق فراهم نیست و انتقال کالا توسط کولبران در حجم بسیار کم خارج می شود برخی افراد فیلم های را در فضای مجازی به نام کردستان پخش کردند که دور از واقعیت است.

قاچاق جوجه یکروزه به دلیل اینکه کردستان مرزها را به صورت هوشمند و آنلاین نظارت می شود و از طرفی مرزبان به صورت شبانه روزی در مرزها حضور دارند و از طرف دیگر امکان دپو و توقف جوجه نیز امکان پذیر نیست.

سود بالا و ایجاد انگیزه برای قاچاقچی

رییس ستاد قاچاق کالا و ارز کردستان با اشاره به صعب العبور بودن مرزهای کردستان گفت: در مرزهای خشن و صعب العبور قاچاق به راحتی انجام نمی شود اما برخی افراد شیطنت های می کنند و اقلامی که از دیگر مرزهای غرب کشور خارج و یا وارد می شود به نام کردستان ثبت می کنند.

علی خدا ویسی با بیان اینکه خروج جوجه یکروز یکی از مباحثی که در در ماه اخیر مورد توجه قرار گرفته افزود: هر کالایی که برای قاچاقی نفع داشته باشد خارج و وارد می کنند که خروج جوجه یکروزه برای قاچاقچیان سود زیادی دارد.

وی اظهار داشت: جوجه یکروزه در داخل کشور حدود ۵۰ هزار ریال و در کشور عراق حدود یک دلار به فروش می رسد که سود بالای آن باعث شده قاچاقچیان به خروج جوجه یکروزه از کشور اقدام کنند وسود بالا برای قاچاقچی ایجاد انگیزه می کنند.

خداویسی ادامه داد: آماری که در رسانه های داخلی و خارجی از خروج جوجه یکروزه در مرزهای کردستان منتشر می شود آمار واقعی نیست و ما آن را قبول نداریم اما منکر قاچاق جوجه یکروزه نیستم جوجه یکروزه ای که در مرزهای کردستان خارج می شود بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲ میلیون جوجه یکروزه در مرزهای کردستان کشف شده گفت: این نشان تلاش و زحمات شبانه روزی مرزبان در مرزها است که جای تقدیر است.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان یاد آور شد: مبارزه با قاچاق در مرز انجام نمی شود چراکه مرزبانان وظیفه امنیت مرزهای کشور را برعهده دارند اگر بخواهد بر کنترل قاچاق تمرکز کنند از وظایف اصلی خود باز می ماند.

وی با اشاره به اینکه کنترل قاچاق نیازمند همت جمعی و تلاش همگانی است افزود: برای مبارزه با قاچاق باید از سیستم مبارزه سنتی خارج شویم در سیستم سنتی مبارزه قاچاق همه اقدامات به مرز موکول می شود این درحالی است باید کنترل و یا خروج کالا از بالا دستی کنترل شود.

خداویسی گفت: سامانه جامع انبارها که برای مبارزه به قاچاق و احتکار راه اندازی شده که در این سامانه کنترل و ورود و خروج کالا تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد را رسد می شود که اگر از طریق این سامانه اقدام کنیم جلو قاچاق کالا گرفته می شود.

صنعت پویای مرغداری در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: صنعت مرغداری کردستان صنعتی پویا است تاکنون۱۵ هزار میلیارد ریال در این بخش سرمایه گذاری شده و ۷۵۶ مرغداری با ظرفیت ۱۵ هزار قطعه مرغ در هر دوره فعال هستند.

سهم کم قاچاق جوجه یکروزه در مرزهای کردستان

محمد فرید سپری با بیان اینکه سالانه ۶۰ میلیون قطعه مرغ در کردستان تولید می شود افزود: کردستان به لحاظ تولید مرغ رتبه نخست تولید مرغ در غرب و شمال غرب کشور و رتبه هشتم کشوری دارد.

وی اظهار داشت: در کردستان ۱۴ واحد مرغ مادر با ظرفیت ۴۵۰ هزار قطعه در هر دوره و ۱۶ واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن تخم مرغ فعال است.

سپری اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ در واحدهای مرغداری ۴۴ میلیون و ۳۵۰ هزار و در سال گذشته ۴۳ میلیون و ۹۵۰ قطعه جوجه ریزی شده که کمتر از یک درصد کاهش تولید داشته است.

وی گفت: در فرودین ماه امسال چهار میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش یافته که در کردستان به لحاظ تولید جوجه یکروزه کمبود نداریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: شایعاتی در زمینه قاچاق جوجه یکروزه در مرزهای کردستان بویژه مرز هنگه ژال وجود دارد که به همین منظور از این مرز بازدید کردیم با اقتدار و تلاش مرزبانان قاچاق جوجه یکروزه در استان کنترل شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید مرغ در کردستان هیچگونه محدودیتی وجود ندارد گفت: فیلم ها و اخباری منتشر می شود دور از واقعیت است و جفای در حق مرزهای کردستان است و مرزهای کردستان سهم ناچیزی در قاچاق جوجه یکروزه دارد.

سپری اضافه کرد: علارغم سهم ناچیز کردستان در قاچاق جوجه یکروزه دولت تلاش می کند که قاچاق را به صفر برساند و سامانه ای نیز به منظور میزان تولید و نحوه توزیع آن طراحی شده است.

وی اظهار داشت: در سامانه جهاد کشاورز ی مرغداری که می خواهد جوجه ریزی کنند باید در این سامانه ثبت نام و تعداد و ظرفیت را نیز در سامانه اعلام کند با اتمام دوره جوجه ریزی باید دامپزشکی بررسی و تخلیه کند.

این مسوول با اشاره به اینکه بعد از صدور گواهی تخلیه باید مرغداری ظرفیت ۷۲ ساعت تخلیه شود، اضافه کرد: دامپزشکی گواهی تخلیه را صادر می کند و جهاد کشاورزی با دامپزشکی از مرغداری بازید می کنند و در مرحله کشتار و برای خروج از استان توسط اداره دامپزشکی و جهاد کشاورزی رصد می شود.

وی گفت: اگر تفاوت معنی داری بین خروجی و جوجه ریزی وجود داشته باشد به اداره تعزیرات حکومتی اعلامی می شود.

تصویر غلط از قاچاق جوجه یکروزه در مرزهای کردستان

فرماندار شهرستان بانه در بحث قاچاق جوجه یک روزه در مرزهای گفت: تصویری که از مرزهای کردستان ایجاد کردند غلط است چرا که مرزهای های بانه توسط مرزبانان به صورت شبانه روزی پاسداری می شود و اجازه ورود و خروج حجم بالای جوجه در مرز داده نمی شود.

اسماعیل رستم پور افزود: جوجه های یکروزه توسط کولبران و آن هم مقادیر بسیار کم از کشور خارج می شود و آنچه در فضای مجازی درباره خروج جوجه یکروزه در مرزهای بانه منتشر شده دور از واقعیت است.

وی اظهار داشت: در اوایل روزانه حدود ۷۰ هزار جوجه به طور متوسط از مرزها خارج می شد اما اکنون این تعداد با کنترل شدید مرزها و تلاش مرزبانان در بعضی از شب ها به کمتر از ۲ هزار جوجه رسیده که رقم بسیار ناچیزی است.

رستم پور اضافه کرد: حجم جوجه یکروزه ای که از مرزهای غیر رسمی بانه خارج می شود در یک ماه برابر با تولید یک مرغداری است و این در رکود صنعت مرغداری تاثیری ندارد.

استان های مرزی کشور ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارند در استان کردستان چهار شهر مریوان، بانه، سروآباد و سقز با اقلیم کردستان عراق هم مرز هستند شهرستان بانه ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق دارد و در گذشته ۲ بازارچه موقت گله سوره و هنگه ژاله در این شهرستان فعال بود که کولبران کالاهای را در این معابر وارد می کردند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...