سرتیپ نامی: بسیاری از مشکلات محصول بی‌نظمی و بی‌قانونی است


سرتیپ نامی: بسیاری از مشکلات محصول بی‌نظمی و بی‌قانونی است

تهران-ایرنا- داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، گفت: نظم و قانون دو فاکتور بسیار مهم و ضروری برای اجرای هر کاری است چرا که بسیاری از مشکلات محصول بی‌نظمی و بی‌قانونی است.

سرتیپ محمدحسن نامی داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا به دلایل داوطلبی و برنامه‌های خود برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت که در ادامه مشروح آنرا می‌خوانید.

ایرنا: انگیزه ورود شما به انتخابات به عنوان نامزد مستقل چیست؟

نامی: کشور ما اکنون نیاز به مدیرانی دارد که در زمینه اجرا قوی باشند. در طول مدت خدمتم کسانی را دیده‌ام که توانایی خوب صحبت کردن را نداشتند ولی در اجرا بسیار قوی بودند. امروزه کشور به کسی نیاز دارد که دائماً در حرکت باشد و کارها را پیگیری کنند البته برای کشورهایی که دارای سیستم هستند این سیستم همواره فعال است.

کشور ما متفاوت با همه جهان است و رییس دولت هر چهار تا هشت سال یکبار با دیدگاه‌ها و نگرش‌های مختلف سیاسی روی کار می‌آید. رییس دولت باید فردی باشد که بتواند وحدت مدیریتی برقرار کند، البته نمی‌گویم وحدت فرماندهی، چون عقیده دارم که اگر هر سه قوا، وحدت مدیریتی میان خود داشته باشند می‌توانند تحت رهبری فرماندهی معظم کل قوا حرکت کنند حتما نتایج مطلوبی در تمامی ابعاد سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی زیست محیطی که برای زندگی آینده و نسل آینده حیاتی است خواهیم داشت.

اگر من مسوولیت را بر عهده بگیرم می‌توانم در قالب یک چارچوب این وحدت مدیریتی را برقرار کنم چرا که مدیر اجرایی قبل از اینکه به دیگران بپردازد باید خود را با محیط سازگار کند تا بتواند با همه کار کند.

هر کجا که مسوولیتی برعهده داشتم، هیچ‌گاه نفراتی را از مسوولیت قبلی به محل جدید نبردم. با این کار بسیار مخالفم و کار صحیحی نمی‌دانم که زمانی که فردی در سازمانی عهده‌دار مسوولیتی می‌شود اطرافیان و نزدیکان را همراه خود به آنجا ببرد.

عقیده من بر این است که همه مردم اهل جمهوری اسلامی ایران هستند بنابراین باید بتوانیم به‌راحتی با همه آنها کار کنیم. اشخاص نباید تفاوتی داشته باشند. آوردن افراد مورد قبول به محل کار جدید، این شبهه را ایجاد می‌کند که شخص می‌خواهد اگر خطایی انجام داد به جایی درز نکند.

اگر رییس جمهوری شوم اطاعت‌پذیری کاملی از رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهم داشت چرا که ما مطیع و سرباز رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم. بنابراین باید در چهارچوب پرچمدار انقلاب اسلامی و ذیل فرمایش‌های ایشان حرکت کنیم.

کسی که بر سر کار می‌آید باید خادم و خدمتگزار مردم باشد و هر حرکتی که انجام می‌دهد برای کشور و مردم عایدی و فایده‌ای داشته باشد.

ایرنا: مخالف گروه‌گرایی هستید؟

نامی: کار ما تیمی است. یکی از روش‌ها در نیروهای مسلح انضباط است که شالوده و نظم‌دهنده همه کارهاست. نظم و قانون دو فاکتور بسیار مهم و ضروری برای اجرای هر امری است به‌ویژه مسوول اجرایی یعنی دولت باید هم خود منظم باشد و هم خواستار ایجاد نظم باشد چرا که بسیاری از مشکلات در بی‌نظمی و بی‌قانونی صورت می‌گیرد.

ایرنا: قوه مجریه نیاز به فرمانده دارد یا مدیر؟

نامی: قوه مجریه در شرایط فعلی نیاز به مدیری قوی دارد. فرمانده به کسی می‌گویند که در همه ابعاد نظارت داشته باشد و در هر کوتاهی مقصر بوده، قصور خود را بپذیرد. بنابراین در دولت نیاز به مدیر اجرایی قوی داریم که بتوانند مصوبات موجود، فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و قانون اساسی را به خوبی اجرا کند و این مدیر در این زمینه باید سوابق اجرایی قوی هم داشته باشد.

ایرنا: در نشست خبری اعلام داوطلبی خود گفتید به عنوان یک نامزد مستقل حاضر می‌شوید ولی در جای دیگر اظهار کردید اگر آقای رییسی بیاید انصراف می‌دهید؟

نامی: آقای رییسی در این مدت نشان داد که در پرچمداری و مبارزه با فساد خوب عمل کرده و اکنون مورد توجه خواص، نخبگان و عامه جامعه قرار گرفته و در اطاعت‌پذیری از رهبر انقلاب در سطح عالی و برای اجرایی کردن منویات ایشان کاملا مقید و مصمم است.

از من سوال شد که آیا شما تا آخر می‌مانید و پاسخ دادم مصمم هستم که این کار را انجام دهم. همچنین من در پاسخ به سوال دیگری گفتم در صورتی که آقای رییسی به منظور تقویت جبهه انقلاب وارد عرصه انتخابات شود من به نفع او کنار می‌روم. مشخص است اگر آقای رییسی به عرصه انتخابات ورود کنند، ائتلافی حاصل می‌شود که نه تنها من، شاید دیگران هم باید در این ائتلاف حضور پیدا کنند.

ایرنا: تفکر خود را به کدام جریان یا یک فرد نزدیک می‌بیند؟

نامی: ما نظامی‌ها، نگاهمان چپ و راستی نیست برای ما این مطرح است که فردی که متعلق به جمهوری اسلامی است باید مشکلاتش را حل کنیم و هیچ تفاوتی برای ما ندارد. اگر اصولگرایان را دارای اعتقادات اسلامی بدانیم، از این جهت با آنها نزدیک هستیم.

من از یکم فروردین سال ۵۸ که برای دفاع از کردستان وارد آنجا شدم با شهید صیاد آشنا شدم. ما از نسل او هستیم و من این شهید را به عنوان شاخص برای همه کارهایم قرار دادم.

ایرنا: آیا با آقای احمدی نژاد ارتباط دارید؟

نامی: با آقای احمدی‌نژاد حدود ۴ ماه قبل تلفنی صحبت کردم و ارتباط حضوری با هم نداشتیم.

ایرنا: قبل از اعلام داوطلبی در ستاد انتخاباتی عزت‌الله ضرغامی بودید؟

نامی: سال‌هاست با آقای ضرغامی دوست هستم و قبل از اینکه او وارد این کار شود دائما به دیدن او می‌رفتم. او فردی بسیار دانا و توانا و به ویژه در ابعاد فرهنگی بسیار خبره است. دوستی ما هنوز هم ادامه دارد.

سرتیپ نامی: بسیاری از مشکلات محصول بی‌نظمی و بی‌قانونی است

ایرنا: برنامه‌های شما برای اداره کشور چیست؟

نامی: ۶۴ برنامه نوشتم که اگر برای اجرایی شدن آنها تلاش کنیم کشور روی ریل صحیح خود قرار می‌گیرد و مشکلات اقتصادی مردم به شدت کاهش پیدا می‌کند. من برای هر سال، تعدادی از این برنامه‌ها را نوشته‌ام. به عنوان مثال من برای سال اول، ۶ برنامه اجرایی دارم که با اجرای آن می‌توانیم کشور را به تعادل قابل قبول برسانیم. ۸ برنامه هم برنامه کلی است. یکی از مهمترین برنامه‌های من آمایش ملی- سرزمینی است.

نگاه اکثر دانشمندان و متخصصان این است که کشوری که آمایش ملی - سرزمینی را انجام می‌دهد به منزله این است که باردیگر سرزمین خود را تصرف کرده است. تعریف علمی آمایش ملی برقراری انضباط و نسبت منظم میان انسان، فعالیت و فضا است. انسان و فعالیت که مشخص است، منظور از فضا هم همان است که با دست بشر روی عرصه جغرافیا ایجاد می‌شود.

اکنون یک سوم جمعیت کشور در مرکز و به شعاع ۱۴۸ کیلومتری آن واقع شده است. در حقیقت ایرادی که من به دولت‌های گذشته دارم این است که عدم توجه به روستاها باعث شد که روستاها و بخش‌ها به سرعت شهرنشین شوند که این هزینه کشور را افزایش می‌دهد. اگر ما به توسعه کشور توجه داریم باید قبول کنیم که توسعه کشور از مسیر روستاها، بخش‌ها و مناطق تولیدی می‌گذرد و مهمترین حلقه مفقوده توسعه و عمران اجرایی نکردن آمایش سرزمینی است.

آمایش سرزمین تنها یک سند نیست و ۴۴ پیوست دارد که باید برابر برنامه معرفی ‌شود. از جمله این پیوست‌ها می‌توان به محیط زیست، راه‌ها شامل راه‌های زمینی، راه‌آهن، دریایی و خطوط ساحلی و خطوط انتقال انرژی اشاره کرد.

امروزه ابعاد فناوری جدید وارد زندگی مردم شده و اگر ما از این ابعاد فناوری استفاده کنیم هم هزینه را برای مردم کاهش می‌دهیم و هم شفاف‌سازی و مانع‌زدایی می‌کنیم.

یکی دیگر از پیوست‌ها این است که کنار تغییر ساختار دولت، دولت الکترونیک را برقرار کنیم. دولت الکترونیک به دولتی گفته می‌شود در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۳۶۵ روز سال آماده پاسخگویی باشد.

ما در آمایش ملی از تغییر ساختار دولت سخن می‌گوییم. اکنون شمار کارکنان دولت ۴.۲ میلیون نفر است، اگر ۱.۸ میلیون نفر هم تعداد بازنشستگان را به آن اضافه کنیم، حجم زیادی از بودجه کشور را می‌بلعد و باعث می‌شود نتوانیم در زمینه توسعه‌ای قدم چندانی برداریم. این تعداد پرسنل دولتی در کشور ۸۲ میلیون نفری ما حجم زیادی از بودجه را می‌بلعد بنابراین برای کوچک کردن دولت و کاهش هزینه‌ها باید اکثر کارهای دولتی را به مردم واگذار کنیم.

امروزه در بخش نظامی هم می‌توان قسمت عمده‌ای از کارها را به مردم واگذار کرد. چرا که زمانی که کار به مردم واگذار می‌شود، فرد خود را پاسخگو می‌داند و چون به فکر فایده هزینه است که این موضوع موجب کاهش هزینه‌ها هم می‌شود ولی کارهای دولتی اینگونه نیست.

در نرم جهانی کره جنوبی با ۵۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت با حجم بالای تجارت جهانی، تعداد کارکنان دولتش ۵۳ هزار نفر است. بنابراین برخی از کارهای ما بی‌مورد است.

البته کاری به این دولت و آن دولت ندارم ولی به اعتقاد من دولت‌هایی که هنوز نتوانسته‌اند خودشان را با به‌کارگیری ابزار الکترونیک سازگار کنند به مانند میدانی مینی شده‌اند که دیگر نمی‌توانند از هیچ طرح سالم اقتصادی - خدماتی که برای مردم مفید باشد، عبور ‌کنند. چنین دولت‌هایی خودشان را هم نمی‌توانند جمع کند. بنابراین در صورتی که مسوولیت به من سپرده شود یکی از اقداماتی که قصد انجام آن را دارم پرداختن به این امر است.

ما در یک فضای سرزمینی گسترده‌ای قرار داریم. براساس آنچه در جغرافیا خوانده‌ایم که وسعت سرزمین ما یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر است در حالی که خیلی بیش از این است. اکنون وسعت کشور ما یک میلیون و ۸۷۳ هزار و ۹۵۹ کیلومتر است. ما از بین علائم مرزی و دقیق اندازه‌گیری کرده‌ایم. ما هشت هزار و ۵۷۴ کیلومتر مرز، شامل دو هزار و ۴۵ کیلومتر مرز رودخانه‌ای، سه هزار و ۹۶۵ کیلومتر مرز خشکی و دو هزار ۵۶۴ کیلومتر مرز دریایی داریم و اینها کاملا مشخص است.

وقتی از وسعت سخن می‌گوییم، وسعت دریایی و خشکی را شامل می‌شود. اما از گذشته تا الان مهمتر از خشکی‌ها، آبها هستند. وسعت دریاهایی که متعلق به ما است، اعم از آب‌های داخلی، آبهای سرزمینی، منطقه نظارت یا دریای مجاور با آبهای انحصاری- اقتصادی را جزو وسعت سرزمین‌مان لحاظ کردیم. من حتی برای دریا طرح دارم. اکنون خلیج‌فارس به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین منطقه ژئوپولتیکی در جهان مطرح است که هر تغییری چه مثبت و چه منفی بر کل جهان تاثیر خواهد داشت. ۵۷ درصد از خلیج‌فارس متعلق به جمهوری اسلامی است. در دریای عمان جزیره‌ای وجود ندارد اما در خلیج‌فارس ۱۸۳ جزیره است، که ۲۱ جزیره از آن و ۲ جزیره هم در اروند متعلق به ایران است. مجموع مساحت این ۲۱ جزیره، هزار و ۸۸۴ کیلومتر است. جزیره قشم به تنهایی هزار و ۴۹۱ کیلومتر وسعت دارد و ۲.۷ برابر بحرین، ۳.۲ برابر سنگاپور است. از طرفی ما ۳۱ استان داریم که شامل ۱۶ استان مرزی و ۱۵ استان غیرمرزی که در مرکز قرار دارند.

یکی از ۶۴ برنامه من این است که به استان‌ها مسوولیت بدهم. در دیپلماسی خارجی توجه به تقویت دیپلماسی با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان جهان و نگاه به شرق همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار داشته است. ما به این ۱۶ استان مسوولیت می‌دهیم که با کشورهای همسایه، تجارت عالی داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران بعد از چین و روسیه بیشترین تعداد همسایگان را دارد. ما با ۱۵ کشور، ۸ کشور از طریق آب و ۷ کشور از طریق خشکی همسایه هستیم. عقیده من درباره استان‌هایی که در این میان قرار گرفته‌اند هم این است که هر کدام از این جزایر را به یک استان واگذاری کنیم تا از موهبت دریا برخوردار باشند.

تجارت دریایی بحث مهمی است. در کنار اقیانوس هند، ۲۴ کشور وجود دارد. ما حتما باید با آنها اتحادیه اقتصادی ایجاد کنیم و تاثیرگذار باشیم. ما باید هم عمق تاثیرگذاری و هم تجارت را تقویت کنیم. امروزه جهانشهرها که مبادی ورودی علم، ثروت، تکنولوژی و قدرت هست کنار آب‌های آزاد ایجاد می‌شوند. ما سواحلی با این وسعت داریم اما جهانشهر نداریم. اگر مسوولیت به من سپرده شود من این اقدام را انجام خواهم داد. به اعتقاد من باید حداقل در کنار سواحل مکران سه جهانشهر و در سواحل خلیج‌فارس ۳-۴ جهانشهر داشته باشیم. جهانشهرها می‌توانند اقتصاد و قدرت حضور ما را در کنار سواحل تقویت کند.

باید بتوانیم جمعیت را متعادل کنیم اگر بحث فضا را مطرح کنیم یعنی آن چیزی که به دست بشر در صحنه جغرافیایی ایجاد شده است، اکنون در یک بی‌عدالتی فضایی به سر می‌بریم یعنی انسان‌ها را به‌صورت فشرده در یک فضای تنگ مانند تهران قرار داده‌ایم و این آسیب می‌زند. در کویر امکاناتی داریم. حدود ۱۰-۱۱ سال پیش طرحی را در این زمینه تهیه و به دولت آن زمان ارائه کردیم که موضوع آب را شروع کنند. در آن زمان هنوز دستگاه‌های آب شیرین کن خورشیدی وجود نداشت ولی اکنون این دستگاه‌ها موجود است و هزینه را به شدت کاهش می‌دهد. باید آب را به مناطق کویری بیاوریم.

برنامه و طرحی که در آن زمان ارائه دادیم قرار بود که براساس آن ۲۵۰ کیلومتر از سواحل جنوب از آب دریا استفاده کنند و آب‌هایی که در این جا استفاده می‌شود به مرکز کشور برگردانیم. امروز آب شیرین را هم می‌توان مانند برق، شبکه‌ای کرد و کار سختی نیست. یک زمانی می‌گفتند برق را نمی‌توان شبکه‌ای کرد ولی دیدیم اینکار انجام شد. باید در این بی‌عدالتی فضایی، برنامه آمایش را پیش‌بینی کنیم. اگر فرزندان ما در یک فضای تنگ و سنگین رشد کنند، نمی‌توانند از روان سالمی به واسطه رشد در یک فضای باز و مفرح فراهم می‌شود، بهره‌مند شوند.

کسی که در آنجا تربیت می‌شود حتما روان سالم‌تری برای آینده کشور دارد ضمن اینکه ما باید در پیوست‌های آمایشی‌مان در مرحله اول و ۱۰ سال اول هزار شهرک پیش‌بینی کنیم، شهرک‌هایی که دارای همه امکانات باشند و بتوانیم از بلندمرتبه‌سازی جلوگیری کنیم. اسلام با بلندمرتبه‌نشینی مخالف است. این بی‌عدالتی فضایی باعث شده تعدادی بی‌عدالتی دیگر را هم به دنبال خود بیاورد. نخستین بی‌عدالتی که بی‌عدالتی اقتصادی است و به اعتقاد من اکنون ۲۹ تا ۳۱ درصد اقتصاد کشور اقتصاد خدماتی و فقط در مرکز کشور است. باعث شدیم که مردم تولید را رها کرده و از روستاها، بخش‌ها و شهرها بیایند و کار خدماتی انجام دهند که عمده آن هم مغازه است. در حال حاضر ۵۰ تا ۵۳ درصد اقتصاد کشور فقط در ۷ شهر بزرگ است و بقیه کشور به حال خود رها شده است، بنابراین طبیعی است که شما باید انتظار این را داشته باشید که هر روز حاشیه‌نشینی در کنار شهرهای بزرگ بیشتر شود.

سرتیپ نامی: بسیاری از مشکلات محصول بی‌نظمی و بی‌قانونی است

ایرنا: اگر برای ریاست جمهوری انتخاب و مردادماه وارد نهاد ریاست جمهوری شوید نخستین اقدام و دستوری شما چه خواهد بود؟

نامی: نخستین اقدام من این است که بتوانم نخبگان را در گروه‌های خاص برای پرداختن به مشکلات اقتصادی ظرف ۱۵ روز جمع کنم. چرا که ۶ ماه بعد باید پاسخگو باشم. مردم برای اینکه ببینند دولت جدیدی که انتخاب کرده‌اند چگونه است، سه تا ۶ ماه بیشتر صبر نمی‌کنند بنابراین برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت دارم. برنامه کوتاه مدت این است که بتوانیم ظرف مدت سه ماه، نیازهای اقتصادی به ویژه نیازهای معیشتی مردم سریع پاسخ داده شود.

کشور از ۸.۲ تا ۱۱.۲ منابع جهان را در اختیار دارد بنابراین در جهان نه کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر هستیم. من حتی یکی از برنامه‌هایی که نوشته‌ام که هنوز روی آن کار می‌کنیم این است که هر کارت ملی ایرانی سهمی از این ثروت ملی داشته باشد. هر کسی امروز می‌خواهد برای مردم کاری انجام دهد ابتدا باید در پس ذهنش این موضوع را قرار دهد که همه چیز در این کشور متعلق به مردم است و نه متعلق به دولت یا جای دیگر. در توسعه ثروت باید منابع را تبدیل به ثروت کنند و در اختیار مردم قرار دهند و کشور را به لحاظ قدرت اقتصادی ارتقا دهند. نهاد دولت صاحب چیزی نیست و این ثروت باید در اختیار مردم قرار گیرد.

بعد از آن مهمترین بحث بیانیه گام دوم است. در این بیانیه موارد بسیار زیادی است. این یک صحیفه بسیار ارزشمند است که انقلاب اسلامی و مردم را تحت لوای خود قرار داده است. یکی بحث توجه به جوانان و دیگری توجه به ساختار خانواده است. وقتی می‌گوییم خانواده، اول باید مسکن را فراهم کنیم. برخی از دوستان در فضای مجازی ایراد می‌گیرند که چون در کره شمالی بودم اینگونه می‌گویم. ولی اینگونه نیست. من تعجب می‌کنم کره شمالی ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد ولی همه ثروت آن به اندازه کرج ما نیست اما با این وجود وقتی قرار است پسر و دختری یک سال دیگر به سن ازدواج برسند، مسکن برای آنها آماده است. البته ما با بقیه ابعاد کره شمالی کاری نداریم چرا که ما باید نکات مثبت هر کشوری را ببینیم و از آن درس بگیریم.

اگر سراسر کره شمالی را بگردید حتی یک تکه آشغال پیدا نمی‌کنید که این موضوع نیز یک بُعد و خصیصه مثبت آنهاست، بنابراین تأکید می‌کنم که ما باید ابعاد و خصوصیات خوب هر ملت یا جامعه را بگیریم و در کشورمان استفاده کنیم. در بحث خانواده هم زمانی که یک خانواده می‌خواهد تشکیل شود باید تلاش کنیم در همان یکسال اول، رنج و آلام معیشتی خانواده‌ها را برطرف کنیم. بعد از اینکه خانواده تشکیل شد مسکن و شغل نیاز دارد، آیا می‌توان به دختر و پسر بدون اینکه مسکن، شغل و وسایل زندگی داشته باشند، بگوییم ازدواج کنند؟

فرض کنیم خانواده تشکیل شد به آنها می‌گوییم بچه‌دار شوند، این بانویی که در این خانه کار می‌کند، به عنوان دولت باید برای او مقرری برقرار کنم چراکه به معیشت خانواده کمک می‌کند و هزینه خانواده را کاهش می‌دهد. شما وقتی به خانه می‌روید اگر کسی در خانه نباشد که غذا درست کند، زندگی را مدیریت و از فرزندان نگهداری کند، طبیعتاً هزینه زندگی شما بسیار بالا خواهد بود. ما باید براساس اینکه فرد چند فرزند دارد و حتی اگر تنها زن خانه است و فرزندی ندارد، چه برای هر فرزند و چه برای خود شخص مقرری برقرار کنیم. امروز زنان خانه‌دار، به اقتصاد کشور کمک می‌کنند و آن را مدیریت می‌کنند.

ایرنا: نظرتان درباره زنان و حضورشان در صحنه های مدیریتی کشور چیست، آیا در کابینه خودتان از ظرفیت زنان هم استفاده می‌کنید؟

نامی: زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و اگر بیشتر نباشند کمتر هم نیستند و ظرفیت مدیریتی بالایی دارند. نکته مهم این است که زنان دقت‌ و ظرافت‌شان بیش از مردان است. امروز در دنیا همه کارهایی که نیاز به ظرافت و دقت بالایی دارد را زنان انجام می‌دهند. در آموزش و پرورش هم همین‌طور است. بنابراین اگر زنان را نیمی از جامعه در نظر بگیریم، این نیمه یا اصلاً در صحنه مدیریتی وجود ندارند و یا حضورشان بسیار محدود است. اگر من به سر کار بیایم تلاش می‌کنم از ظرفیت زنان به‌شکل نیمه‌ای که باید در صحنه باشند، استفاده کنم. اگر تعیین کابینه در اختیار من باشد این کار را انجام می‌دهم، چرا که زنان در کارها بسیار دقیق هستند.

ایرنا: نظر شما نسبت به اصطلاح «رجل سیاسی» در قانون اساسی چیست؟ برخی این اصطلاح را شخصیت‌ سیاسی و برخی دیگر مردان سیاسی تعبیر می‌کنند؟

نامی: به اعتقاد من رجل سیاسی براساس آن چیزی که منظور قانونگذار بوده و بنا به تفسیر شهید بهشتی کسانی هستند که توانمندی اجرای مدیریت‌های استراتژیک را داشته باشند. برخی از مشاغل در کشور ما استراتژیک هستند و باید برای مشاغل استراتژیک، افراد استراتژیک را انتخاب کنیم. منظور از رجل سیاسی کسی است که توانایی انجام یا اجرای مشاغل استراتژیک در سطح کلان را دارد.

سرتیپ نامی: بسیاری از مشکلات محصول بی‌نظمی و بی‌قانونی است

ایرنا: فضای رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

نامی: این موضوع بستگی به شرایط دارد فعلا چند سالی است که خصوصا از بیرون از مرزها به‌ویژه در فضای مجازی تبلیغات بسیاری برای دلسرد کردن مردم نسبت به انتخابات صورت می‌گیرد. عقیده من بر این است مشارکت به نقطه قابل قبولی می‌رسد.

انتخابات ریاست جمهوری با سایر انتخابات متفاوت است چراکه نگاه جهانی به آن وجود دارد. یک نگاه، نگاهی است که صهیونیست‌ها دارند و روی آن حساب می‌کنند، نگاهی که استکبار جهانی و نگاهی که ارتجاع منطقه دارند. ما باید حداکثر مشارکت را فراهم کنیم. من و شما هر کدام یک سهمی در انتخابات داریم، بنابر این همه ما حتی آنهایی که در انتخابات حضور ندارند هم باید به حضور حداکثری مردم در انتخابات کمک کنند.

در حال حاضر، ظرفیت رای حدود ۲.۸ تا ۳.۲ دهم میلیون نفر را دارم که البته می‌تواند تقویت شود. امروزه اعتماد به یک نفر، یک روزه، یک ماهه یا یک ساله جلب نمی‌شود. من در طول خدمتم سالم کار کردم و چندین مسوولیت‌ مردمی دارم. سال‌هاست که مسوول هیات امنای خیرین تهران هستم و در چند جای دیگر هم کار می‌کنم. البته کار برای رضای خدا است.

ایرنا: با توجه به دید ژئواکونومیکی که دارید آینده روابط ایران و آمریکا را چگونه پیش‌بینی می‌کنید اگر دولت تشکیل دادید با این کشور چه روابطی خواهید داشت؟

نامی: رهبر معظم انقلاب همواره در بیاناتشان فرموده‌اند، آمریکا، انگلیس، استکبار جهانی و صهیونیست همواره نگاه از بالا به ما داشته‌اند بنابراین باید قدرتمند شویم که این نگاه برداشته شود. البته آنها به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که با تهدید، ارعاب و حتی با تحریم عقب‌نشینی کند. ما روی خواسته‌های انقلاب ایستاده‌ایم و همچنان پرچم انقلاب را بالا نگه خواهیم داشت. اگر زمانی آمریکا، سیاست خود را در مورد جمهوری اسلامی ایران کنار بگذارد ما با آمریکا مشکلی نخواهیم داشت.

سیاست‌های استکباری مقابل جمهوری اسلامی ایران کارساز نبوده و نخواهد بود. البته آمریکا از سیاست تحریم نسبت به ما استفاده کرده اما نباید خیلی به مساله تحریم می‌پرداختیم و آن را پررنگ می‌کردیم. اگر ما قدری به درون‌مان توجه می‌کردیم و روی خودمان کار می‌کردیم تحریم‌ها نمی‌توانست هیچ تاثیری بر ما داشته باشد.

باید روابط‌مان با کشورهای منطقه را بهبود ببخشیم و به عنوان مثال در نظر دارم که اگر مسوولیت را در دولت برعهده گرفتم با کشورهای همجوار، یک توافقنامه عدم تعرض به یکدیگر امضا کنیم. آمریکا یا استکبار جهانی درپی این هستند که ثروت کشورهای جهان را چپاول کنند و اکنون هم با ایجاد اختلافات اینکار را انجام می‌دهد.

رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند کشورهای مسلمان را با درگیر کردن در جنگ‌های مختلف ضعیف کند این سیاست کلی صهیونیست‌ است. بنابراین باید برای این موضوع راهکار پیدا کنیم. باید به کشورهایی که از آنها پیروی می‌کنند بگوییم که استکبار جهانی هر روزی که قدرت پیدا کند نیازی به شما نخواهد داشت و با یک ضربه نابودتان می‌کند. این وظیفه ما است که با نگاه برادرانه و ارشادی به سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی آنها را هدایت کنیم و گاهی از خطاهای آنها بگذریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی