امام جمعه قزوین: تقوا را نباید تنها در ترس و پرهیز خلاصه کنیم


امام جمعه قزوین: تقوا را نباید تنها در ترس و پرهیز خلاصه کنیم

قزوین - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین بابیان اینکه انسان در عرصه‌های اعتقادی، عبادی و اخلاقی با خداوند عهد و پیمان دارد ، گفت: تقوا را نباید تنها در ترس و پرهیز خلاصه کنیم.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز سه شنبه در نشست مجازی با محور اخلاق قرآنی برای ایرانیان مقیم انگلیس(مرکز اسلامی منچستر) اظهار داشت: پرهیز یک بخش کوچکی از تقواست و نباید آن را در ترس و پرهیز زندانی کرد.

به گفته وی در قرآن تقوا به معنای دانایی آمده است ، در آیه 29 سوره انفال فرموده اگر اهل تقوا باشید، خداوند به شما قدرت تشخیص عنایت می‌کند و محصول تقوا در وجودتان به عنوان قدرت تشخیص دیده می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت : کسانی که اهل تقوا باشند یأس، ناامیدی و ترس برای آنها وجود ندارد و همه درب ها به روی آنها باز می‌شود و رو به کمال می روند.

وی بابیان اینکه یکی از محصولات تقوا، دانایی و محصول دیگر توانایی است، افزود: عقل نیازمند دانایی و اراده نیازمند توانایی است و تقوا انسان را دانا و توانا می‌کند.

خطیب جمعه قزوین یادآورشد: وقتی صحبت از اخلاق قرآنی می‌شود یعنی یک نظم، تشکیلات، مبانی و اصولی را تعریف می‌کنیم که به یک ثمره و میوه‌ای منتهی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نخستین چیزی که در نگاه دینی می‌بینیم و خدای متعال آن را با انسان در میان می‌گذارد ، انس و اعتقاد به خودش است.نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت :

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند فرموده من پروردگارتان هستم و در فطرت با شما پیمان بسته‌ام، وقتی به این عالم بیایید، پیش از آن با من مرتبط بوده‌اید و شما نیز ربوبیت مرا پذیرفته‌اید.

وی عنوان کرد: ربوبی، پیمانی است بین انسان و خدا و وقتی منعقد شد هر کسی با هر چیزی بخواهد مخل آن باشد، باید دست رد به سینه او زد، فرعون تلاش کرد خودش را خدا معرفی کند اما بخاطر این که ما با خداوند عهد و پیمان داریم، دست رد به سینه او زدیم.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به اینکه فرعون به مردم گفت اگر رب و الهی جز من را برگزینید، شما را به زندان می‌افکنم و این را با تأکید گفت، افزود: فرعون با این کار نه تنها ادعای ربوبیت بلکه ادعای الوهیت هم کرد در حالی که خدای متعال در عرصه الوهیت نیز نشان داد که انسان‌ها با او عهد و پیمان دارند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در عرصه پیمان الوهیت و ربوبیت، عهد و پیمان عبودیت مطرح می‌شود که در آیات 60 و 61 سوره یاسین خدا فرمود «ای فرزندان آدم مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را پرستش نکنید، زیرا او دشمن آشکار شماست و مرا پرستش کنید که این راه راست است».

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه انسان در عرصه اخلاق نیز با خداوند پیمان بسته است، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره شمس بعد از سوگندهای پی در پی فرمود ما فجور و تقوا را در فطرت هر انسانی قرار دادیم، می‌خواهد بگوید در صداقت، امانت، عدالت و همه ارزش‌های انسانی و متعالی با انسان پیمان بسته‌ایم و اینها را در فطرت او قرار داده‌ایم.

وی افزود: لازم است ما در صداقت، عفت، امانت، شجاعت، سخاوت و همه اخلاق‌های الهی که در فطرت انسان تعریف شده‌ است را حفظ کنیم و در مقابل ظلم، کذب، ناهنجاری، بخل و بدی را از خود دور کنیم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 عنوان برنامه به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود