از بحران غزه تا فرود اضطراری هواپیما در بلاروس؛ محور نشست شورای اروپا


از بحران غزه تا فرود اضطراری هواپیما در بلاروس؛ محور نشست شورای اروپا

لندن - ایرنا - سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، دوشنبه و سه‌شنبه در پایتخت بلژیک جلسه‌ای ویژه تشکیل داده‌اند تا درباره طیف مختلفی از تحولات بین‌المللی از جمله فرود اجباری هواپیمایی مسافری خطوط هوایی رایان‌ایر در بلاروس و حملات جنایتکاران صهیونیستی در غزه بحث و تبادل‌نظر کنند.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا در آستانه برگزاری نشست دو روزه سران به خبرنگاران مستقر در ساختمان اتحادیه اروپا گفت: آنچه دیروز در بلاروس رخ داد یک رسوایی بین‌المللی است که جان شهروندان اروپایی را به خطر انداخت.

بلاروس دیروز یکشنبه، ۲۳ مه، یک هواپیمای مسافری خطوط هوایی رایان‌ایر را مجبور به فرود کرد. در جریان این حادثه هواپیمای رایان‌ایر از یونان به لیتوانی می‌رفت که یک جت جنگنده بلاروس آن را رهگیری و تا فرود اجباری آن در فرودگاه مینسک اسکورت کرد، تا رومان پروتاسویچ، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی مخالف دولت بلاروس، بازداشت شود.

بلاروس گفته است هدفش از رهگیری هواپیمای رایان‌ایر، تهدید انفجار بمب در هواپیما بوده است، اما روشن شد که آن ادعا از اساس واقعیت نداشت. بلاروس روز دوشنبه گفت که ماموران کنترل پرواز به هواپیمای رایان‌ایر رهنمود دادند، اما دستور فرود صادر نکردند.

رسانه‌های دولتی بلاروس می‌گویند که دستور مداخله در پرواز هواپیمای مسافربری را شخص الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری آن کشور، صادر کرده است. این درحالیست که کشورهای غربی اقدام رئیس جمهوری بلاروس را هواپیماربایی دولتی نامیده و تاکید دارند که نامبرده باید حساب پس دهد.

رئیس شورای اروپا اقدام بلاروس را غیر قابل قبول خواند و گفت: ما در شورای اروپا تحریم بلاروس را روی میز گذاشته‌ایم و گزینه های مختلفی را آماده کرده‌ایم. با این حال کارشناسان معتقدند که گزینه‌های اروپا در این زمینه محدود است. در واقع سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) که مقر آن در مونتریال کانادا است، هیچ قدرت سازمانی ندارد و اتحادیه اروپا ‌دارای اختیاری در حیطه پروازهایی نیست که از بلاروس برمی‌خیزند، در آنجا فرود می‌آیند، یا در آسمان آن کشور پرواز می‌کنند.

پیشتر اتحادیه اروپا سفیر بلاروس را احضار کرد تا اقدام «ناپسند» مقامات این کشور را برای فرود اجباری یک فروند هواپیمای غیر نظامی در مینسک و بازداشت «رومان پروتاسویچ» را محکوم کند. انگلیس هم طی اقدامی مشابه تردد خطوط هواپیمایی این کشور بر فراز بلاروس را متوقف و مجوز فعالیت خطوط این کشور موسوم به بلاویا را تعلیق کرد.

دومینیک راب وزیر امورخارجه انگلیس امروز در نشست اضطراری مجلس عوام تصریح کرد که اقدام دولت بلاروس توهین تکان دهنده‌ای به صنعت بین المللی هوانوردی است. وی خواستار تشکیل جلسه اضراری شورای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی به منظور نقض قوانین بین المللی توسط رژیم بلاروس شده است.

شارل میشل امیدوار است که سران شورای اروپا امشب درباره پاسخ یکپارچه به اقدام بلاروس اشتراک نظر داشته باشند.

به گزارش تارنمای اتحادیه اروپا، روابط با انگلیس در دوره پسابرگزیت، روسیه و تغییرات آب‌وهوایی از دیگر مسائلی است که در دستور کار جلسه شورای اروپا قرار دارد. رئیس شورای اروپا می‌گوید که اعضا قرار است درباره آخرین وضعیت تنش‌ها بین [رژیم] اسرائیل و فلسطین هم گفت‌وگو می‌کنند.

این درحالیست که نظامیان اشغالگر صهیونیست از ۲۰ اردیبهشت حملات و تجاوزهای وحشیانه علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را آغاز کردند که تاکنون بر اثر آن، ۲۳۰ تن از جمله ۶۵ کودک، ۳۹ زن و ۱۷سالمند شهید و یک هزار و ۷۱۹ تن زخمی شده اند.

اقدامات رژیم صهیونیستی برای تخریب و اشغال محله شیخ جراح در بخش شرقی قدس اشغال شده، موجب آغاز دور جدیدی از درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و ادامه این درگیری‌ها منجر به اعتراضات جهانی به جنایات صهیونیست‌ها شده است. مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به تجاوزهای صهیونیست‌ها و حملات به غزه، اقدام به موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی کرده است.

کابینه رژیم صهیونیستی پس از ناتوانی در متوقف کردن حملات موشکی گروه های مقاومت، پنجشنبه گذشته در یک نشست ۳ ساعته به طور اجماع با آتش بس موافقت کرد. این آتش بس از ساعت ۲ بامداد روز جمعه، میان گروه های فلسطینی و رژیم صهیونیستی برقرار شد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از برقراری آتش بس در منطقه تصریح کرد: اوضاع در نوار غزه مدت‌هاست که پایدار نیست و تنها یک راه حل سیاسی می‌تواند به درگیری‌ها میان فلسطینیان و اسرائیلی ها پایان دهد.

این درحالیست که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در جلسه اضطراری هفته گذشته موفق به صورت بیانیه‌ای مشترک در محکومیت جنایات رژیم اشغال‌گر قدس نشده و تظاهرات ضد صهیونیستی در اروپا به رغم فشار دولت های اروپایی همچنان ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات