27 دستگاه اجرایی و خدمات‌رسان در حوزه امور روستایی فعالند


27 دستگاه اجرایی و خدمات‌رسان در حوزه امور روستایی فعالند

تبریز - ایرنا - معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور بر ضرورت توانمندسازی روستانشینان تاکید کرد و گفت: 27 دستگاه اجرایی و خدمات‌رسان در حوزه امور روستایی فعال هستند.

به گزارش ایرنا، علی قربانی روز چهارشنبه در گردهمایی مدیران کل امور روستایی و شوراهای استان های سراسر کشور در تبریز افزود: به رغم اقدامات بسیار خوبی که در روستاها انجام شده است، عدم برنامه ریزی صحیح برای ایجاد اشتغال پایدار و تامین معیشت روستانشینان از جمله مولفه هایی است که خطرات افزایش مهاجرت به شهر در سال های آتی را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت روستاها و توانمندسازی ساکنان روستاها از جمله موضوعات پذیرفته شده در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیاست که باید در کشور ما نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
قربانی افزود: همچنین جذب مشارکت های مردمی نیز یک ضرورت انکارناپذیری است که باید در مسیر توسعه روستایی مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت، صرفا به معنای دریافت کمک های نقدی از مردم نیست بلکه شامل جلب مشاوره های مردمی و استفاده از ظرفیت گروه های موثر در بدنه روستاها نیز می شود.
قربانی اضافه کرد: بهترین مرجع برای شناسایی اولویت ها و نیازهای روستاها، مردم این مناطق هستند و ما نیز باید در تخصیص اعتبارات به این موضوع، توجه بیشتری داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، خدمات بسیار شایانی در حوزه توسعه روستایی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار و دورافتاده کشور انجام شده است.

محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: عدم توجه به توسعه روستایی و شهری متوازن در گذشته، باعث افزایش مهاجرت ساکنان روستاها به شهرها و همچنین پدیدآمدن موضوعاتی همچون فقر، حاشیه‌نشینی و سایر موضوعات اجتماعی شد.

وی، تلاش برای کاهش مهاجرت از روستاها را یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت برشمرد و افزود: به رغم تمامی بی توجهی‌ها در دهه های اخیر، دولت یازدهم و دوازدهم با افزایش اعتبارات برای اجرای پروژه‌های روستایی، ارائه تسهیلات کم بهره و ده ها برنامه حمایتی دیگر، باعث مهاجرت معکوس به بسیاری از روستاهای کشور شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه الگوهای توسعه ای دنیا، الگوهای توسعه روستا- شهری هستند، خاطرنشان کرد: بهره گیری از یافته‌های جدید علمی در موضوع توسعه، یک ضرورت انکارناپذیر است که باید در تمامی تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های کلان، مورد توجه قرار گیرد.

پورمحمدی با بیان اینکه ساکنان روستاها خواستار برنامه ریزی مسوولان برای تامین اشتغال و معیشت پایدار در روستا هستند، گفت: در صورت استمرار بی توجهی به این موضوع، در سال‌های آتی نیز همچون دهه‌های اخیر، شاهد افزایش مهاجرت روستانشینان به شهرها خواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای دولت به دلیل تحریم اظهار کرد: شرایط فعلی کشور، شرایط جنگ اقتصادی است و با وجود تمامی مشکلات، سرمایه گذاری در روستاها و بهره برداری از پروژه‌های مناطق محروم، متوقف نشده است، به عنوان مثال بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در استان آذربایجان شرقی برای موضوع سرمایه گذاری در روستاها اختصاص یافته است.

وی همچنین از رسانه‌های استان خواست تا خدمات دولت را برای مردم تبیین کنند چرا که بیان هرچه بیشتر دستاوردهای نظام، مردم را به حضور باشکوه در پای صندوق‌های رای، دلگرم‌تر می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: بسیاری از روستاهای ما هنوز هم با برخی مشکلات ساختاری و توسعه‌ای، مواجه هستند که یکی از مهم ترین راهکارهای مرتفع ساختن آن، توجه ویژه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور به این موضوع مهم است.

جواد رحمتی افزود: نبود متولی و مدیریت واحد روستایی در کشور نیز از جمله موضوعاتی است که روند رو به رشد و توسعه محور در روستاها را به دلیل موازی کاری نهادهای مختلف، با کندی روبرو کرده است.

وی اظهار کرد: موضوعاتی همچون استراتژی توسعه روستایی و نهاد مجری و مسئول در این زمینه باید به صورت شفاف، مشخص شود و در صورت استمرار روند فعلی و موازی کاری دستگاه های اجرایی، موفقیت‌های چندانی در حوزه روستایی به دست نمی آوریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه تصریح کرد: پایان بی نظمی و کم توجهی به توسعه روستایی، نیازمند راهکارهایی همچون تدوین لایحه ازسوی دولت و تعیین تکلیف این موضوع مهم از طریق سایر فرآیندهای قانونی است.

رحمتی همچنین از بی توجهی به حفظ هویت تاریخی و کالبدی در بسیاری از روستاها احساس نگرانی کرد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: در طول سال های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ بالغ بر یک هزار و ۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از طریق دولت به دهیاری ها اعتبار تزریق شده است.

تقی کرمی افزود: از سال ۸۲ تا سال ۹۲ دولت وقت ۱۰۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار دهیاری ها قرار داده بود در حالی که در هشت سال گذشته این رقم با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است.

وی گفت: در سال ۹۱ دولت وقت حتی یک ریال از محل ارزش افزوده به دهیاری های استان پرداخت نکرده بود در صورتی که سال گذشته با وجود تحریم ها و شرایط سخت کرونایی، دولت دوازدهم ۲۵۵ میلیارد تومان اعتبار به دهیاری های استان تخصیص داد که این موضوع با توجه به شرایط سخت کشور بسیار مهم است و نشان از توجه خاص دولت به روستاها دارد.

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در گذشته برای روستاهای فاقد دهیاری منابع تخصیص نمی یافت، ولی در دولت تدبیر و امید برای نخستین برای به روستاهای فاقد دهیاری نیز منابع مالی تخصیص یافت و ده ها و شاید صدها پروژه از این محل در روستاها و بخصوص مناطق محروم و دورافتاده اجرا شده است.

وی ادامه داد: در این مدت ۷۸ میلیارد تومان به حساب فرمانداری های شهرستان ها برای اجرای پروژه های عمرانی در روستاهای فاقد دهیاری واریز شده است که از این محل ۳۸۸ پروژه شامل راهسازی، پل سازی، آب رسانی و برق رسانی اجرا شده است.

کرمی همچنین از ابلاغ دستورالعمل برگزاری آزمون و به‌کارگیری نیرو در دهیاری‌های استان خبر داد و گفت: پیش بینی می کنیم در قالب این آزمون ۴۰۰ نفر در دهیاری های استان جذب و بکارگیری شوند.

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۵۷ تا پایان سال ۹۴، یک و نیم میلیون مترمربع در راه های روستایی استان، آسفالت ریزی شده در حالی که در هشت سال فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم، این رقم به بیش پنج میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع افزایش یافته است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تعامل رسانه‌ها با نیروی انتظامی، نقش مهمی در تامین امنیت دارد