نسل جدید کنورث T680، کِشنده‌ای پیشرفته و آئرودینامیک


نسل جدید کنورث T680، کِشنده‌ای پیشرفته و آئرودینامیک

T680 به‌نوعی پرچم‌دار کِشنده‌های شرکت آمریکایی کنورث محسوب می‌شود. این کِشنده برای اولین بار در سال 2012 به بازار آمد و حالا نسل جدید آن معرفی شده است. با توجه به اینکه کنورث و پیتربیلت در اصل برندهای برادر بوده و هردو در اختیار گروه پاکار هستند، بسیاری از تغییرات نسل جدید T680 با نسخهٔ … The post نسل جدید کنورث T680، کِشنده‌ای پیشرفته و...

T680 به‌نوعی پرچم‌دار کِشنده‌های شرکت آمریکایی کنورث محسوب می‌شود. این کِشنده برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد و حالا نسل جدید آن معرفی شده است. با توجه به اینکه کنورث و پیتربیلت در اصل برندهای برادر بوده و هردو در اختیار گروه پاکار هستند، بسیاری از تغییرات نسل جدید T680 با نسخهٔ جدید کِشندهٔ پیتربیلت ۵۷۹ مشترک هستند که یک هفته قبل از T680 معرفی شد. در نسل تازهٔ T680 تمرکز خاصی روی بهبود جریان هوا و آئرودینامیک بوده است و به همین دلیل، درحالی‌که نسل قبلی جریان هوا را به‌طور مؤثری مدیریت می‌کرد، این ویژگی در نسل جدید به سطح تازه‌ای ارتقاء پیدا کرده است.

نسل جدید کنورث T680، کِشنده‌ای پیشرفته و آئرودینامیک

برای رسیدن به این مهم، در زیر شاسی و طرفین کامیون تغییراتی ایجاد شده، کاپوت ۲۰۰ میلی‌متر باریک‌تر از نسل قبلی شده و سپر جلو از نو طراحی شده است. این تغییرات در کاپوت و سپر، جریان هوا را به کابین نزدیک‌تر کرده و تلاطم هوا را کاهش می‌دهد. به لطف این اقدامات، مصرف سوخت T680 جدید نسبت به نسل قبلی تا ۶ درصد بهبود یافته است. کنورث اولین طراحی آئرودینامیکی واقعی در صنعت کامیون‌سازی را در سال ۱۹۸۵ با مدل T600 ارائه کرد و حالا در T680 جدید هم از شبیه‌سازی و آزمایش در تونل باد برای بررسی هریک از قطعات استفاده کرده است.

نسل جدید کنورث T680، کِشنده‌ای پیشرفته و آئرودینامیک

البته بسیاری از قطعات آئرودینامیکی T680 سفارشی هستند. یکی از این قطعات، بادگیرهای زیر سپر جلو هستند که جریان هوا را در زیر شاسی هدایت و کنترل می‌کند. علاوه بر این، در داخل ساختار کاپوت هم یک کرکرهٔ فعال تعبیه شده که بسته به فشار هوا و شرایط باد در پشت گلگیر، باز یا بسته می‌شود. در همین حال، برای پشت کابین هم پانل‌های جانبی ۷۱۰ میلی‌متری قابل سفارش هستند که فاصلهٔ بین کشنده و تریلر را کاهش می‌دهند تا جریان هوا از طرفین کِشنده بدون تلاطم به سمت تریلر هدایت شود.

نسل جدید کنورث T680، کِشنده‌ای پیشرفته و آئرودینامیک

اما علاوه بر این بهسازی‌های آئرودینامیکی، پیشرانهٔ جدید MX-13 پاکار که مطابق با مقررات آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا است هم به بهبود مصرف سوخت T680 کمک می‌کند. این پیشرانهٔ ۱۲.۹ لیتری بین ۴۰۵ تا ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰۰ تا ۲۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و در کنار گیربکس ۱۲ سرعتهٔ پاکار و اکسل‌های ۴۰K پاکار قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پیشرانهٔ ۱۰.۸ لیتری MX-11 پاکار با قدرتی بین ۳۵۵ تا ۴۵۵ اسب بخار هم برای T680 قابل سفارش خواهد بود.

نسل جدید کنورث T680، کِشنده‌ای پیشرفته و آئرودینامیک

نسل جدید T680 مثل پیتربیلت ۵۷۹ در داخل به‌صورت استاندارد به صفحه آمپر تمام دیجیتالی ۱۵ اینچی مجهز شده که اطلاعاتی فراتر از نشانگرهای آنالوگ را به نمایش درمی‌آورد. علاوه بر این، راننده می‌تواند اطلاعات این نمایشگر را شخصی‌سازی کرده و بین سه حالت مختلف، یکی را انتخاب نماید. در حالت اول فقط سرعت‌سنج، دورسنج و اطلاعات ضروری به نمایش درمی‌آید درحالی‌که در حالت آخر آمپرهای فراوانی مثل دمای اکسل‌ها، گشتاور، فیلتر هوا، بوست توربو و… در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

نسل جدید کنورث T680، کِشنده‌ای پیشرفته و آئرودینامیک

این نمایشگر که از طریق دکمه‌های روی غربیلک فرمان قابل‌کنترل است، تقریباً ۵۰ طرح مختلف با بیش از ۴۵۰۰ ترکیب نمای آمپرها را ارائه می‌کند که راننده می‌تواند از این طریق نمای موردعلاقهٔ خود را ایجاد کند. هنگامی‌که کامیون خاموش می‌شود هم این نمایشگر به حالت نمایش خلاصه‌ای از سفر رفته و میانگین مصرف سوخت، زمان استراحت و مشکلات مکانیکی احتمالی کِشنده را نشان می‌دهد. به گفتهٔ کنورث، ازآنجایی‌که این سیستم فاقد قطعات مکانیکی است، انتظار می‌رود ۱.۶ میلیون کیلومتر دوام داشته و از صفحه آمپرهای سنتی بادوام‌تر قابلیت اطمینان بیشتری داشته باشد.

نسل جدید کنورث T680، کِشنده‌ای پیشرفته و آئرودینامیک

T680 به مجموعه‌ای از سیستم‌های ایمنی مدرن و پیشرفته و همین‌طور سیستم‌های کمک‌رانندهٔ سفارشی هم مجهز شده است. یکی از این سیستم‌ها، دستیار حفظ حرکت میان خطوط است که برای اولین بار در محصولات گروه پاکار در آمریکای شمالی ارائه شده است. این سیستم با استفاده از دوربین، خارج شدن کامیون از خط خود را تشخیص داده و به‌طور خودکار آن‌را به بین خطوط هدایت می‌کند. علاوه بر این، برای T680 دستیار فرمان هم قابل سفارش است که با افزودن گشتاور به ستون فرمان، خستگی راننده را کاهش می‌دهد. این سیستم هنگامی‌که کِشنده با شیب عرضی بزرگراه‌ها و بادهای عرضی یا شرایط اضطراری مثل پنچری تایر مواجه شود نیز پایداری کامیون را حفظ می‌کند.

نسل جدید کنورث T680، کِشنده‌ای پیشرفته و آئرودینامیک

این کِشندهٔ جدید آمریکایی از کروز کنترل تطبیقی هم برخوردار است که با استفاده از رادار، شرایط ترافیک جلو را بررسی کرده و دریچهٔ گاز و ترمزها را طوری تنظیم می‌کند تا فاصلهٔ از پیش تعیین‌شدهٔ کامیون با وسایل نقلیهٔ جلویی حفظ شود. با کاهش سرعت نیز سیستم با افزایش گاز، کامیون را به سرعت تعیین‌شده می‌رساند. در همین حال، سیستم هشدار خروج از خط هم به‌طور مداوم مسیر حرکت کامیون را نسبت به خطوط جاده بررسی کرده و هنگامی‌که راننده بدون زدن راهنما تغییر خط دهد، هشدار صوتی می‌دهد تا احساس خستگی یا حواس‌پرتی احتمالی او را از بین ببرد.

نسل جدید کنورث T680، کِشنده‌ای پیشرفته و آئرودینامیک

کنورث برای این کِشندهٔ جدید سیستم تشخیص اشیاء جانبی را هم در نظر گرفته که سمت شاگرد را کنترل کرده و اگر وسیلهٔ نقلیه یا اشیاء دیگری را در نقاط کور تشخیص دهد، با هشدارهای صوتی و تصویری به راننده اطلاع می‌دهد. برای T680 چراغ‌های جلوی LED با گرم‌کن مادون‌قرمز داخلی برای پاک‌سازی سریع برف و یخ هم قابل سفارش خواهد بود. نسل جدید کنورث T680 تا اواخر سال ۲۰۲۱ به بازار آمریکای شمالی عرضه خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر