157 پروژه کشاورزی با سرمایه‌گذاری 98 میلیارد تومانی در خراسان جنوبی آماده بهره‌برداری است


157 پروژه کشاورزی با سرمایه‌گذاری 98 میلیارد تومانی در خراسان جنوبی آماده بهره‌برداری است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: 157 پروژه عمرانی و خدماتی با سرمایه‌گذاری 98 میلیارد تومان در این استان آماده بهره‌برداری است که در هفته جهاد کشاورزی افتتاح می‌شود.

غلامرضا قوسی، امروز پنجشنبه ۲۰ خرداد در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی افزود: از مجموع اعتبار این پروژه‌ها ۳۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی، ۲۹ میلیارد تومان سهم خودیاری مردم و ۲۸ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت تامین شده است.

به گزارش ایسنا، وی جمعیت برخوردار از این پروژه‌ها را ۲۲ هزار خانوار اعلام کرد و گفت: همچنین با بهره‌برداری این پروژه‌ها زمینه اشتغال ۲ هزار و ۲۸۸ نفر فراهم و منجر به تثبیت اشتغال ۶ هزار و ۵۱۶ نفر خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: شهرستان‌های بیرجند با ۲۵ پروژه، زیرکوه ۲۱ و خوسف با ۱۸ پروژه بیشترین میزان پروژه‌های قبال افتتاح را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: بیشترین فراوانی پروژه‌ها نیز با توجه به اولویت‌های جهاد کشاورزی مربوط به حوزه آب و خاک، تولیدات دامی، باغبانی و منابع طبیعی است که به لحاظ شرایط اقلیمی و گرم و خشک استان پروژه‌های آب و خاک اولویت نخست استان است و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، مرمت و بازسازی قنوات و تجهیز و نوسازی اراضی بیشترین درصد فراوانی را دارد.

قوسی بیان کرد: سال گذشته چهار هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شد و امسال نیز ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار پروژه در دست اجرا است و جزو استان‌های نخست در کشور محسوب می‌شویم.

وی افزود: سال گذشته ۹۴ رشته قنات به طول ۲۴ کیلومتر مربع مرمت و بازسازی شد و امسال برای جذب اعتبارات بیشتر پیگیری لازم صورت گرفته و حدود ۳۵ میلیارد تومان در مرحله اول از محل اعتبارات ملی برای استان نهایی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اعلام آمادگی کرده‌ایم که ۴۰۰ رشته قنات از محل اعتبارات ملی و استانی را مرمت و بازسازی کنیم و با بازسازی آن حدود ۲۵ درصد افزایش آبدهی قنوات خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی توسعه مکانیزاسیون است چراکه ماشین‌آلات فرسوده باعث افزایش هزینه تولید می‌شود.

قوسی افزود: در این زمینه سال گذشته حدود ۲۴۷ دستگاه تراکتور و ۴۸۷ دستگاه ادوات کشاورزی از محل تسهیلات ردیف توسعه مکانیزاسیون خریداری و به ناوگان ماشین‌آلات بخش کشاورزی اضافه شد که افزایش راندمان و ضریب مکانیزاسیون از ۱.۹۷ درصد به ۲.۱۳ درصد در هکتار را در پی داشت.

وی با اشاره به تجهیز ۱۷ دستگاه کمباین برداشت غلات و ۶ دستگاه برداشت غله گفت: تجهیز یا نوسازی ماشین‌آلات باعث کاهش هزینه‌ها تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: هدف ما در بخش کشاورزی افزایش بهره‌وری است لذا باید مدیریت درست از آب و خاک همچنین نیروی انسانی توانمند را در دستور کار داشته باشیم.

وی گفت: اگر قرار است به تولید برسیم باید آب کافی در اختیار گیاه قرار بگیرد تا دچار تنش نشود لذا باید توجه داشت در سیستم‌های نوین آبیاری، آب جدید واگذار نمی‌شود یا سطح کشت تغییر نمی‌کند بلکه مصرف آب بهینه و راندمان آبیاری بیشتر می‌شود.

قوسی افزود: از سال ۹۳ تاکنون با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بنا بر آمار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب به ۸۸۴ میلیون متر مکعب معادل حدود ۴۰۰ متر مکعب کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تامین زیرساخت‌های پنج شهرک گلخانه‌ای در شهرهای نهبندان، سربیشه، خوسف، سرایان و زیرکوه در حال انجام است، تصریح کرد: مجموع اعتبار طرح نهضت گلخانه‌ای استان در قالب تفاهم‌نامه ۱۹۰ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: تاکنون در بحث نهضت گلخانه ای ۱۳۲ میلیارد تومان اعتبار به متقاضیان پرداخت شده است.

وی افزود: تاکنون برای چهار شهرک گلخانه‌ای مجوز حفاری چاه از آب منطقه ای دریافت شده که کار حفاری به اتمام رسیده و تجهیز چاه ها در دستور کار است.

قوسی بیان کرد: بحث معابر و گازرسانی به این شهرک‌ها در حال انجام است و در مجموع شاهد پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی در احداث شهرک‌های گلخانه ای استان هستیم که امیدواریم تا پایان سال به پیشرفت ۱۰۰ درصدی برسیم.

وی با اشاره به اینکه مطالعات شهرک‌های دامی نهایی شده اما عملیات اجرایی زیرساخت‌ها هنوز آغاز نشده است، گفت: در زمینه بارگاه‌های زرشک نیز برنامه ریزی شده با هزینه کم در بحث زیرساخت ها به زرشک‌کاران واگذار شود.

وی از واگذاری بارگاه زرشک در روستای افین زیرکوه همزمان با هفته جهاد کشاورزی خبر داد و یادآور شد: به زودی در سایر نقاط استان بارگاه ها واگذار و کار خشک کردن زرشک به صورت بهداشتی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات صبح بخیر عاشقانه؛ اس ام اس صبح بخیر عاشقانه، متن صبح بخیر عاشقانه و صمیمانه