آمادگی خانه فرهنگ ایران در پاکستان برای ارتقای سطح آموزش زبان فارسی


آمادگی خانه فرهنگ ایران در پاکستان برای ارتقای سطح آموزش زبان فارسی

اسلام‌آباد - ایرنا - خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور به عنوان قلب فرهنگی پاکستان آمادگی این نمایندگی را برای توسعه همکاری‌های مشترک جهت ارتقای دانش گفتاری اساتید و دانشجویان زبان فارسی در ایالت پنجاب اعلام کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، «جعفر روناس» رئیس خانه فرهنگ کشورمان در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب طی بازدید از دانشکده دولتی فاطمه جناح با قدمت بیش از ۲۰۰ سال، درباره راه‌های تقویت زبان فارسی با مسئولان این دانشکده تبادل نظر کرد.

وی در دیدار با خانم دکتر «بشرا ثمینه» رئیس دانشکده فاطمه جناح از نزدیک با ظرفیت‌های این مرکز آموزشی عالی همچنین بخش زبان و ادبیات فارسی و اتاق ایران شناسی آشنا شد.

در این نشست «نگهت رمضان» معاون دانشکده، «سائمه اعجاز» مدیر گروه زبان فارسی، «سدره سعید» مسئول اتاق ایران شناسی و خانم «سلما سعد» از استادان زبان فارسی دانشکده فاطمه جناح نیز حضور داشتند.

رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده فاطمه جناح در این نشست با بیان اینکه ۳۵۰ دانشجو در مقطع لیسانس و فوق لیسانس تحصیل می‌کنند، گفت: به دانشجویان بیشتر ادبیات کلاسیک و قواعد و گرامر زبان فارسی آموزش داده می‌شود و بیشتر دانشجویان به دلیل کمبود استاد و نبود تسهیلات لازم قادر به گفتگو به زبان فارسی نیستند.

وی همچنین خواستار رفع کمبودها در اتاق ایران شناسی شد و گفت: به کتاب‌ها و منابع پژوهشی بویژه در حوزه ادبیات معاصر نیازمندیم.

وابسته فرهنگی کشورمان در مرکز ایالت پنجاب پاکستان در این نشست با بیان اهمیت تکلم دانشجویان به زبان فارسی گفت: آماده‌ایم تا کلاس‌های گفتاری زبان فارسی را برای استادان و دانشجویان زبان فارسی در این دانشکده دایر کنیم.

وی همچنین آمادگی خود را در تامین برخی امکانات و رفع کمبودها از جمله تهیه فایل کتاب‌های جدید برای اتاق ایران شناسی اعلام کرد.

رییس دانشکده فاطمه جناح نیز با بیان اهمیت تدریس زبان و ادبیات فارسی در مراکز آموزش عالی این کشور گفت: قبلا در مدارس متوسطه نیز زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌شده اما متاسفانه در چند دهه اخیر این کلاس‌ها دیگر دایر نمی‌شود.

وی نقش خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور را برای تقویت زبان فارسی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دولتی و خصوصی مهم دانست و گفت: آماده هر نوع همکاری با خانه فرهنگ برای تقویت جایگاه زبان فارسی در این دانشکده هستیم.

جعفر روناس سپس از اتاق ایران شناسی و قسمت‌های مختلف ساختمان تاریخی و قدیمی دانشکده فاطمه جناح با قدمت بیش از ۲۰۰ سال بازدید کرد.

ساختمان این دانشکده قبل از تاسیس پاکستان محل مسکونی و متعلق به یکی از شخصیت‌های فرقه سیک بوده است. این ساختمان با دارا بودن سرداب، حمام و باغ با معماری ایرانی بنا شده است.

دانشکده فاطمه جناح در سال ۱۸۸۶ در راستای رشد تحصیل دختران در پاکستان بویژه ساکنان شهر قدیمی در لاهور مرکز فرهنگی و آموزشی پاکستان تاسیس شد.

این دانشکده در سال ۱۹۹۲ به جایگاه یک مرکز آموزش عالی مستقل با دارا بودن توانایی در صدور مدرک تحصیلی تا مقطع لیسانس برای دانشجویان ارتقاء یافت. با این حال مدارک فوق لیسانس این دانشکده از سوی دانشگاه پنجاب صادر می‌شود. در این دانشکده تمامی رشته‌های تحصیلی علوم تجربی و علوم انسانی تدریس می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا