مقاومت و تعامل منطقه ای؛ نگاه عراق به پیروز انتخابات ایران


مقاومت و تعامل منطقه ای؛ نگاه عراق به پیروز انتخابات ایران

بغداد – ایرنا – سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به طرز عجیب و بی نظیری در عراق مورد توجه عام و خاص قرار گرفت و در واکنش ها پس از اعلام پیروزی آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری منتخب، این امر کاملا واضح و آشکار است.

به گزارش ایرنا، «برهم صالح» رییس جمهوری و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق تنها به پیام های تبریک اکتفا نکرده، بلکه جزو نخستین رهبران کشورهای منطقه و جهان بودند که تلفنی با آیت الله ابراهیم رئیسی تماس گرفته و به طور مستقیم این پیروزی را تبریک گفتند.

«محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و «فائق زیدان» رییس دستگاه قضایی عراق نیز به عنوان دو رییس قوای مقننه و قضایی عراق، پیام تبریک فرستادند و فائق زیدان با توجه به اینکه آیت الله رئیسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری، سمت رئیس قوه قضائیه ایران را داشته، از او به عنوان همتای خود یاد کرد، خصوصا اینکه همین چهار ماه قبل در بغداد، میزبان ایشان بود.

«نیچروان بارزانی» رییس و «مسرور بارزانی» نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق نیز با ارسال پیام های تبریک به نمایندگی از اقلیم کردستان عراق این پیروزی را به آیت الله رئیسی تبریک گفتند.

رهبران سیاسی، علمای دین و تشکل های مختلف عراق نیز به همین مناسبت پیام ها، بیانیه و توئیت های تبریک منتشر کردند که در راس این رهبران سیاسی «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی، «هادی العامری» رهبر گروه سیاسی – پارلمانی الفتح، «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی و شیخ «خالد الملا» دبیر کل جماعت علمای اهل سنت قرار دارند.

گروه های جهادی و مقاومت در عراق نیز طیف مهمی از جریان های اثرگذار عراقی هستند که به همین مناسبت پیام و بیانیه های تبریک منتشر کردند.

جنبش اسلامی «النجباء» (شیخ اکرم الکعبی)، عصائب اهل الحق (شیخ قیس الخزعلی)، کتائب حزب الله عراق، کتائب سید الشهداء عراق (ابوآلاء الولایی) و مجموعه ای بزرگ از گروه ها و شخصیت های معروف به حمایت از مقاومت عراق از این انتخاب استقبال گسترده کردند تا جایی که برخی این انتخاب را انتقام خون فرماندهان شهید «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و پیروزی دیگری بر آمریکا دانستند.

نمایندگان اقلیت های مختلف قومی و دینی نیز از طریق توئیت ها و بیانیه ها، این پیروزی را به آیت الله رئیسی و عموم ملت و رهبری معظم انقلاب اسلامی تبریک گفتند.

جدا از همه اینها، صاحب نظران، روزنامه نگاران و رسانه های متنوع عراقی نیز یادداشت ها، مقالات و اظهار نظرهایی درباره ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی، انتخاب آیت الله رئیسی و تاثیر و تاثر آن بر مناسبات دو جانبه ایران و عراق و انتخابات زودهنگام آینده این کشور که قرار است دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شود، منتشر کرده اند که حائز اهمیت است.

آنچه در همه این بیانیه ها، پیام ها و توئیت های تبریک و تهنیت و مقالات و یادداشت ها توجه بر انگیز است اینکه دو خط برجسته مقاومت و تعامل منطقه ای و دو جانبه بین ایران و عراق به وضوح، مورد تاکید قرار گرفته است.

مواضع رسمی با تمرکز بر ارتقای روابط دوجانبه و تعامل منطقه ای

بیانیه های دولتمردان و رهبران سیاسی عراق به طور ویژه بر توسعه روابط بین ایران و عراق در دوره ریاست جمهوری آیت الله رئیسی تاکید کرده اند.

در این بیانیه ها همچنین ابراز امیدواری شده که دوره دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی صلح و آرامش را برای منطقه به ارمغان داشته و باعث افزایش تعامل منطقه ای شود.

این محورها در بیانیه رییس جمهوری، نخست وزیری، رییس پارلمان، رییس و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و همچنین رهبران سیاسی برجسته امثال سید عمار حکیم، نوری المالکی و هادی العامری قابل رؤیت است.

برهم صالح گفته است: «ما در عراق انتظار تقویت روابط استوار با ایران همسایه و ملت آن را داریم؛ ملتی که روابط تمدنی و فرهنگی و اجتماعی اصیل و ریشه دار در طول تاریخ آن را به ملت ما پیوند می دهد».

مصطفی الکاظمی نیز گفته است: به این مناسبت بر عمق روابط ممتاز بین دو کشور و دو ملت دوست و همچنین تقویت همکاری مشترک در جهت خدمت به منافع دو کشور که در گسترش امنیت و صلح سهیم است، تاکید می کنم.

الحلبوسی نیز در پیام تبریک خود به آیت الله رئیسی تاکید کرده است: این مناسبت را مغتنم می شمارم تا بار دیگر بر خواست شدید خود برای توسعه مناسبات بین دو کشور و ارتقای آن به افق های دلخواه تاکید کنم.

نیچروان بارزانی هم در پیام تبریکش گفته است: «امیدوارم تقویت روابط اقلیم کردستان و عراق با جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی بر اساس حسن همجواری و منافع مشترک و توسعه عرصه های همکاری بین اربیل و بغداد با تهران در راه تحقق امنیت و ثبات برای هر دو طرف و منطقه باشد».

گروه های جهادی و تاکید بر خط مقاومت

فارغ از پیام های رسمی دولتمردان و رهبران سیاسی، گروه های جهادی در عراق نیز در بیانیه های تبریک خود، بر تقویت محور مقاومت در دوره سید ابراهیم رئیسی انگشت گذاشته اند.

بیانیه های جنبش النجباء، عصائب اهل الحق، کتائب حزب الله، کتائب سید الشهداء، تشکل های مردمی و اجتماعی و حوزوی همگی عراق انتخاب آیت الله رئیسی را به مثابه تقویت محور مقاومت دانسته اند.

کتائب حزب الله عراق در این راستا در بیانیه تبریک خود گفته است: «ما امید داریم این دوره ریاست جمهوری جدید (در ایران) هر چه بیشتر مصلحت دو ملت عراقی و ایرانی را تحقق و رابطه را در مبانی اساسی برای پیروزی ملت های مستضعف در جهان تعمیق کند و این امر با پیمودن راه شهید بزرگ حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله علیه) در مواضع رو در رو با دشمن صهیونیستی –آمریکایی و آلت دست های آنان یعنی حکام عربستان سعودی و امارات محقق می شود تا همه توطئه های شرورانه و مستکبرانه در منطقه شکست بخورد».

عصائب اهل الحق هم اعلام کرده که، «به ملت ایران این پیروزی بزرگ را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک می گوییم، زیرا سینه های ما را سردی بخشید، چشم دشمنان را از حدقه بیرون کشید، نشان داد که همچنان ثابت قدم است و کلام خود را بیان می کند و در قبال قضایای امت اسلامی با آگاهی بی نظیری، بر مواضعش ثابت است».

جنبش النجباء هم اعلام کرده که «مردم ایران بار دیگر پایبندی خود به حکومت و رهبری معظم انقلاب را اثبات و با مشارکت پرشور در داخل و خارج از کشور، چالش‌ها را به حماسه‌ای انتخاباتی تبدیل کردند».

کتائب سید الشهداء نیز گفته است که تبریک گفتن به پیروزی سید ابراهیم رئیسی به مفهوم تبریک به خط مقاومت و شکست عادی سازی (سازش با رژیم صهیونیستی) و ذلت است.

برخی از روزنامه نگاران نزدیک به مقاومت امثال «احمد عبدالساده» از انتخاب رئیسی به عنوان شروع مرحله عملی انتقام خون فرماندهان شهید «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» یاد کرده اند.

صاحب نظران عراقی: تغییر در انتظار منطقه و شبهه زدایی از رئیسی

آنچه در مواضع عراقیها نسبت به انتخاب رئیسی اهمیت دارد، اهتمام کم سابقه صاحب نظران و روزنامه نگاران به انتخاب این چهره انقلابی است.

دهها مقاله، یادداشت و اظهار نظر در عراق از سوی شخصیت های مختلف درباره ابعاد داخلی، منطقه و بین المللی انتخاب آیت الله رئیسی به ریاست جمهوری عراق منتشر شده است.

«محمد العبادی» کارشناس و نویسنده عراقی در یادداشتی مفصل کوشیده است به شبهه هایی پاسخ دهد که رسانه های غربی درباره شخصیت دکتر رئیسی ایجاد کرده اند.

وی در یادداشتی با عنوان «هجمه رسانه ای غرض ورزانه علیه رییس جمهوری منتخب ایران» نوشته است: شایعات، تحلیل ها و مواضع غرض ورزانه از پایتخت های غربی و اسرائیل علیه رییس جمهوری منتخب ایران به نحو چشمگیری زیاد شده است.

به اعتقاد العبادی، خبرگزاری های رویترز، سازمان هایی مانند «هیومن رایتس واچ» (دیده بان حقوق بشر) و «عفو بین الملل» و ایستگاه های خبری امثال «بی بی سی» و شبکه های تلویزیونی و پایگاه های خبری شبیه «الحره» و روزنامه های غربی و اسراییلی مانند «ایندیپندنت»، «یدیعوت احرنوت»، «هاآرتس» و ... در پس این شایعه پراکنی و تحلیل ها و مواضع مغرضانه علیه رییس جمهوری منتخب ایران قرار دارند.

العبادی تاکید کرده که این حمله رسانه ای علیه رئیسی، دوباره پرده از چهره زشت دمکراسی غربی برداشت، زیرا در حالی از اعدام های کاذب در دهه ۸۰ قرن گذشته سخن می گویند که قربانی شدن ۱۷ هزار شهروند ایرانی به دست گروه تروریستی را که ایران مستند کرده، نادیده گرفته اند.

کارشناس دیگری معتقد است که انتخاب رئیسی، تاکید مجدد ایران بر ادامه خط مشی ثابت خود است و در مقابل این، آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه هستند که باید متناسب با این شرایط جدید پیش آمده، دست به تغییر رویکردها بزنند.

«محمد فخری مولا» در یادداشتی گفته است: سیاست آمریکا با به قدرت رسیدن «جو بایدن» تغییر یافته و همزمان، سیاست رژیم صهیونیستی نیز با روی کار آمدن «نفتالی بنت» تغییر کرده است اما جمهوری اسلامی ایران با وجود سید ابراهیم رئیسی به عنوان چهره ای دارای نگاه راهبردی، به مسیر خود ادامه خواهد داد تا در نهایت، عربستان سعودی نیز به این تغییر تن می دهد.

«سعود الساعدی» کارشناس سیاسی عراقی هم با اشاره به تاثیرات بین المللی انتخابات آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی، افزوده است که انتخابات ایران نیز با توجه به ثقل منطقه ای ایران، عموم منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.

تاکید بر تجربه موفق دمکراسی در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور، همه انتخابات ها در موعد خود برگزار شده از دیگر مسائل مورد توجه رسانه ها و ناظران عراقی بوده است.

برخی نیز مانند «علی مؤمن» پژوهشگر عراقی، فرصت انتخابات ایران و پیروزی آیت الله رئیسی را مغتنم شمرده و تحقیق جالب توجهی از تاریخ سیاسی – اجتماعی شیعه تحت عنوان «دوره های ششگانه شیعه» منتشر کرده است.

به اعتقاد این پژوهشگر عراقی، دوره اول تاریخ سیاسی – اجتماعی شیعیان با به خلافت رسیدن امیرمومنان علی (ع) شروع شده و به مدت ۱۱۲ سال به طول انجامید.

علی مؤمن ششمین مرحله تاریخ سیاسی – اجتماعی شیعه را پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در عصر حاضر دانسته و افزوده است که انقلاب اسلامی ایران، معادلات را تغییر داده و برای همین هیچ دولت شیعی در طول تاریخ به اندازه نظام سیاسی جمهوری امام خمینی (ره) در معرض حمله برای براندازی آن قرار نگرفته است.

آنچه در همه این دیدگاه ها حائز اهمیت است اینکه همه دولتمردان، رهبران سیاسی، گروه های جهادی و افکار عمومی عراق پیش بینی کرده اند که پیروزیآیت الله سید ابراهیم رئیسی باعث تقویت بیشتر مناسبات بین دو ملت و کشور ایران و عراق شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شمع سفره هفت سین | شمع سفره هفت سین 1403 که سفره هفت سینت رو میلیونی می کنه!