هرآنچه از مراسم رونمایی ویندوز 11 انتظار داریم


هرآنچه از مراسم رونمایی ویندوز 11 انتظار داریم

مایکروسافت کمتر از 24 ساعت دیگر نسل بعد ویندوز را معرفی می‌کند. چه انتظاراتی باید از نسخه جدید سیستم‌عامل محبوب ردموندی‌ها داشته باشیم؟

رویداد ویژه مایکروسافت برای رونمایی «نسل بعد» ویندوز در آستانه آغاز است و طرفداران این سیستم‌عامل محبوب بی‌صبرانه منتظرند تا ببینند غول ردموندی چه بهبودهایی به‌همراه آورده است. به‌لطف افشای نسخه غیررسمی ویندوز جدید، اکنون تا حد زیادی می‌دانیم باید چه قابلیت‌هایی از سیستم‌عاملی انتظار داشته باشیم که فعلا آن را با نام ویندوز ۱۱ (Microsoft Windows 11) می‌شناسیم.

به‌نوشته ورج، مایکروسافت هنوز مهر تأییدی بر معرفی ویندوز 11 نزده است؛ اما افشاگران معتقدند این شرکت قصد دارد در مراسم فردا این سیستم‌عامل را به‌نمایش بگذارد. در چند وقت اخیر، ردموندی‌ها به از راه‌رسیدن «نسخه جدید ویندوز» اشاره‌هایی کرده‌اند و برخی سرنخ‌های منتشرشده‌ ما را به این نتیجه می‌رسانند که با ویندوز 11 مواجه هستیم.

رویداد ویژه مایکروسافت پنجشنبه این هفته ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود و دعوت‌نامه مراسم شامل پنجره‌ای است که سایه‌ای ایجاد می‌کند و طرح کلی دعوت‌نامه ما را یاد عدد ۱۱ می‌اندازد. مدیران اجرایی مایکروسافت چندین ماه است به «نسل بعد ویندوز» اشاره‌هایی می‌کنند و اخیرا ویدئویی ۱۱ دقیقه‌ای فاش شده است که صدای جدیدی هنگام روشن‌شدن ویندوز دربر دارد.

انتظار داریم سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ شامل رابط کاربری جدید و فروشگاه مدرن‌تر و بخش‌های اضافه دیگری باشد. زومیت مراسم پنجشنبه‌شب مایکروسافت را کاملا پوشش می‌دهد؛ بااین‌حال بهتر است تا پیش از فرارسیدن مراسم، آنچه از ویندوز 11 مایکروسافت انتظار داریم، مرور کنیم.

هرآنچه از مراسم رونمایی ویندوز 11 انتظار داریم

رابط کاربری جدید

طرح کلی ویندوز 11 شباهت‌هایی انکارنکردنی با سیستم‌عامل لغوشده ویندوز 10X دارد

ماه‌ها است می‌دانیم مایکروسافت می‌کوشد رابط کاربری ویندوز را بهبود دهد و از قرار معلوم اکثر تغییرات رابط کاربری این سیستم‌عامل گویا در ویندوز 11 از راه می‌رسند. نسخه‌ای فاش‌شده از ویندوز 11 طراحی به‌روزشده با منو استارت جدید را شامل می‌شود که این‌بار برخلاف نسخه‌های پیشین در مرکز نوار وظیفه (تسکبار) به‌چشم می‌خورد.

طرح کلی ویندوز 11 شباهت‌های زیادی به سیستم‌عاملی دارد که با نام ویندوز ۱۰ ایکس می‌شناختیم؛ پروژه‌‌ای که مایکروسافت با جاه‌طلبی فراوان معرفی‌اش کرد؛ اما درنهایت تصمیم گرفت آن را لغو و اعلام کند پیشرفت‌هایی که قرار بود در ویندوز ۱۰ ایکس رخ دهد، وارد نسخه اصلی ویندوز می‌کند. ویندوز ۱۰ ایکس در ابتدا برای دستگاه‌های دونمایشگره تولید شده بود؛ بااین‌حال مایکروسافت فعلا تصمیم گرفته است پروژه را متوقف کند.

هرآنچه از مراسم رونمایی ویندوز 11 انتظار داریم

در نسخه فاش‌شده ویندوز 11، منو استارت بیشتر در نقش لانچر ظاهر می‌شود و امکان می‌دهد اسناد اخیرا بازشده یا اپلیکیشن‌های محبوبتان را سریعا پیدا کنید. کاشی‌های زنده (Live Tile) که نخست در سیستم‌عامل ویندوز 8 ظاهر شدند، در ویندوز 11 دیده نمی‌شوند؛ ولی همچنان می‌توانید منو استارت را به‌سمت چپ صفحه‌نمایش منتقل کنید. به‌غیر از منو استارت، ویندوز 11 میزبان تغییرات جزئی دیگری در بخش رابط کاربری شده است.

انتظار داریم در ویندوز 11 تمرکز زیادی بر گردشدن گوشه پنجره‌ها را شاهد باشیم. همچنین، ویندوز 11 احتمالا عملکرد چندوظیفه‌ای (مولتی‌تسکینگ) را در تبلت و لپ تاپ و سیستم‌های دسکتاپ بهبود خواهد بخشید. نسخه فاش‌شده ویندوز 11 تمامی تغییرات رابط کاربری این سیستم‌عامل را دربر نمی‌گیرد و انتظار داریم مایکروسافت هنگام معرفی رسمی سیستم‌عامل جدیدش، تغییراتی را به‌نمایش بگذارد که در نواروظیفه و بخش نوتیفیکیشن و دیگر بخش‌های عمومی ویندوز، مثل پنجره شناور تنظیم شدت صدا اعمال می‌کند.

فروشگاه جدید ویندوز

درکنار این‌ها، پیش‌بینی می‌کنیم مایکروسافت بخشی از مراسم پنج‌شنبه‌شب را صرف صحبت درباره نسخه جدیدی از فروشگاه داخلی ویندوز کند که با نام ویندوز استور شناخته می‌شود. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، پیش‌تر گفته است به‌روزرسانی‌های درخورتوجهی در ویندوز اعمال می‌شوند که روی فرصت‌های اقتصادی برای توسعه‌دهندگان و خالقان محتوا متمرکز خواهند بود. نادلا می‌گوید مایکروسافت قصد دارد فرصت‌‌های بیشتری برای تمامی توسعه‌دهندگان فعلی ویندوز ایجاد کند و به استقبال تمامی کسانی برود که به‌دنبال پلتفرم نوآورانه جدیدی برای کسب درآمد هستند.

هرآنچه از مراسم رونمایی ویندوز 11 انتظار داریم

ویندوز استور به بازطراحی نیاز دارد

ویندوز استور شاید استفاده از پلتفرم‌های تجاری متفرقه را در بازی‌ها ممکن کند

طبق گزارش‌ها، مایکروسافت از مدت‌ها پیش کار روی نسخه اصلاح‌شده ویندوز استور را آغاز کرده است و قصد دارد تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را در آن وارد کند. بازطراحی ویندوز استور راه را برای توسعه‌دهندگان به‌منظور انتشار تمام انواع اپلیکیشن‌های ویندوز در این فروشگاه نظیر مرورگرهای کروم و فایرفاکس می‌تواند هموار کند.

حتی شاید اجازه انتشار پلتفرم‌های تجاری متفرقه در اپلیکیشن‌های ویندوز استور صادر شود. عملی‌شدن این اتفاق در ویندوز استور به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد کارمزد ۱۵ درصدی ویندوز استور را دور بزنند که مایکروسافت بابت پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای دریافت می‌کند. این می‌تواند تغییری بسیار بزرگ باشد، آن‌هم در دورانی که مایکروسافت و اپیک گیمز و دیگر شرکت‌ها در حال افزایش فشار بر اپل به‌منظور تغییر سیاست‌های اپ استور هستند.

مایکروسافت اخیرا اعلام کرد سیاستش مبنی‌بر دریافت کارمزد ۳۰ درصدی از بازی‌های منتشرشده روی ویندوز استور را تغییر می‌دهد. با تغییر سیاست‌های مایکروسافت، کارمزد از ۳۰ به ۱۲ درصد کاهش یافت؛ یعنی کمتر از کارمزد ۱۵ درصدی که مایکروسافت از اپلیکیشن‌ها دریافت می‌کند. اپیک گیمز نیز سیاستی مشابه دارد و ۱۲ درصد کارمزد بابت پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای بازی‌ها دریافت می‌کند. این حرکت مایکروسافت احتمالا فشار بیشتر بر ولو و فروشگاه بزرگ استیم می‌آورد.

تمرکز بر کسانی که به ویندوز متکی‌ هستند

مایکروسافت پیش‌تر بارها تلاش کرده است توسعه‌دهندگان و خالقان محتوا و دیگر افراد را به استفاده از ویندوز ترغیب کند و انتظار داریم این روند در ویندوز 11 ازطریق تمرکز بر بازطراحی قابلیت‌های اصلی ویندوز جدی‌تر انجام شود. این بهبودها برای کسانی مفید خواهد بود که روزانه با ویندوز کارهای متعددی انجام می‌دهند.

مایکروسافت از رشد انفجاری میزان استفاده از ویندوز در دوران دنیاگیری ویروس کرونا متعجب شد و به‌نظر می‌رسد ازطریق ویندوز 11 قصد دارد بخت خود را برای اثبات این موضوع امتحان کند که بیش‌ازپیش روی سلامت سیستم‌عامل چندده‌ساله‌اش سرمایه‌گذاری کرده است.

امیدواریم مایکروسافت در ویندوز 11 بیشتر از هر سیستم‌عامل دیگری روی بهره‌وری متمرکز باشد و قابلیت‌هایی برای کاربران حرفه‌ای ارائه دهد. مایکروسافت معمولا با نسخه‌های جدید ویندوز قابلیت‌های اضافه‌ای در حوزه امنیت به‌‌ارمغان می‌آورد و انتظار داریم اتفاق مشابهی برای ویندوز 11 هم رخ دهد.

مایکروسافت چندوظیفگی را در ویندوز 11 بهبود خواهد داد

در نسخه فاش‌شده ویندوز 11، سرنخ‌هایی می‌بینیم که نشان می‌دهد مایکروسافت قصد دارد رابط کاربری بخش عملکرد چندوظیفه‌ای را در دسکتاپ و حتی تبلت‌ها بهبود دهد. در رابط کاربری جدید، می‌توانید به‌راحتی اپلکیشن‌ها را در یک صفحه کنارهم قرار دهید.

مایکروسافت نحوه مدیریت چند مانیتور را نیز در ویندوز 11 بهبود می‌دهد و مشکلاتی را از بین می‌برد که کاربران حرفه‌ای چند سال است با آن‌ها مواجه هستند.

هرآنچه از مراسم رونمایی ویندوز 11 انتظار داریم

مایکروسافت این فرصت را دارد که در ویندوز 11 تمرکز بیشتری روی حوزه گیمینگ کند. این شرکت اخیرا روی ایکس باکس بسیار متمرکز شده و چند سال قبل اعتراف کرده است بخش گیمینگ ویندوز روی کامپیوترها هنوز جای کار دارد.

برخی از تغییرات جدید در قالب نسخه به‌روز‌شده اپلیکیشن ایکس باکس از راه می‌رسند که احتمالا به‌صورت پیش‌فرض با ویندوز 11 منتشر می‌شود. مایکروسافت تغییراتی روی قابلیت تحسین‌برانگیز گیم بار نیز اعمال خواهد کرد. بااین‌همه، ردموندی‌ها می‌توانند برای بهبود تجربه گیمینگ ویندوز تغییرات مهم دیگری هم در سیستم‌عامل اعمال کند.

انتظار داریم در ویندوز 11 اخبار بیشتری درباره قابلیت Auto HDR ایکس باکس بشنویم و بهبود‌هایی نظیر DirectStorage را شاهد باشیم که باعث کاهش زمان بارگذاری بازی‌ها می‌شود. دیدن بهبودهایی در حوزه امنیت بازی‌ها نیز قطعا برایمان خوشحال‌کننده خواهد بود. انتظار نداریم ویندوز 11 بتواند مشکلاتی مثل ایم‌‌بات و وال‌هک را در بازی‌ها رفع کند؛ ولی مایکروسافت می‌تواند قدم‌های مثبتی در این زمینه بردارد. مایکروسافت در ویندوز 11 می‌تواند ثابت کند خودش را به گیمینگ در پلتفرم کامپیوتر شخصی متعهد می‌داند.

به‌روزرسانی به ویندوز 11 احتمالا رایگان خواهد بود

در‌حال‌حاضر، انتظار داریم مایکروسافت به تمامی کاربران ویندوز 10 امکان دهد به‌رایگان سیستم‌عاملشان را به ویندوز 11 ارتقا دهند. در دوران انتشار ویندوز 10، ردموندی‌ها حساب ویژه‌ای روی ارائه رایگان این سیستم‌عامل باز کرده بودند تا تعداد زیادی از کاربران سریعا سراغ آن بروند؛ ازاین‌رو، تغییر این سیاست در ویندوز 11 با منطق جور درنمی‌آید. مایکروسافت اکثر درآمدهای واحد تجاری ویندوز را ازطریق مجوزهای تجاری دریافت می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، هوشمندانه است که این شرکت بخواهد دسترسی به ویندوز 11 را برای کاربران فعلی رایگان کند.

انتظارات شما کاربران زومیت از ویندوز 11 چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید