وداع با تونی کروس؛ پسر جذاب آلمان شرقی!


وداع با تونی کروس؛ پسر جذاب آلمان شرقی!

تونی کروس، بازیکنی با خصوصیات رفتاری خاص! از علاقه عجیب او به تمیز کردن کفش‌های ورزشی‌اش گرفته تا تفاوت‌هایی...

اختصاصی طرفداری - در دنیای فوتبال، تونی کروس هافبک رئال مادرید به پاس‌های دقیقش شهرت دارد؛ پاس‌های دقیقی که گویی با خط‌کش رسم شده! این بازیکن تقریبا در همه ضرباتش بالاترین دقت را دارد. تکنیک فوق العاده او در هنگام ضربه زدن و طراوت و زیبایی فوتبالش باعث شده تا خود را به عنوان سلطان بلامنازع پاس به جهان فوتبال معرفی کند. اما بیرون از مستطیل سبز؛ او بازیکنی با خصوصیات رفتاری خاص است! از علاقه عجیب او به تمیز کردن کفش‌های ورزشی‌اش گرفته تا تفاوت‌هایی که با بیشتر هموطنانش در تیم ملی آلمان دارد. حال به مناسبت خداحافظی مهندس آلمانی از بازی‌های ملی؛ مروری داریم بر زندگینامه ورزشی این پسر جذاب آلمان شرقی!

وداع با تونی کروس؛ پسر جذاب آلمان شرقی!

تولد یک ستاره

تونی کروس در ۴ ژانویهٔ سال ۱۹۹۰ میلادی در شهر گریفسوالد آلمان شرقی سابق متولد شد. مادرش بیرگیت کمر، بازیکن سابق بدمینتون و معلم ورزش و پدرش رولان کروس کشتی‌گیر حرفه‌ای سابق و مربی فوتبال بود. او دوران کودکی را در محله شون والده در گریفسوالد سپری کرد و فوتبال را در تیم همین شهر زیر نظر پدرش رونالد کروس آموخت. پدرش بعد ها سرمربی رده های سنی تیم هانسا روستوک شد. کروس از همان ابتدای فوتبالش در پست هافبک به میدان می رفت.

تونی کروس در رده باشگاهی

تونی به عنوان بازیکن باشگاه هانسا روستوک، در سال ۲۰۰۶ مورد توجه مسئولان باشگاه بایرن مونیخ قرار گرفت و به این باشگاه پیوست، اولی هوینس مدیر ورزشی آن زمان بایرن مونیخ در خصوص او گفت:

او زمانی شماره ۱۰ بایرن مونیخ را خواهد پوشید.

تونی در سال 2006 به رده های سنی بایرن مونیخ اضافه شد. در آن دوران به مدت 40 روز نتوانست به خاطر تمرینات به مدرسه برود. در فصل 08-2007 به تیم اصلی بایرن رسید و اولین بازی اش را در 24 سپتامبر سال 2007 در مقابل انرژی کوتبوس انجام داد و تبدیل به جوانترین بازیکن بایرن مونیخ شد. رکوردی که در سال‌های بعد شکسته شد. او در سن 17 سالگی به تیم اصلی بایرن مونیخ آلمان پیوست. در پایان آن فصل در 20 بازی به میدان رفت که 6 تای آن به صورت فیکس بود. او همچنین در 12 بازی که برای بایرن مونیخ 2 انجام داد 3 گل به ثمر رساند. در 5 نوامبر 2008 اولین بازی اش در لیگ قهرمانان را در مقابل فیورنتینا انجام داد.

در 31 ژانویه 2009 بایرن مونیخ به کروس اجازه داد برای کسب تجربه بیشتر به مدت 18 ماه به صورت قرضی برای بایرلورکوزن به میدان برود. یک ماه بعد در بازی مقابل هامبورگ اولین بازی اش را برای لورکوزن انجام داد. در 18 آپریل 2009 در باخت 2 بر 1 مقابل وولفسبورگ اولین گل بوندس لیگاییش را به ثمر رساند. در فصل 09-2008 کروس 13 بازی برای لورکوزن انجام داد و یک گل به ثمر رساند. در فصل بعد در 33 بازی 9 گل به ثمر رساند و 12 پاس گل داد. او در مجموع در 48 بازی برای لورکوزن به میدان رفت و 10 گل به ثمر رساند.

در تابستان 2010 دوباره به بایرن مونیخ بازگشت و جایگاه مهمی در تیم پیدا کرد و نقش مهمی در نایب قهرمانی بایرن در لیگ قهرمانان 2012 داشت و در سه گانه فصل بعد تحت نظر یوپ هاینکس نقش پر رنگی داشت. باری که او به همراه باستین شواین اشتایگر در خط میانی بایرن به دوش می کشید بسیار زیاد بود و بازی های فوق العاده او و همچنین گل هایی که با شوت از پشت محوطه به ثمر می رساند بسیار مهم بود. او در بایرن 205 بازی انجام داد و 25 گل به ثمر رساند.

کروس در بایرن موفق به کسب سه بوندسلیگا و یک لیگ قهرمانان در سال 2013 شد. این ستاره آلمانی بعد از قهرمانی با تیم ملی آلمان در جام جهانی 2014 و همزمان با حضور پپ گواردیولا در بایرن مونیخ از این تیم جدا شد و راهی رئال مادرید شد. در 17 جولای 2014 باشگاه رئال مادرید اعلام کرد که با بایرن بر سر انتقال کروس به توافق نهایی رسیدند. مدت قرارداد کروس ۶ سال اعلام شد. مبلغ این انتقال شش ساله مشخص نشد ولی رسانه از مبلغی ما بین 25 تا 30 میلیون یورو خبر دادند. کروس از مقرون به صرفه ترین خریدهای قرن به شمار می‌آید. او به نهمین بازیکن آلمانی تبدیل شد که به رئال پیوسته است، بعد از بازیکنانی چون برند شوستر، بودو ایگنر ، متزلدر و مسعود اوزیل. در مراسم معارفه وی هشت هزار نفر حضور داشتند.

وداع با تونی کروس؛ پسر جذاب آلمان شرقی!

افتخارات

وی موفق شده 23 جام قهرمانی را بدست آورد.

یک قهرمانی جام جهانی، 4 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، 3 سوپرکاپ اروپا، 5 جام قهرمانی باشگاهی جهان، 3 قهرمانی بوندس لیگا، 2 قهرمانی جام حذفی آلمان، 2 سوپرکاپ اسپانیا، 2 قهرمانی لالیگا و یک قهرمانی در سوپرکاپ آلمان را بدست آورده است.

تونی کروس در رده ملی

​​​در جام جهانی زیر 17 سال در سال 2007 وی توپ طلای بهترین بازیکن و کفش برنزی را با زدن پنج گل دریافت کرد. او در مقدماتی یورو زیر 21 سال برای تیم ملی زیر 21 سال آلمان بازی کرد. کروس در ژانویه 2010 به تیم اصلی آلمان فراخوانده شد و برای بازی با آرژانتین در 3 مارس انتخاب شد و به عنوان بازیکن جانشین اولین بازی اش را انجام داد. او توسط یواخیم لو برای جام جهانی 2010 انتخاب شد و اولین بازی اش در جام جهانی را در بازی آخر مرحله گروهی انجام داد و در دقیقه 80 جانشین شواینی شد. او در بازی یک چهارم، نیمه نهایی و رده بندی نیز به میدان رفت. کروس اولین گل ملی اش را در 6 سپتامبر 2011 و در مقابل لهستان در بازی دوستانه به ثمر رساند. وی در یورو 2012 نیز همراه تیم ملی آلمان بود و بعد از پایان آن تورنومنت مورد تشویق یواخیم لو قرار گرفت و آوازه اش در جهان پیچید.

تونی در جام جهانی 2014 در دقایق 24 و 26 بازی با برزیل در نیمه نهایی دو گل به ثمر رساند. او در جام جهانی لقب Garçom به معنا پیشخدمت را از سوی هواداران دریافت کرد که به خاطر پاس هایی بود که به مهاجمان تیم می داد. کروس در 11 جولای 2014 نامش در میان نامزدهای نهایی دریافت توپ طلا قرار گرفت.

او اولین بازی اش برای تیم ملی آلمان را در سال 2010 انجام داد و یکی از بازیکنان آلمان در جام جهانی 2010 و یورو 2012 بود. او در سال 2014 به دومین بازیکن متولد در آلمان شرقی بعد از ماتیاس سامر (1990) تبدیل شد که قهرمان جهان شده‌است.

زندگی شخصی

تونی کروس به همراه همسرش جسیکا فاربر دارای سه فرزند به نام‌های اِمیلی کروس، لئون کروس و فین کروس هستند. پسر بزرگ آن‌ها به نام لئون در 14 آگوست 2013 به دنیا آمده است.

تونی کروس خصوصیات منحصر به فردی دارد که او را به یکی از ستاره‌های جذاب رئال مادرید تبدیل کرده‌است. هافبک آرام و بی سر و صدای آلمانی که سال‌ها است با پیراهن سفیدرنگ کهکشانی‌ها به میدان می‌رود حالا دیگر جایگاه خود را به عنوان یکی از ستاره‌های محبوب رئال در قلب هواداران این تیم تثبیت کرده‌است. بر خلاف تصویر کلیشه‌ای رایج از آلمانی‌ها تونی کروس فوتبالیست جالب توجهی است. بازیکنی با خصوصیات رفتاری خاص! از علاقه عجیب او به تمیز کردن کفش‌های ورزشی‌اش گرفته تا تفاوت‌هایی که با بیشتر هموطنانش در تیم ملی آلمان دارد، که شاید به خاطر پرورش او در بخش شرقی آلمان باشد. کروس وقتی پای کفشهای ورزشی در میان باشد، سلیقه‌ای ساده‌پسند دارد و کفشهای سفید ساده را به کفش‌های رنگارنگی که برخی دیگر از فوتبالیست‌ها می‌پسندند، ترجیح می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب کروس که در رئال مادرید او را به بازیکنی خاص تبدیل کرده این است که کروس ترجیح می‌دهد کفش‌هایش را خودش تمیز کند و اجازه این کار را به متصدی لباس تیم نمی‌دهد. تونی کروس از شیفتگان رابی ویلیامز خواننده معروف پاپ بریتانیایی است. چندی پیش که کروس با انتشار چند توییت تولد ویلیامز را تبریک گفت دنیای فوتبال برای اولین بار پی به علاقه او به این ستاره انگلیسی برد. این دو در سال‌های گذشته با هم دوستی نزدیکی پیدا کرده و چند بار ملاقات حضوری داشته‌اند و هدایایی بین‌شان رد و بدل شده‌است.

برادر جوان‌تر تونی، فلیکس هم فوتبالیست حرفه‌ای است. همچنین پدر آن‌ها نیز در مقطعی مربی باشگاه فوتبال هانسا روستوک بوده‌است. کروس در سال ۲۰۱۴ به دومین بازیکن متولد در آلمان شرقی بعد از ماتیاس سامر(۱۹۹۰) تبدیل شد که قهرمان جهان شده‌است.

وداع با تونی کروس؛ پسر جذاب آلمان شرقی!

وداع با تیم ملی آلمان

تونی کروس در سال 2018 قصد خداحافظی از بازی های ملی را داشت اما در آن زمان پسرش و یواخیم لوو مربی تیم ملی آلمان مانع این کار شدند. اما سرانجام این هافبک 31 ساله آلمانی پس از پایان کارش همراه با مانشافت در یورو 2020، از بازی های ملی خداحافظی کرد. او در این خصوص گفت:

برای من افتخار بزرگی بود که طی این مدت طولانی توانستم پیراهن تیم ملی را بر تن کنم؛ کاری که با غرور واشتیاق انجام دادم. از همه هوادارانی که از من حمایت کردند، متشکرم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فقط 40 میلیون یورو/ بند فسخ جالب در قرارداد آقای گل اسپانیا