ثبت ملی کلوت‌ها و دودکش‌های مند دشتی


ثبت ملی کلوت‌ها و دودکش‌های مند دشتی

مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر از ثبت کلوت‌ها و دودکش‌های مند دشتی در فهرست آثار ملی خبر داد.

سودابه معموری ظهر امروز در گفت‌وگو ایسنا اظهار کرد: پارسال کلوت‌های مند شهرستان دشتی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی پس از شناسایی و جمع‌آوری مستندات، پژوهش‌ها و کارشناسی‌های انجام شده موفق شد موافقت کمیته‌ ملی ثبت آثار را کسب کند.

وی ادامه داد: اکنون کلوت‌ها و دودکش‌های مند دشتی با شماره ۸۳۹ برای اولین بار در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: کوه مند دارای زیباترین و بزرگ‌ترین کلوت‌ها و کوآستاهای ایران هستند که بر اثر فرسایش باد و آب تشکیل شده است و تعداد قابل توجهی از این کلوت‌ها بین روستاهای درازی و چاووشی قابل مشاهده است.

مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر خاطر نشان کرد: این آثار در شهرستان دشتی، بخش مرکزی قرار دارد که با نام دیگر یاردانگ نیز خوانده شده و سالانه پذیرای علاقه مندان بسیار در زمینه طبیعت گردی است.

به گزارش ایسنا: کلوت‌های مند با نام علمی "کوآستاها" در رسوبات دوران چهارم زمین شناسی بر اثر ترکیبی از فرسایش آبی و بادی و بیشتر آبی شامل عوامل جوی مانند باران به اشکال بدیع ژئومورفولوژیکی تشکیل شده که در گویش محلی به آن کلات به معنی تپه بلند گفته می‌شود که تشابه زیادی با کلوت‌ها دارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا