افت قیمت سهام 60 درصد شرکت‌های بورسی


افت قیمت سهام 60 درصد شرکت‌های بورسی

امروز 14 تیر 1400شاخص کل و شاخص هم وزن نزول کردند و 60 درصد نمادهای بازار قرمزپوش شدند.

افت قیمت سهام 60 درصد شرکت‌های بورسی
به گزارش پول نیوز، در معاملات دومین روز هفته شاخص کل بورس ۲ هزار و ۳۱۹ واحد ریزش کرد و به سطح یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد رسید.


نزول شاخص‌ها
در طی معاملات امروز شاخص بورس دو سویه‌ی متفاوت داشت. شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی روند نزولی داشت، بیش از ۸ هزار واحد افت کرد و در ر قم یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد ایستاد. پس از آن صعودی شد و در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه به سطح یک میلیون و ۲۴۴ هزار واحد رسید. پس از آن بار دیگر رو به پائین تغییر جهت داد و در یک ساعت پایانی حدود ۷۰۰ واحد نزول کرد. در پایان معاملات شاخص کل با افت ۲ هزار و ۳۱۹ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۷۹۲ واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و در نهایت با ریزش ۷۱۰ واحدی در سطح ۳۸۲ هزار و ۱۴۰ واحدی ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابوس ۴ واحد رشد کرد و در سطح ۱۸ هزار و ۱۱۶ واحد قرار گرفت.



لیدر‌های بازار
امروز نماد‌های «شستا»، «شپنا» و «شتران» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند و سه نماد «پارسان»، «شبریز» و «پارس» نماد‌های بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس ولکار صدرنشین است و ومدیر و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فتوسا، لطیف و فگستر پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

دو سمت سبز و قرمز بازار
در پایان معاملات روز یکشنبه، ۱۷۱ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۱۸ نماد بورسی و ۵۳ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۲۷۵ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۹۲ نماد بورسی و ۸۳ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۳۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۰ درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش خروج پول حقیقی
در دومین روز کاری هفته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته ۳۳۴ میلیارد تومان معادل ۹۵ درصد کاهش یافته است.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی برای دومین روز پیاپی به سهام وتجارت (بانک تجارت) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۲۲ میلیارد تومان بود. پس از وتجارت، وپاسار (بانک پاسارگاد) و وملل (موسسه اعتباری ملل) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

افزایش ارزش صف‌های خرید
در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز شنبه ۴۲ درصد افزایش یافت و در رقم ۳۰۵ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۳۵ درصد کاهش یافت و ۷۲۰ میلیارد تومان شد.

شرکت محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی لطیف) با صف خرید ۱۴۳ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف، نماد‌های فگستر (گسترش صنایع روی ایرانیان) و پتایر (ایران تایر) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به خزر (فنرسازی زر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۶۴ میلیارد تومانی داشت. پس از خزر، سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) و ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) بیشترین صف فروش را داشتند.

کاهش نقدشوندگی بازار
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۷ هزار و ۴۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز شنبه ۱۶ درصد کاهش یافته است. همچنین ارزش معاملات خرد با افت ۱۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۵ هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان رسید.

برکت و کرمان صدرنشین بورس امروز
در معاملات امروز برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۲۴۱ میلیارد تومان بود.

پس از برکت، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و فتوسا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شستا و نوری در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنرهای شهرداری تهران/ عکس