کاخ موزه خسروآباد سنندج افتتاح شد


کاخ موزه خسروآباد سنندج افتتاح شد

سنندج - ایرنا - کاخ موزه خسروآباد سنندج با حضور میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، کاخ موزه خسروآباد سنندج شامگاه دوشنبه با حضور "علی اصغر مونسان"، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، "بهمن مرادنیا" استاندار کردستان، نمایندگان مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی، شهردار سنندج، جمعی از هنرمندان و مردم شهر سنندج به بهره‌برداری رسید و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان در این مراسم گفت: تکمیل فازهای بعدی کاخ موزه در عمارت خسروآباد نیازمند ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار است که مستلزم حمایت های بیشتر وزارت میراث فرهنگی است.

یعقوب گویلیان با اشاره به اینکه کردستان در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای ظرفیت های بی شماری است، افزود: در حوزه میراث فرهنگی مجموع آثار شناسایی شده در کردستان تا سال ۱۳۹۲ حدود ۹۰۰ اثر بود که این تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزارو ۵۱۱ اثر افزایش یافت.

وی گفت: تا سال ۱۳۹۲مجموع آثار ثبت شده تاریخی استان ۷۷۸ مورد بود که امسال این تعداد به یک هزارو ‌۹ مورد رسیده است و تا آن سال تنها ۲۵ مرکز اقامتی در کردستان وجود داشت که در سال جاری این مراکز به ۳۴ مورد ارتقاء یافت.

وی اضافه کرد: کردستان اکنون دارای ۲۳ واحد بوم گردی است و ۱۵ مورد دیگر نیز در دست اقدام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان عنوان کرد: یکی از ظرفیت های شهر سنندج نازک کاری است و در همین راستا می‌توان سنندج را شهر جهانی نازک کاری عنوان کرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سه موزه فعال در استان وجود دارد و ۳ مورد دیگر نیز در حال بهره برداری است.

گویلیان گفت: از جمله اشتغالزایی های صورت گرفته برای کولبران در احداث اقامتگاه های بوم گردی بوده است که تاکنون پنج نفر در استان در این زمینه مشغول به کار شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به ثبت هشت مهر اصالت یونسکو در کردستان افزود: در حال حاضر ۳ هزارو ۶۲۳ نفر در کردستان در حوزه گردشگری فعالیت دارند.

عمارت خسروآباد سال ۱۱۸۶ هجری شمسی(۱۲۲۳ هجری قمری) به دستور امان الله خان اردلان به نام پسرش خسروخان ساخته شده است.

این بنا در ابتدا شامل چهارباغ و قصر بوده با ۳۰ هکتار مساحت بوده و در ادامه سایر بخش‌ها همچون قصر سردر، حوض و حمام به آن افزوده شده است و در حال حاضر بیش از هشت هزار مترمربع زیربنا دارد.

وزیر میراث فرهنگی امروز دوشنبه از طریق فرودگاه سنندج وارد کردستان شد که در روز نخست سفر خود چندین طرح‌ گردشگری را افتتاح کرد و در دومین روز هم قرار است ۲ جلسه در مورد آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی هورامان و نشست با انجمن‌ها و فعالان بخش خصوصی استان داشته باشد.

طرح‌های مورد افتتاح در روز نخست این سفر شامل مجتمع تفریحی گردشگری اقامتی و پارک آبی سپهر تابناک دیواندره و کاخ موزه خسروآباد سنندج بود.

بازدید از مجسمه ایثار و مقاومت مردم کردستان، زیپ لاین و پل معلق سنندج از دیگر برنامه‌های علی اصغر مونسان درروز نخست سفرش به کردستان بود و در روز پایانی نیز بازدید از پایگاه هورامان و بررسی آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی هورامان و نیز نشست با انجمن‌ها و جوامع بخش خصوصی از جمله دیگر برنامه‌های وزیر میراث فرهنگی در این استان است.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سفر رییس مجلس به سقز