وعده امام زمان(عج) به اهل قلم/ زمان نوشتن مطالب احساسی و تحلیل‌های شخصی درباره مهدویت سرآمده است


وعده امام زمان(عج) به اهل قلم/ زمان نوشتن مطالب احساسی و تحلیل‌های شخصی درباره مهدویت سرآمده است

حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه زمان نوشتن مطالب احساسی درباره امام زمان(عج) و تحلیل‌های شخصی سرآمده، گفت: شیخ صدوق در مقدمه کمال الدین آورده که امام زمان(عج) فرمودند: چرا در موضوع غیبت و مهدویت کتابی نمی‌نویسید تا کفایت شوید و مشکلات شما برطرف شود؟

حجت الاسلام والمسلمین «جواد جعفری» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به فرا رسیدن روز قلم و ضرورت ها و الزامات قلم زدن و نویسندگی در موضوع مهدویت، اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که در سال های اخیر در موضوع مهدویت وجود دارد بحث فعالیت ها در زمینه نویسندگی توسط کسانی است که اطلاعات کافی از مهدویت و معارف مهدوی و خطوط کلی این باور نداشته اند.

نویسنده کتاب «مهدویت پرسش‌ها و پاسخ‌ها» ادامه داد: متاسفانه تحقیقات آنها باعث آسیب های جدی در جامعه شده است بنابر این نخستین نکته در بحث نگارش در موضوع مهدویت وجود اطلاعات و تخصص کافی است چنان که در دیدار کارشناسان مرکز تخصصی مهدویت با مقام معظم رهبری در 18 تیرماه سال 90 ایشان تاکید داشتند بحث در موضوع مهدویت باید عالمانه باشد.

خالق کتاب «بانوان رجعت کننده» تصریح کرد: بنابر این اولین شرط لازم برای ورود به فضای نوشتن در عرصه مهدویت آن است که افرادی وارد این عرصه شوند که تخصص لازم را دارند علاوه بر تخصص در بیان و نقل روایات، باید نگاه درست فلسفی و قدرت تحلیل هم داشته باشند تا بتوانند وارد قلم زدن در این فضا شوند همچنین آنها که می خواهند درباره مهدویت مطلب بنویسند خطوط کلی مهدوی را بشناسند.

وی اضافه کرد: نویسندگان بسیاری داریم که این خطوط قرمز را زیر پا می گذارند و با تفسیرهای غیرعلمی و مخصوصا با ورود به بحث توقیت و تعیین وقت برای ظهور امام زمان(عج) آسیب های جدی به این باور وارد می کنند.

این نویسنده کتاب ها و مقالات مهدوی با اشاره به برکات نوشتن در فضای مهدویت، ابراز کرد: نوشتن درباره امام زمان(عج) و مهدویت برکات بسیار دارد شاید مهمترین دلیل مقدمه کتاب «کمال الدین» باشد که شیخ صدوق در آن می نویسد: وقتی امام زمان(عج) غم و غصه من را دیدند به من فرمودند: چرا در موضوع غیبت و مهدویت کتابی نمی نویسید تا کفایت شوید و این مشکلات شما مرتفع شود.

وی تاکید گرد: این قولی است که امام زمان(ع) برای نگارش کتاب درباره خود داده اند. جالب است که مرحوم «علی اکبر غفاری» مصحح کتب اربعه ما، می گوید وقتی همسرم بیمار شد و پزشکان او را جواب کردند، بر سر مزار شیخ صدوق رفتم و گفتم امام زمان(عج) به شما چنین قولی داده، اند من قول می دهم اگر طلب شفا برای همسرم کنید کتابتان را تصحیح کنم ... در بازگشت به خانه همسرم را با حالی کاملا متفاوت دیدم و او شفا گرفت. جالب آنکه همسر مرحوم غفاری سال ها بعد از ایشان هم در قید حیات بود.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه برکات و آثار شگرفی هم از نوشتن برای امام زمان(عج) در زندگی خود درک کرده ام، گفت: از سال 1380 که وارد مباحث مهدویت شدم و پژوهش و تحقیق را آغاز کردم به یقین می گویم علی رغم درآمد محدود طلبگی برای هیچ کار لنگ نمانده ام و همانطور که حضرت حجت(عج) فرموده اند در همه امور کفایت شده ام.

نویسنده «امام مهدی(عج) در احادیث شیعه و سنی» در ادامه گفت: امروز نیاز به کتب تحلیلی که روایات مهدوی را تحلیل و تفسیر کند و با وقایع تاریخی صدر اسلام و دوران صدور روایات تطبیق دهند و روایات جعلی و سست را جداسازی کنند بسیار جدی است. به نظر می رسد زمان نوشتن مطالب احساسی درباره امام زمان(عج) و تحلیل های شخصی سرآمده به ویژه در فضای مجازی که برخی با توسل به یک روایات، مسائل را تحلیل می کنند صحیح نیست.

وی با بیان اینکه تحقیق درباره مهدویت بسیار پیچیده است، تاکید کرد: باید کسانی وارد شوند که سال ها وقت بگذارند تا دست به قلم ببرند. متاسفانه انبوه کتاب های مهدوی را داریم که از روی هم کپی و تکرار شده اند!

حجت الاسلام جعفری در پایان خاطرنشان کرد: لازم است کتاب های عمیق تر و تحلیلی تر درباره مهدویت و امام زمان(عج) نوشته شود زمانی امکان نوشتن دانشنامه ها نبود و هنوز موضوعات منقح نشده بود اما امروز کارهای اساسی صورت گرفته و باید باز هم انجام شود تا شاهد پیشرفت معارف مهدوی در عرصه کتابت و نگارش باشیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید