خراسان جنوبی در امتداد خط قرمز کرونا


خراسان جنوبی در امتداد خط قرمز کرونا

بیرجند - ایرنا - همجواری استان‌های درگیر با ویروس دلتا و از طرفی کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر خراسان جنوبی را با خیز پنجم کرونا مواجه کرد و در امتداد خط قرمز کرونا قرار داد.

به گزارش ایرنا شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی که حدود ۲ ماه قبل از پیک چهارم کرونا عبور کرد، بار دیگر از تیر ماه روند صعودی به خود گرفته و افزایش موارد مثبت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در هفته‌های اخیر نشانگر شروع خیز پنجم کرونا در این استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیستم تیر در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که پس از ارتباط تصویری با ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، گفت: خراسان جنوبی جزو ۲۵ استان کشور است که در شروع خیز پنجم کرونا قرار گرفته و روند بستری‌ بیماران در این استان صعودی است.

محمد دهقانی اظهار داشت: میزان مراجعه سرپایی و تست‌های مثبت افزایش پیدا کرده و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ داده و به سمت مخاطره بیشتر حرکت می‌کنند.

خراسان جنوبی از ابتدای همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در اسفند ۹۸ تا سال جاری چهار موج بیماری را پشت سر گذاشت و موج سوم در پاییز سال گذشته به گونه‌ای بود که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آذر ۹۹ در سفر به بیرجند از آن به عنوان "پیک نفس‌گیر کرونا" یاد کرد.

سعید نمکی گفت: استان خراسان جنوبی علیرغم پراکندگی جمعیت و جمعیت کم در محدوده بزرگ، دچار یک پیک بسیار نفس‌گیر کرونا شد که خوشبختانه این پیک خطرناک مدیریت شده است.

موج اول شیوع کرونا در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، موج دوم در خرداد و تیر ماه و موج سوم که از همه سنگین‌تر بود، مهر و آبان پارسال در خراسان جنوبی شکل گرفت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) در برخی روزها سه رقمی و فوتی‌های کرونا در عین ناباوری دورقمی شد.

با اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌های جامع که متناسب با رنگ‌بندی شهرها ادامه دارد، و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافته اما این روند کاهشی همراه با نگرانی دائمی بوده که مبادا موجب عادی‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود.

از این رو مسوولان و متخصصان هر بار هشدار دادند که این وضعیت شکننده است بخصوص در بیرجند با مقدار مختصر افزایش بیماران بستری به وضعیت قبلی بر می‌گردد.

هفته دوم تیر ماه بود که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از شروع خیز جدید کرونا در خراسان جنوبی خبر دادند و شهرستان نهبندان که در مجاورت استان سیستان بلوچستان است، قرمز رنگ شد.

پیش از قرمز شدن نهبندان با توجه به وضعیت قرمز استان‌های مجاور مسوولان از مردم خواستند که به این مناطق سفر نکنند و ترددها به خراسان جنوبی نیز محدود شود.

کمتر از ۱۰ روز بعد بیرجند و طبس هم به رنگ قرمز درآمدند تا وضعیت نگران‌کننده استان برای همه احساس شود و امروز شرایط قرمز نهبندان، طبس و بیرجند و تغییرات رنگ‌بندی در سایر شهرستان‌ها حاکی از این است که با روند افزایشی کرونا مواجه هستیم.

پس از تکمیل ظرفیت بیمارستان شهید آتشدست نهبندان، بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشکی در همین بیمارستان مستقر شد و از چند روز قبل در حال پذیرش بیماران کرونایی است.

خراسان جنوبی وارد موج پنجم کرونا نشده است

استاندار خراسان جنوبی شب گذشته (یکشنبه) در گفت و گوی تلویزیونی که از شبکه استانی پخش شد، گفت: موارد بستری و مبتلایان افزایش یافته اما هنوز استان وارد موج پنجم کرونا نشده است.

حمید ملانوری افزود: موارد فوتی و مبتلایان در خراسان جنوبی با استان‌های مجاور مانند سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان قابل مقایسه نیست و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم از این شرایط هم عبور خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: با شرایط خاص خراسان جنوبی از لحاظ همجواری با استان‌های بحرانی درگیر با کرونا و مرز طولانی با کشور افغانستان خوشبختانه این مساله خوب مدیریت شد و اگر اقدامات انجام شده نبود، وضعیت بسیار بحرانی می‌شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مردم امروز نسبت به کرونا اطلاعات کافی دارند گفت: تنها راه عبور از شرایط بحرانی امروز کرونا در کشور همراهی مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۷ ماه از شیوع کرونا گذشته است افزود: اجرای برخی محدودیت‌ها دیگر امکان‌پذیر نیست و زیان‌آور است لذا باید در اجرای محدودیت‌ها در این شرایط خاص تجدید نظر شود و محدودیت‌ها باید با همراهی مردم باشد.

۹۰ درصد موارد ابتلا در خراسان جنوبی از نوع دلتا

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روند صعودی مبتلایان و بستری بیماران کرونایی را نگران‌کننده دانست و گفت: تعداد قابل توجهی از نمونه‌های مثبتی که در آزمایشگاه ویروس شناسی مورد آزمایش قرار می‌گیرد ویروس کرونای هندی یا دلتا تشخیص داده می‌شوند.

محمد دهقانی گفت: حدود ۹۰ درصد نمونه‌ها از نوع ویروس دلتا است که عمده آنها مربوط به شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، سربیشه و درمیان است.

وی افزود: در مورد کرونای انگلیسی گفته می‌شد حدود ۱۵ دقیقه زمان لازم است تا منتقل شود اما این ویروس قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و ۵ تا ۱۰ ثانیه کافی است تا ویروس از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل شود.

دهقانی از مردم درخواست کرد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله و پرهیز از تجمعات بخصوص پرهیز از مسافرت یا مسافرپذیری از استان‌های همجوار به ویژه استان سیستان و بلوچستان که آلودگی بالایی دارد را رعایت کنند تا بتوانیم مانع از پیشرفت خیلی سریع ویروس دلتا در استان خراسان جنوبی شویم.

خراسان جنوبی در امتداد خط قرمز کرونا

روند صعودی بیماران در نهبندان

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در نهبندان که اولین بار طی دوران شیوع کرونا در خراسان جنوبی انجام شد، بیانگر روند افزایشی مبتلایان و بستری بیماران کرونایی در این شهرستان مرزی و مجاور استان سیستان و بلوچستان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همان گونه که انتظار می‌رفت شاهد افزایش بیماران کرونایی در شهرستان نهبندان هستیم و بیمارستان شهید آتشدست نهبندان در حالی که ظرفیت ۳۲ تختخوابی دارد، در حال حاضر ۵۰ بیمار در این بیمارستان بستری هستند.

حسین دهقانی افزود: این بیمارستان ظرفیت ۷۰ تخت دارد و همزمان یک دستگاه اکسیژن‌ساز ۶۰۰ لیتری پرتابل و اتوبوس اورژانس هم به این شهرستان منتقل شد و ظرفیت‌های خوبی در منطقه در راستای درمان بیماران کرونایی ایجاد کردیم.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند حداکثر ظرفیت‌های خود را در نهبندان بسیج کرده تا بتوانیم حداکثر پوشش و خدمت را به بیماران کرونایی در همین شهرستان داشته‌ باشیم و بیماران به سایر شهرستان‌ها و مرکز استان منتقل نشوند.

وی افزود: عمده بیمارانی که در شهرستان نهبندان داریم از استان سیستان و بلوچستان به نهبندان آمدند و فوتی‌هایی که هم داریم بخش عمده‌ آنان مربوط به استان همجوار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: تلاش ما این است که حداکثر خدمت را داخل شهرستان به بیماران کرونایی ارائه کنیم تا تهدید احتمالی که شاید متوجه سایر شهرستان‌های استان شود، از بین برود.

وی افزود: با زیرساخت‌هایی که فراهم شده بیماران کرونایی بخش عمده خدمات را در نهبندان دریافت می‌کنند و نیازی به مراجعه به مرکز استان نیست.

این وضعیت برای دیگر شهرستان‌های استان هم متصور است که اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار نگیرد، بیمارستان های خراسان جنوبی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

شیوع کرونا در پنج شهرستان شدت بیشتری دارد

در حال حاضر شیوع ویروس کرونا در پنج شهرستان استان از شدت بیشتری برخوردار است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی در این باره گفت: وضعیت شیوع کرونا در پنج شهرستان استان شدت بیشتری دارد که باید توجه بیشتری به این شهرستان‌ها شود.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: نهبندان، سربیشه، بیرجند، درمیان و طبس از جمله شهرستان‌هایی هستند که بیشترین درگیری با کرونا را دارند.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت شهرستان نهبندان مجبور به برپایی بیمارستان صحرایی در این شهرستان شدیم که از شب گذشته پذیرش بیمار صورت گرفته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: روند شیوع کرونا در خراسان جنوبی افزایشی است و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم وضعیت سختی را در خیز پنجم خواهیم گذراند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۲۸ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد تست کرونای ۱۴۹ بیمار مثبت بوده است.

شریف‌زاده اظهار داشت: تعداد بیماران کرونایی بستری در حال افزایش است و فوتی‌های کرونا در این استان به ۹۴۰ نفر رسید.

وی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، خودداری از سفرهای غیرضروری بخصوص مسافرت به به استان‌های همجوار که وضعیت قرمز دارند، شرکت در مراسم عروسی‌ و عزا از مهمترین مواردی است که برای مدیریت خیز پنجم کرونا باید در نظر داشته باشیم.

به گفته کارشناسان در این مدت ساده‌انگاری‌ها نیروی محرکه‌ای برای خیزهای مکرر کرونا در بیشتر استان‌های کشور بوده که خراسان جنوبی هم از این قاعده مستثنی نیست.

ساده‌انگاری از علل گسترش بیماری است

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ساده‌انگاری علایم کرونا تعداد زیادی افراد را درگیر بیماری می‌کند و مردم در صورت بروز هر گونه علایم در خانه بمانند.

مسعود ضیایی افزود: ویروس جهش‌یافته کرونا از نوع دلتا خود را به صورت سرماخوردگی شدید نشان می‌دهد و افراد در صورت هر گونه علایم ضمن استراحت در منزل به پزشک مراجعه کنند.

وی گفت: فرد مبتلا در وهله اول آبریزش بینی و تب را تجربه می‌کند و بعد از آن دچار تنگی نفس و سرفه شدید می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: سرایت‌پذیری ویروس دلتا بسیار بالا است و هر بیمار می‌تواند هشت تا ۱۲ نفر را مبتلا کند بنابراین مردم حواس‌شان به این ویروس باشد و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی از ساده‌انگاری مردم نسبت به ویروس کرونا گلایه کرد و گفت: به هیچ عنوان مردم در فضای بسته بدون تهویه تجمع نکنند و در صورت اجبار حتما از دو ماسک متفاوت سه‌لایه و پارچه‌ای استفاده کنند.

ضیایی اضافه کرد: ویروس کرونا دلتا تا حدودی واکسن گریز است و افرادی که واکسن زده‌اند هم باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه لازم را داشته باشند.

وی گفت: اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند تعداد زیادی از همنوعان را از دست خواهیم داد و وارد خیزهای ششم و هفتم هم خواهیم شد.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: در هر خیز ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از هموطنانمان را از دست می‌دهیم و امیدواریم مسوولان همکاری بیشتری داشته باشند تا عملکرد رضایت‌بخشی را داشته باشیم.

از همه مهمتر خیز پنجم بار دیگر به جان مشاغل افتاد و مسوولان هم ناگزیر به اعمال برخی محدودیت‌ها در حوزه اصناف هستند.

خراسان جنوبی در امتداد خط قرمز کرونا

محدودیت فعالیت برخی مشاغل در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که ۲۶ تیر ماه برگزار شد گفت: با توجه به تغییر رنگ شهرها، ناگزیر به اعمال محدودیت در برخی مشاغل هستیم و پیشنهاد استان، بازنگری در جدول گروه‌بندی مشاغل برای اعمال محدودیت‌ها است.

ملانوری افزود: برخی مشاغل مثل کفش‌فروشی‌ها و لباس‌فروشی‌ها تجمعی ندارند اما چون در تامین کالاهای اساسی جدی نیستند در فهرست مشاغلی قرار دارند که باید محدود شده و در رنگ‌بندی قرمز کرونایی تعطیل شوند.

وی بیان کرد: پیشنهاد خاص استان تغییر این رویه و محدود شدن صنوفی است که با ازدحام جمعیت در محیط‌های سربسته مواجه هستند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اعمال محدودیت در محل‌های تجمعی و شلوغ که خیلی اورژانسی نیستند، الزامی است به این ترتیب مکان‌هایی همچون تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و استخرها باید محدود شوند.

وی افزود: برگزاری سمینارها، همایش‌ها و گردهمایی‌ها که جمع شدن عده‌ای از افراد در محیط بسته را به همراه دارند و احتمال ابتلا را افزایش می‌دهند، در رنگ‌بندی قرمز ممنوع است.

ملانوری اظهار داشت: تجارب ۱۷ ماهه مدیریت ویروس کرونا، نشان می‌دهد برخی دستورالعمل‌ها و مصوبات نیاز به بازنگری دارند و ستاد ملی کرونا نیز با اشراف به این موضوع، به زودی تغییرات اساسی را ابلاغ خواهد کرد.

وی از پیشنهاد استان برای بازنگری در جدول گروه‌بندی مشاغل و نحوه اعمال محدودیت‌ها در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: در هر موضوعی باید به گونه‌ای اقدام کنیم که کمترین آسیب را برای مشاغل به همراه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: درخصوص پارک‌ها عده‌ای بر این باورند که چون محیط بسته نیست، در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباید محدودیتی برای حضور مردم اعمال شود و در مقابل افرادی هم هستند که با عنوان اینکه هرجا تجمع باشد ابتلا نیز هست، مخالف باز بودن پارک‌ها هستند.

وی گفت: گزارش‌ها حکایت از این دارد رعایت پروتکل‌ها که تا دو یا سه ماه قبل حدود ۹۰ درصد بود در حال حاضر به ۴۸ درصد در سطح کشور و به ۵۸ درصد در خراسان جنوبی رسیده است.

ملانوری تاکید کرد: رعایت ضوابط بهداشتی، استفاده از ماسک، دقت در فاصله اجتماعی و پرهیز از برگزاری دورهمی‌ها در کاهش ابتلاها بسیار موثر است و برعکس بی‌دقتی در رعایت دستورالعمل‌ها، افزایش آمار بیماران را به همراه دارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۴ تیر ماه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، شهرستان‌های نهبندان، بیرجند و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های فردوس، قاینات، سربیشه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و بشرویه، زیرکوه، خوسف و سرایان نیز در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

با قرمز شدن بیرجند و طبس از اواخر هفته گذشته تعداد شهرستان‌های با وضع قرمز کرونایی در این استان به سه شهرستان افزایش یافت.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازدید استاندار خراسان جنوبی از بازارچه مرزی دو کوهانه