رفع موانع ثبت جهانی کاروانسرای میبد آغاز شد


رفع موانع ثبت جهانی کاروانسرای میبد آغاز شد

یزد- ایرنا- مدیر پایگاه پژوهشی شهرتاریخی میبد گفت: رفع موانع ثبت جهانی کاروانسرای میبد و انجام اقدامات پاکسازی ،حفاظتی و مرمت اضطراری داخل و محوطه پیرامون این مکان تاریخی با مشارکت پایگاه پژوهشی و اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و دستگاه‌های اجرایی شهرستان آغاز شده‌ است.

عبدالمهدی همت پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مکان تاریخی یاد شده کاندیدای ثبت جهانی در پرونده زنجیره‌ای کاروانسراهای ایرانی قرار گرفته‌است و انجام این اقدامات با هدف آماده سازی این مکان فاخر برای حضور ارزیابان یونسکو است.

وی افزود: مجموعه کاروانی میبد در مسیر ری - کرمان و همچنین راه موسوم به راه کربلا قرار گرفته‌ است و کاروانسرای شاه عباسی این شهرستان هسته بنیادین یکی از کاملترین مجموعه­‌های راهداری بود و بناهایی مانند چاپارخانه، آب انبار و یخچال و قبرهای سپرده ای برای انتقال اموات به سمت عتبات عالیات را شامل می­‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون این مکان محل تولید و عرضه محصولات صنایع دستی بومی میبد است و هنوز جایگاه اجتماعی خود را حفظ کرده و به عنوان یک نقطه زنده شهر محسوب می‌­گردد .

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی میبد در ادامه اظهار امیدواری کرد که با ثبت جهانی کاروانسراهای ایران ، برای اولین بار اثری از این شهر در شمار آثار ثبت جهانی قرار گیرد‏.

مدیر پایگاه پژوهشی میبد همچنین با برشمردن فواید ثبت جهانی آثار تاریخی اظهار کرد: روی دادن این اتفاق منافع متعدد همچون جلوگیری از تخریب و حفاظت از اثر ثبت شده دارد .

وی رونق اقتصادی را از دیگر نتایج ثبت جهانی عنوان کرد و گفت: اثری ثبت جهانی شده به فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی افزوده می‌شود و با ورود گردشگر علاوه بر منافع مالی به جامعه محلی به توسعه پایدار کمک می‌کند .

مدیر پایگاه پژوهشی میبد در ادامه با بیان اینکه کاروانسرای شاه عباسی میبد در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است افزود: در این بنا سنگ نوشته تاریخ دار پیدا نشده ولی سنگ نوشته ورودی آب انبار کلار تاریخ ۱۰۷۰ هجری را نشان می دهد و از آنجایی که طرح آب انبار کاملاً هماهنگ با طرح کاروانسرا است می توان ساخت این دو بنا را همزمان دانست.

وی تصریح کرد : کاروانسرا به دلیل قرارگیری در کنار شهر امنیت کامل داشته و شاید به همین علت نیز از عناصر دفاعی مانند برج بی‌بهره بوده‌ است.

همت پور ادامه داد :این بنا با شیوه چهار ایوانی و با آجر ساخته شده و دربردارنده هشتی ورودی ، حیاط مرکزی، حوضخانه ،مهتابی و فضاهای سرپوشیده خاوری و باختری و تعداد یکصد اتاق برای استفاده کاروانیان بوده‌است.

وسعت بافت تاریخی میبد ۸۰۰ هکتار است و این شهر با داشتن ۳۰۰ بنای تاریخی ثبت ملی از مناطق باستانی و تاریخی کشور محسوب می‌شود و مرکز این شهرستان ۱۰۶ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟