ولایت مداری از شروط اصلی پذیرش غدیر است/ اگر ولایت مدار نباشیم در مسیر غدیر حرکت نکردیم


ولایت مداری از شروط اصلی پذیرش غدیر است/ اگر ولایت مدار نباشیم در مسیر غدیر حرکت نکردیم

حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه ولایت مداری از جمله شروط و مراتب پذیرش غدیر محسوب می شود، گفت: ولایت دژ مستحکم پیوند و اتصال میان امام و امت و اتصال میان امت با یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مهمترین سفارش پیامبر اکرم (ص) نیز در خطبه‌های غدیر ولایت امیرالمومنین بود،اگر پیامبر ولایت علی (ع) را ابلاغ نمی کرد رسالتش کامل نمی شد و پیغمبری پیامبر اکرم با ابلاغ ولایت علی علیه السلام کامل شد لذاپشتیبانی و صیانت از جایگاه والای ولایت فقیه مهمترین پیام غدیر است و باید در ایام دهه امامت و ولایت این محور مهم به خوبی در جامعه تشریح و به مردم بازگو شود،انس با غدیر موجب علاقه بیشتر به امامت و ولایت، اطاعت‌پذیری بدون قید و شرط، وحدت بین مسلمانان و همچنین روشن شدن مسیر حرکت انسان به سوی کمال و سعادت می شود،لذا در این خصوص با حجت الاسلام «ابوالفضل ساجدی»،عضوهیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و استاد حوزه و دانشگاه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

ولایت مداری از شروط اصلی پذیرش غدیر است/ اگر ولایت مدار نباشیم در مسیر غدیر حرکت نکردیم

فلسفه ولایت غدیر چیست؟

عید غدیر در میان اعیاد مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به اینکه در روایات، تاکید ویژه ای به عید غدیر خم شده است لذا نوع فهم ها نسبت به این عید دو درجات است و هر فردی به میزان درک و فهمی که دارد از آن روز بهره مند می شود. در روایاتی از امام صادق (ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: «وَاللّه ِ لَو عَرَفَ النّاسُ فَضْلَ هذَا الْیَوْمِ بِحَقیقَتِهِ لَصافَحَتْهُمُ الْمَلائِکَةُ فِى کُلِّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرّاتٍ... وَ مَا اَعْطَى اللّه ُ لِمَنْ عَرَفَهُ ما لایُحْصى بِعَدَدٍ» (به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعی روز غدیر را می شناختند، فرشتگان روزی 10 بار با آنان مصافحه می کردند و بخشش های خداوند به کسی که این روز را شناخته، قابل شمارش نیست؛ بنابراین روایات نشان می دهد که فهم عید غدیر بسیار عمیق و دو ابعاد است و ما نمی توانیم به سادگی آن را مورد بی توجهی قرار دهیم).

بررسی های صورت گرفته در روایات مخصوص این روز نشان می دهد که نکات فراوان و عجیبی هم هم در مورد عظمت این روز و هم در مورد وقایع و حوادثی که در آن روز رخ داده است، وجود دارد. یکی از مهمترین وقایع عید غدیر انتخاب امیرالمومنین (ع) به عنوان ولی و جانشین پیامبر اکرم (ص) می باشد و همچنین صفات متعددی هم برای این روز نام برده شده است. از آن جمله می توان به عیدالاکبر (بزرگترین عید خدا)، وقوع الفرج (روز گشایش)، یوم مرضاة (روز خوشنودی پروردگار)، یوم مرغمه الشیطان (روز زبونی شیطان)، یوم السرور (روز شادمانی)، یوم الرفع الدرج (گرفتن منزلت شایستگان)، یوم وضوح الحجج (روز آشکار شدن حقیقت)، یوم المیثاق (روز میثاق)، یوم الزینة (روز آراستن) و العقود الی النفاق الی الجهود (یعنی حق و باطل در این روز از هم جدا شدند) اشاره کرد لذا همه این صفات بیانگر حقیقتی پنهانی است که نشان می دهد فهم و درک امام علی (ع) دو درجات است. وقتی گفته می شود این روز، روز پیوند میان کفر و نفاق است یعنی اینکه ابتدا باید باید حق را به درستی بشناسیم، سپس بدانیم کسانی در مقام پنهان کاری امیرالمومنین (ع) برآمدند، بر همین اساس گفته می شود عید غدیر روز آشکار شدن حقیقت است، یعنی افرادی دنبال مخفی کردن این روز بودند ولی خداوند متعال حقیقت این روز را بر مردم آشکار کرد.

یکی دیگر از صفات روز غدیر اکمال است،خداوند می فرماید: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَهٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (سوره مائده . آیه 3) ؛امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را براى شما (به عنوان) آیینى برگزیدم.مهمترین نکته روز غدیر این است که ما در عید غدیر پیمان خود را با حضرت علی (ع) تجدید کنیم، همان طور که یکی از صفات این روز هم یوم العهد یعنی روز پیمان نام دارد لذا ما باید در این روز پیمان ولایت را بپذیریم، سپس متعهد به پایبندی آن در طول حیات خود باشیم.

وقتی به سیره ائمه و پیامبر اکرم (ص) مراجعه می شود، در می یابیم که پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین و سایر ائمه با روز غدیر به عنوان یک عید برخورد کرده و مسلمانان را به تبریک و تهنیت گفتن به هم دعوت کردند لذا روزهای سرنوشت ساز ملی و عیدهای شادی بخش و نشاط آفرین دینی، هر کدام دارای شکوه و اهمیت و ارزش ویژه ای است. از نظر آفریدگار هستی اهمیت این روز بزرگ به خاطر آن است که در این روز سرنوشت ساز به فرمان او، پیام آورش افتخار پیشوایی و رهبری داشتن را به سینه حضرت علی (ع) نشاند و تاج معنوی خلافت را بر سر وی نهاد و او را به عنوان امیر، امام و زمامدار دین و دنیای مردم برگزید.

درباره برپایی جشن و سرور در روز عید غدیر چه توصیه هایی شده است؟

رسم بر آن است که در روز عید، مردم به دیدار سادات بروند. در این روز مردم باید بهترین و زیباترین لباس های خود را بپوشند و خود را معطر به بهترین عطرها کنند و با چهره خندان و شادمان به دید و بازدید یکدیگر بروند. در این روز بسیاری از افراد روزه می گیرند و به مومنان اطعام می دهند. در این روز مردم باید جشن بگیرند. این روز، روزی است که پیامبر اکرم (ص) حجت را بر پیروانش تمام کرد و دین اسلام را به دینی پایدار و بی خدشه مبدل ساخت لذا ما باید سعی کنیم در این روز عواطف خود را بر اساس ایمان مان مدیریت کنیم. در روایات متعددی به عظمت اطعام در این روز اشاره شده است. چه خوب است که ما در این روز یک پویش طعام همگانی در سراسر کشور راه اندازی کنیم و این روز را که مزین به نام فقرا هم است، جشن بگیریم و شادی آنها را به شادی خودمان پیوند دهیم. همان طور که عرض کردم شادی خود را به رضای پروردگار پیوند دهیم.

لزوم ولایت مداری و دفاع از ولایت در جامعه شیعی چیست؟

با توجه به اینکه عید غدیر روز میثاق و پیوند است لذا ما باید در مسیر ولایت مداری حرکت کنیم. یکی از آثار ولایت ایجاد پیوند و پیوستگی میان امام و امت است. در سایه این پیوند یک انسجام و پیوستگی وصف ناپذیر در جامعه اسلامی ایجاد می شود؛ به همین دلیل ولایت مداری از جمله شروط و مراتب پذیرش غدیر محسوب می شود، بنابراین اگر ما ولایت مدار نباشیم در مسیر غدیر حرکت نکردیم.

ولایت مداری هم در سایه فهم و عمل به خواست امیرالمومنین علی (ع) به طور مستقیم است و هم پیروی از جانشینان خاص وی در دوران غیبت که امروز مقام معظم رهبری می باشد بر همین اساس ولایت دژ محکم پیوند و اتصال میان امام و امت و اتصال میان امت با یکدیگر است. اتصال به یک انسجام اجتماعی غیر قابل وصف منتهی می شود که در سایه آن انسجام می توان بزرگترین مشکلات را برطرف و در برابر انواع طوفان ها مقاومت کرد و مسیر الهی را حفظ نمود.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !