از حذف 1800 شرکت از گردونه دانش بنیانی تا افزایش زباله‌های فضایی و خطر برخورد با ماهواره‌ها


از حذف 1800 شرکت از گردونه دانش بنیانی تا افزایش زباله‌های فضایی و خطر برخورد با ماهواره‌ها

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود.


فناوری و فضا؛
از حذف ۱۸۰۰ شرکت از گردونه دانش بنیانی تا افزایش زباله‌های فضایی و خطر برخورد با ماهواره‌ها

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «ایران جزو کشور‌های برتر تولید کننده لباس ایزوله تنفسی الکترونیکی در دنیا»، «بومی‌سازی دستگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی تولید نانوالیاف»، «لزوم حمایت اساسی دولت سیزدهم از حوزه زیست فناوری غذایی، «بهره مندی از هوای بدون ویروس با دستگاه تصفیه هوا»، «افزایش زباله‌های فضایی و خطر برخورد با ماهواره‌ها»، «نفت طلای سیاه نیست، بلای سیاه است»، «حذف ۱۸۰۰ شرکت از گردونه دانش بنیانی»، «یک زن دانشمند موفق به بررسی علل تغییرات اقلیمی شد»، «اندازه گیری ۷۲ ساعت فعالیت قلب بدون نیاز به استراحت!»، «حسگری برای تشخیص سریع بوی بد دهان» همراه بود.

ایران جزو کشور‌های برتر تولید کننده لباس ایزوله تنفسی الکترونیکی در دنیا

اسفندیاری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کلاه و لباس ایزوله تنفسی الکترونیکی اظهار کرد: لباس کلاه‌دار ایزوله تنفسی غیر استریل، یک وسیله برای حفاظت افراد در شرایط و محیط‌های آلوده میکروبی و ویروسی ودفاع بیولوژیک طراحی و ساخته شده است.

او افزود: در طراحی کلاه ایزوله تنفسی درصد انتقال میکرو ارگانیسم به داخل کلاه و آلوده شدن فرد از طریق بهره گیری از فیلتر‌های تایید شده مدیکال به صفر رسیده است. در این طراحی شرایط ایمن و مطلوبی برای تنفس اپراتور جهت استفاده از کلاه به مدت چندین ساعت به طور مداوم فراهم شده است.

اسفندیاری گفت: لباس کلاه‌دار ایزوله تنفسی غیر استریلی که طراحی و اجرا شده فناوران یک شرکت بنیان بوده، یک کلاه ایزوله ضد ویروس و ضد باکتری است که توسط یک کمپرسور کم حجم، هوای تصفیه شده محیط را توسط فیلتر ضد میکروبی به داخل کلاه منتقل کرده و در داخل کلاه، فشار مثبت ایجاد می‌کند و هوای بازدمی از طریق فیلتر آنتی ویروس و آنتی باکتریایی که روی کلاه تعبیه شده است به خارج دفع می‌شود.

بومی‌سازی دستگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی تولید نانوالیاف

نادری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: این شرکت دانش بنیان دارای چندین محصول از دستگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی تولید نانوالیاف تا دستگاه‌های آزمایشگاهی الکتروریسی و محصولات نهایی مرتبط با نانوالیاف از جمله انواع فیلتر‌های با کارایی بالا و ماسک‌های تنفسی است که البته همه آن‌ها به نحوی مرتبط با الکتروریسی و نانوالیاف هستند.

او ادامه داد: دستگاه صنعتی الکتروریسی تولید شده در شرکت ما یکی از بزرگترین دستگاه‌های ساخته شده در دنیا بوده و قادر است با سرعت بالایی انواع نانوالیاف پلیمری را مناسب با کاربر‌های متنوع صنعتی تولید کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه هر دستگاه ویژگی خاص خود را دارد، گفت: دستگاه‌های آزمایشگاهی که تعداد زیادی از آن‌ها به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و آموزشی داخل و خارج کشور فروخته شده است به نحوی ساخته اند که نیاز‌های پژوهشی را به طور کامل پوشش می‌دهد. از طرفی دستگاه‌های صنعتی برای بکارگیری تمام وقت در صنایع مناسب هستند که به صورت یکنواخت بتوانند در مدت زمان طولانی محصول مورد نظر را تولید کنند.

لزوم حمایت اساسی دولت سیزدهم از حوزه زیست فناوری غذایی

علاالدینی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتظاراتی که از دولت سیزدهم در حوزه زیست فناوری غذایی و دارویی هست، اظهار کرد: انتظاراتی که از دولت سیزدهم در حوزه زیست فناوری غذایی و دارویی با توجه به اهمیت امنیت غذایی و دارویی و پدافند غیرعامل در این حوزه، وجود دارد این است که، به فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که در داخل کشور بومی سازی شده و از توان تخصصی و منابع داخلی استفاده می‌شود، حمایت فراوان و بی دریغ شده و برای اینکه این فناوری‌ها در کشور به تولید نیمه صنعتی و صنعتی برسند به آن‌ها تسهیلات ارزان قیمت و حتی بلاعوض و در حوزه صادرات و توسعه بازار از آن‌ها حمایت مضاعف شود.

او افزود: از واردات بی رویه و حتی واردات چمدانی غیررسمی این محصولات با سیاست بازدارنده مدون، جلوگیری شده و اصلاح بسیاری از قوانینی که به خصوص در حوزه فناوری‌های پیشرفته و در حوزه زیست فناوری غذایی و دارویی در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو وجود دارد، جزو اولویت‌های وزارتخانه‌ای دولت آینده بوده و تسهیل سازی اخذ مجوز‌ها از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به شرکت‌های دانش بنیان مدنظر قرار گیرد و دراین حوزه، که می‌تواند سودآوری، ارزآوری و اشتغال پایدار و قابل توسعه برای افراد متخصص کشور، ایجاد کند، باید سرمایه گذاری‌های هدفمند افزایش یابد.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: البته با توجه به غنی بودن کشور عزیزمان ایران، در منابع اولیه و پایه تولید اقلام‌های دارویی و غذایی به خصوص در حوزه زیست فناوری، توصیه می‌شود، به منظور جلوگیری از بیوتروریسم غذایی و دارویی و توسعه امنیت در این حوزه‌ها و حفظ سلامت نسل‌های حاضر و آینده، از آن منابع با کمک دانش متخصصین داخلی و حمایت بی دریغ از آن‌ها، هم بصورت معنوی و مادی، قدم‌های موثری برداشته شود و در این خصوص رفع وابستگی شود.

بهره مندی از هوای بدون ویروس با دستگاه تصفیه هوا

آرازش، رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دستگاه یونیزاسیون هوا با تولید یون منفی در هوا، ویروس، باکتری، قارچ و دود موجود در محیط را از بین می‌برد.

او افزود: این دستگاه در کشور‌های دیگر در بیمارستان‌ها به صورت یون ژنراتور وجود دارد، اما ما در کشور توانستیم به این نوآوری برسیم که این دستگاه را به صورت قابل حمل تولید کنیم تا مردم بتوانند در خانه، محل‌کار و امکان عمومی استفاده و از هوای بدون ویروس و پاکیزه بهره‌مند شوند.

این فعال فناور ادامه داد: این دستگاه با تولید یون منفی، باعث می‌شود ویروس‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها، دود و بو از بین برود و اکسیژن محیط قوام و دوام پیدا کند و باعث شادابی افراد می‌شود.

افزایش زباله‌های فضایی و خطر برخورد با ماهواره‌ها

خاراباف، کارشناس هوافضا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، کنجکاوی و پژوهشگری ذاتی انسان‌ها سبب شده است تا هزاران شی در فضای اطراف کره زمین قرار بگیرند. بعضی از این اشیا شامل ماهواره‌های قدیمی یا بخش‌ها و تکه‌هایی از انواع فضاپیما‌ها که پیش از این کاربرد داشته‌اند، در فضا با عنوان زباله‌های فضایی، بدون استفاده باقی مانده اند.

او افزود: این اشیا و اجسام اگر به اندازه کافی بزرگ باشند به دلیل گردش به دور زمین انرژی قابل توجهی دارند؛ یعنی هر کدام می‌توانند اندازه هزاران کیلوگرم بمب آماده انفجار و خطرناک باشند. اما زباله‌های فضایی کوچکتر فقط برای بقیه ماهواره‌های کاربردی یا فضاپیما‌ها خطرناک هستند و به صاحبان و سازندگان ماهواره‌ها و فضاپیما‌های فعال هزینه تحمیل می‌کنند.

نفت طلای سیاه نیست، بلای سیاه است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کامبیز مهدی‌زاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در آیین رونمایی مستند قشم، جزیره پدیده‌ها اظهار کرد: برای اینکه یک کشور پیشرفت کند لازمه آن ابتدا اعتماد به نیروی انسانی متخصص و جوان است. مدیریت نفتی مدیریت سیاه است، نفت طلای سیاه نیست، بلای سیاه است.

او گفت: برای مثال در کشور نروژ درآمد ناشی از فروش نفت به عنوان منبع طبیعی خدادادی متعلق به همه است و باید برای همه نسل‌ها باقی بماند و همه از مزایای آن بهره ببرند، موجودی صندوق ارزی این کشور به اقتصاد عمومی کشور وارد نمی‌شود. در حالی که در ایران درآمد‌های احتمالی مازاد بر سقف درآمد‌های پیش‌بینی شده در بودجه به این حساب واریز می‌شود، اما متاسفانه هرگاه درآمد‌های دولت‌های ما از محل فروش نفت از مقدار پیش‌بینی شده در بودجه کمتر شده، دولت مابه تفاوت را از صندوق ذکر شده برمی‌دارد، این یعنی چاق شدن و تنبل شدن دولت‌ها!

حذف ۱۸۰۰ شرکت از گردونه دانش بنیانی

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، سعید منجم زاده، معاون مرکز موسسات و شرکت‌های دانش بنیان در خصوص حذف یک هزار و ۸۰۰ شرکت از گردونه دانش بنیانی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۱، اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری با همراهی دستگاه‌های مختلف آغاز و معیار‌هایی برای شناسایی و ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شد.

او افزود: از همان ابتدا با توجه به ماهیت پویای فناوری در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، تدابیری اندیشیده شد تا تاییده‌هایی که به شرکت‌های دانش بنیان داده می‌شود، موقت باشد به این معنا که دانش بنیان بودن یک شرکت یک صفت موقت محسوب شود و مرتباً این معیار‌ها برای شرکت‌هایی که تاییدیه‌های دانش بنیان را دریافت کرده‌اند، چک شود. براین اساس اگر شرایط و معیار‌های دانش بنیان بودن آن‌ها تایید شود، این شرکت‌ها از مزایای دانش بنیانی بهره‌مند خواهند شد.

منجم زاده ادامه داد: بر اساس ساز و کار‌های ارائه شده، شرکت فناور دو تا سه سال تاییدیه‌ها را دریافت می‌کند و بعد از آن مجدداً این تاییدیه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

یک زن دانشمند موفق به بررسی علل تغییرات اقلیمی شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدت‌ها پیش از اختلافات کنونی بر سر تغییرات اقلیمی، "یونیس فوت" (Eunice Foote)، زن آمریکایی دانشمند، زیست‌شناس و مدافع حقوق زنان، علت اصلی بحران تغییرات اقلیمی امروز را ثبت کرد.

مقاله علمی مختصر فوت، برای نخستین بار در سال ۱۸۵۶ در مورد قدرت خارق‌العاده دی‌اکسید کربن در جذب گرما منتشر شد.

دی‌اکسید کربن، گازی بدون بو، بدون مزه و شفاف است که هنگام سوزاندن سوخت‌هایی مانند ذغال‌سنگ، روغن، بنزین و چوب تشکیل می‌شود.

اندازه گیری ۷۲ ساعت فعالیت قلب بدون نیاز به استراحت!

حیدرنژاد، مدیر تحقیقات و توسعه یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دستگاه هولتر قلب اظهار کرد: هولترمانیتورینگ دستگاهی است که نوار قلب را به مدت طولانی تری ضبط می‌کند. بطور طبیعی دستگاه‌های نوار قلب تنها ۵ تا ۶ ثانیه از از فعالیت قلبی را ضبط می‌کنند، اما این دستگاه قابلیت این را دارد که ۴۸ تا ۷۲ ساعت بطور مداوم بدون نیاز به استراحت فرد بیمار به ثبت ضربان قلب می‌پردازد.

او افزود: این دستگاه برخلاف دستگاه‌های نوار قلب که نتیجه نهایی بر روی نوار‌های حرارتی چاپ می‌شود، تمام اطلاعات به دست آمده را بر روی حافظه خود نگه می‌دارد.

حیدرنژاد گفت: نرم افزار به کار رفته در این دستگاه باعث شده است تا آنالیز اطلاعات به دست آمده با دقت بیشتری انجام شود. به دلیل اینکه مدت بیشتری را نسبت به دستگاه‌های نوار قلب به ثبت اطلاعات و ضربان قلب می‌پردازد، برخی بیماری‌ها را سریع‌تر تشخیص می‌دهد.

حسگری برای تشخیص سریع بوی بد دهان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، همه از بوی بد دهان فراری هستند، هنگام ملاقات با دوستان و خانواده، در یک مصاحبه شغلی و به خصوص در اولین قرار ملاقات، بوی بدن دهان می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. بوی بد می‌تواند اوضاع را ناخوشایند کند، اما همین بوی بد یک علامت هشداردهنده طبیعی است که نشان می‌دهد مسائل جدی دندانپزشکی اتفاق افتاده است.

به تازگی محققان مقاله‌ای در ACS Nano منتشر کردند که در آن جزئیات ساخت دستگاهی قابل حمل و به اندازه انگشت شست تشریح شده است که بوی بد دهان را در بازدم «استشمام» کرده و گاز سولفید هیدروژن که باعث بوی بد می‌شود را تشخیص می‌دهد.

از آنجا که اکثر مردم بوی نفس خود را متوجه نمی‌شوند، لازم است از شخص دیگری بپرسند که ممکن است شرم‌آور باشد. برخی از دستگاه‌ها مقادیر کمی سولفید هیدروژن بدبو را اندازه‌گیری می‌کنند، اما برای جمع‌آوری و آزمایش هوای بازدم نیاز به ابزار‌های گران قیمت است که برای همه مصرف‌کنندگان تهیه آن عملی نیست.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی