علل اصلی قاچاق در کشور چیست؟


علل اصلی قاچاق در کشور چیست؟

یک وکیل پایه یک دادگستری در همدان علت اصلی قاچاق را مسائل و مشکلات مالی جامعه، عدم آموزش صحیح و درست در جامعه، عدم نظارت و کنترل صحیح و قانونی در مرزهای کشور دانست.

سعید دانشخواه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان (۸ مرداد) در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا و به چه منظوری قاچاق انسان صورت می‌گیرد، گفت: می‌توان مواردی مثل منافع اقتصادی فراوان برای گردانندگان این پدیده، اغفال ، فریب قربانیان قاچاق با وعده‌های زندگی آنچنانی و رویایی، تمایل قربانیان به داشتن زندگی خاص، دور از زندگی عادی و همیشگی برشمرد.

وی ضمن تعریف قاچاق انسان و با اشاره به وجوه افتراق قاچاق انسان با قاچاق کالا و ارز، یادآور شد: قاچاق انسان به‌منظور بهره‌برداری‌های متعدد از انسان از کشوری به کشوری دیگر و البته به‌طور غیرقانونی، صورت می‌گیرد.

دانشخواه با بیان اینکه قانونگذار در ماده یک مبارزه با قاچاق انسان را اینگونه تعریف می‌کند: خارج کردن یا وارد ساختن و یا ترانزیت مجاز و غیر مجاز افراد از مرزهای کشور با اجبار ، اکراه ،تهدید ، خدعه و نیرنگ با سوء استفاده از قدرت یا موقعیت خود و سوء استفاده از وضعیت فرد به قصد فحشا یا برداشت اعضا و جوارح ، بردگی و ازدواج است،تصریح کرد: قاچاق انسان به موجب قانون مبارزه با قاچاق انسان مصوب سال ۱۳۸۳ جرم‌انگاری شده است.

وی ادامه داد: جرم قاچاق انسان، مطابق قانون به مجازات حبس از دو تا ده سال و پرداخت جزای نقدی معادل دوبرابر وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و اموالی که از طرف بزه دیده یا شخص ثالث وعده پرداخت آن، به مرتکب داده شده است، محکوم خواهد شد و نهایتا اگر شخص مرتکب جرم از کارکنان دولتی، مؤسسات شرکتها ، سازمان‌های وابسته به دولت و نیروهای مسلح یا مؤسسات و نهادها عمومی غیردولتی و... باشد، علاوه بر مجازات فوق‌الذکر به انفصال دائم و یا موقت از خدمات دولتی محکوم خواهد شد.

وی هدف اصلی از ارتکاب این جرم (قاچاق انسان )را منافع و بهره‌برداری های اقتصادی و جنسی دانست و خاطرنشان کرد: در تمام رده‌های سنی امکان ارتکاب این جرم متصور است به عنوان مثال؛ باتوجه به اینکه یکی از اهداف ارتکاب جرم قاچاق برداشت اعضا و جوارح است و نیز با توجه به اینکه بعضاً این جرم با اغفال ، اکراه و تهدید واقع شده است می‌توان نتیجه گرفت که قربانیان در رده سنی نسبتاً پایینی گرفتار این جرم شوند.

دانشخواه ادامه داد: بدیهی است که خارج کردن اعضا و جوارح از یک طفل و یا نوجوان ساده‌تر و کم هزینه‌تر است که در این مورد ، بیشتر قربانیان در رده سنی پایین قرار می‌گیرند .

وی با اشاره به اقدامات پس از قاچاق، گفت: مرتکبین جرم قاچاق که در مواردی سازمان یافته عمل می‌کنند پس از شناسایی قربانیان خود و به‌منظور تأمین اهداف و منافع خود، اشخاص موردنظر را قاچاق کرده و پس از ارتکاب جرم، با توجه به نوع استفاده و بهره‌برداری از آنان، قربانیان خود را وارد عرصه‌های خطرناک و بعضاً مسیرهای بدون بازگشت می‌کنند.

دانشخواه با اشاره به آمار قاچاق در کشور، افزود: با درنظر گرفتن منافع مالی و اقتصادی بسیار فراوانی که عاید مرتکبین این جرم شده است، باید بودجه‌های شایسته‌ای درخصوص آگاه‌سازی خانواده‌ها و فرزندان و به‌ویژه قشر جوان و جویای نام تخصیص داده شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...